Fotsvett skrev:
Eller precis där kabeln går så kanske du behöver montera upp ett litet hyllplan längs väggen för att ställa lite fina prydnadssaker på och då kan ju kabel klammras under hyllan och så syns den inte :)
Redan nu kommer det bli (som) ett hyllplan då källarväggen går utanför bjälken, som i sin tur går utanför väggen ovanför. Där skulle jag nog kunna öka ut hyllan lite så att jag kan få plats med kabeln nedanför. Får kolla lite närmare imorron, har rivit upp golv och källartak idag så imorron ska jag nog kunna få väggen fri på två våningar så att jag kan se om det kan funka.
 
  • Gilla
LennartSM
  • Laddar…
Inte i fastsatta VP-rör/slang väl? Stålrör kan jag förstå.
 
SS4364000 om montering av ledningssystem:

522.8.1
Ledningssystem skall väljas och monteras så, att mekanisk skada på kablar eller anslutningsanordningar undviks under montering, drift och underhåll.
522.8.8
Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets väggar.
Ledningssystem som är dolt förlagda i byggnadsdelar, men inte fastsatta, får följa den kortaste möjligaste vägen.
Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv får också följa den kortaste möjligaste vägen.
522.8.9
Ledningssystem med flexibla kablar skall anordnas så, att dragpåkänningar på ledare eller anslutningar undviks. Kabelmanteln eller andra skydd ska vara säkert fästade i båda ändar.


OBS! FK definieras också som kabel i ledningssystem, så ovanstående gäller även FK i rör/slang!

SS4370145 har denna text:

6.1.1 Förläggning av mantlad kabel
Vid förläggning av mantlad flerledarkabel direkt i isolerad vägg ska kabeln infästas i båda ändar. Vidare ska kabeln vara skyddad mot genomspikning när den passerar reglar eller liknande byggnadsdelar.


Sen finns den här frågan ställd till Elsäkerhetsverket också att beakta:

Fråga : (00-141)
Krävs genomspikningsskydd där ett dolt, rörligt förlagt isolerspiralrör passerar genom en regel i en vägg ? Röret är förlagt närmsta vägen mellan kopplingspunkterna, inte horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter.

Svar :
Ja, i den del av väggen isolerspiralröret dras genom en regel är den att betrakta som fastsatt. Vid regelgenomgången skall ledningen skyddas till exempel genom att regeln förses med ett genomspikningsskydd om risk för genomspikning finns (jämför 522.8.1).


Så om man har sitt ledningssystem i fastsatt inuti väggen och följer rummets kanter är risken för genomspikning minimal (inget skydd behövs) men om man tar "fågelvägen" finns risk för genomspikning (skydd krävs).
 
OK, men ovanstående besvarar inte riktigt frågan om man får lägga mantlad kabel dold i fastsatta rör som inte ger genomspikningsskydd.

Svaret i mängder med trådar här har alltid varit att man i så fall skall skala av manteln.
 
Enligt SS4364000 522.8.1 är det ingen skillnad på vad du har för typ av ledningssystem, för t.ex. slår du igenom ditt fastsatta rör el. slang med en spik är ju skadan redan skedd oavsett om det är mantlad (EKK, EKLK) eller omantlad (FK, EK, avmantlad EK) kabel i, det är väl snarare var nånstans risken finns för skada och där ska man skydda sitt ledningssystem oavsett typ.
 
Så här hade jag tänkt mig. Källarväggen nertill ligger 45mm utanför golvbjälken, som i sin tur ligger 30mm utanför plankväggen ovanför. För att få det så enhetligt som möjligt, utan att behöva regla ut hela plankväggen så kommer jag bygga på bjälken med 45mm ut till källarväggen, så att det blir en hylla upptill. Där inne vid bjälken vill jag lägga elledningen. Kan jag göra det utan att det blir åt skogen? Något slags öppet plåtrör som går att trä på borde ju göra att risken för att slå hål på ledningen är obefintlig. Och några värmeproblem kan det väl inte bli för att jag bygger in den?
 
  • el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi bygger om anläggningar är det noga att ledningen som vi klammrar på väggen ska ha rätt brandklassning, och i vårt fall ska den heta N1XV och oftast då 4G10 eller 5G10.
 
Så här fick det bli. Nu ska det bara byggas in.
 
  • el2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga kommentarer?
 
Utbytbarheten innebär att man då spikar en ny kabel utanpå eller annan väg och "glömmer" den gamla kabeln.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.