Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Får jag fråga hur du du ser det?
Naturligtvis kan jag inte vara hundra% säker MEN det ser ut som en mycket typisk sådan, likaså inkommande kabel, och att jag uppfattar det som att den sitter före mätartavlan och vad skulle det annars vara? Mätartavlan dock av ett nyare datum och kan helt ersätta lådan. Om jag skriver att jag till 98% är säker kanske det låter lite bättre ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man får väl se att "onödiga" lådor och annat borde satts upp av någon anledning en gång i tiden, så jag tänker typ lika som elmont. Den lådan torde varit en servissäkringslåda en gång i tiden.
Däremot vågar jag inte gissa dess status idag, och vem som "äger den" idag.
 
Dessa lådor sitter i hundratals äldre hus i dag. På den äldre tiden drogs alltid inkommande till en servissäkringslåda som antingen satt på vägg i källare ( jordkabelingång ) eller innanför gavelnock ( luftledning )
inget märkvärdigt och är abonnentens egendom. I dag sätts det mätarskåp och även det är abonnentens egendom. Nätägaren har bara ansvar fram till anslutningspunkt före mätarsäkringarna. Vid ombyggnad sköter elektrikern om allt med kontakterna med nätägaren, kan inte komma ihåg hur många sådana anläggningar som jag har byggt om, vid tex utflytt av mätare eller annat. Hoppas info om detta räcker för er, angående vem som äger lådorna.
 
Rent juridiskt så kan den där lådan vara lite i gråzonen. Om någon skulle orka driva det. Där kan man ju rätt enkelt plocka ut omätt ström, därför kan nätägaren vilja ha den plomberad. Samtidigt så innebär en plombering att den inte blir tillgänglig för husägaren att inspektera. Men men…

Åter till ämnet, mycket har kommit fram i tråden och den typen av kabel skarvas inte längre i låda eller liknande inom byggnaden (kanske gör vissa nätägare undantag?) Kontakta en elektriker som i samråd med nätägaren drar en ny kabel. Nätägaren vill då gräva fram serviskabeln utanför huset för att skarva den i marken. Du får sen en ny kabel därifrån intill mätartavla. Eller får och får, du får betala för det. Sen hur länge skarven håller är en annan sak… men håller inte skarven så drar de fram en ny utan kostnad.
 
Vid omskarvning av servicen och in med en ny plastkabel så kostar det. Gör man en utflytt av mätaren till ett skåp på utsidan så kostar det inget hos dom flesta nätägare. Men då vill dom byta ut den mot en annan sort och då ska det grävas ner ett nytt kabelrör. Och den delen och skåp får abonnenten ta kostnaden för.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Så om jag förstår det rätt så kan det vara varmgång men också gjutmassa som kladdats på. Å ena sidan är jag inte sugen på varmgång och eventuella följdproblem, men jag gillar också mina fina gamla proppar och är varken sugen på ett fasadskåp eller kostnader för en ny kabel. Men känns som ett rimligt första steg att be en elektriker kolla på det live för en mer kvalificerad bedömning.

Ska jag sen göra något med/i lådan behöver jag oavsett kontakta nätägaren då de är de enda som kan bryta strömmen till den, även om det verkar vara viss oklarhet om ägandet av själva lådan.
 
H Hans G2 skrev:
Så om jag förstår det rätt så kan det vara varmgång men också gjutmassa som kladdats på. Å ena sidan är jag inte sugen på varmgång och eventuella följdproblem, men jag gillar också mina fina gamla proppar och är varken sugen på ett fasadskåp eller kostnader för en ny kabel. Men känns som ett rimligt första steg att be en elektriker kolla på det live för en mer kvalificerad bedömning.

Ska jag sen göra något med/i lådan behöver jag oavsett kontakta nätägaren då de är de enda som kan bryta strömmen till den, även om det verkar vara viss oklarhet om ägandet av själva lådan.
Det är inte så mycket oklart där vad beträffar att lådan är din. Du har som nämnts tidigare med stor sannolikhet inget problem med varmgång heller det hade sett annorlunda ut vid blecket och skruvarna då.

Låt du det vara om du inte menar göra en mer genomgripande upprustning rör du inte i det händer inte mycket där. En sak du kan kolla är att proppar, huvar och passdelar i lådan är friska och utan brännmärken osv. Gör det med brytaren från så du inte skapar fel genom att kontrollera med last genom säkringarna. Du verkar ha en gammal typ av passdelsnyckel intill så du kan passa på att dra åt lite också.

Och i grunden får du tänka på att det är du som innehavare som ansvarar för anläggningen i stort även om du i detta fallet kommer undan vid just kabelavslutet och anslutningen där.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
om det verkar vara viss oklarhet om ägandet av själva lådan.
Ja, jag ser inte var i tråden det är klarlagt var din anslutningspunkt faktiskt finns, på andra sidan gatan, denna låda eller vid elmätaren.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag ser inte var i tråden det är klarlagt var din anslutningspunkt faktiskt finns, på andra sidan gatan, denna låda eller vid elmätaren.
Är nog inget att tvivla om var anslutningspunkten är hos TS. Och det med klarläggning är inga problem med heller. Det är alltid före mätarstället ( mätarsäkringar ) eller i en säkringsbox före mätaren, oavsett mätarens placering som är den sista delen i en anslutning innan elcentralen delar upp till olika objekt/grupper
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag ser inte var i tråden det är klarlagt var din anslutningspunkt faktiskt finns, på andra sidan gatan, denna låda eller vid elmätaren.
Det finns ingen känd/tillgänglig anslutningspunkt innan säkringslådan utan kabeln kommer in i källaren genom fasad och in i lådan. Det finns inget fasadskåp, skåp i tomtgräns eller liknande. Därefter vidare till lådan med mätare samt tre säkringar innan den går vidare till elcentralen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Skulle rekommendera att sätta upp ett fasadmätarskåp eller markmätarskåp och flytta ut mätaren. Som villaägare så betalar man för mätarskåpet och elektriker som drar ny kabel från det nya skåpet till elcentralen. Nätägaren står för att fixa el in i det nya skåpet.
 
H
Har samma, energibolaget var här och bytte mätare nyligen och verkade inte nämnvärt brydda. Hos mig är dock säkringarna i lådan de enda jag har utöver elcentralen. Har inga i mätartävlan.

S sa3afc skrev:
Skulle rekommendera att sätta upp ett fasadmätarskåp eller markmätarskåp och flytta ut mätaren. Som villaägare så betalar man för mätarskåpet och elektriker som drar ny kabel från det nya skåpet till elcentralen. Nätägaren står för att fixa el in i det nya skåpet.
Till vilken nytta är det för husägaren? Förstår varför nätägaren vill det.
 
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Vadå pilla på ?? Klart att en elektriker får ändra på detta efter kontakt med nätägaren och samarbete. Hur många ombyggnader har du gjort av detta slag , troligen ingen. Som någon sade i en annan tråd, var kvar i ditt genre som fritidselektriker/hempulare
Jag undrar fortfarande över detta.
Det du skriver är ju ungefär samma som Bo skrev, men med andra ord.

Så vad tillförde du förutom dålig stämning?
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Har samma, energibolaget var här och bytte mätare nyligen och verkade inte nämnvärt brydda. Hos mig är dock säkringarna i lådan de enda jag har utöver elcentralen. Har inga i mätartävlan.

Till vilken nytta är det för husägaren? Förstår varför nätägaren vill det.
H halj skrev:
Har samma, energibolaget var här och bytte mätare nyligen och verkade inte nämnvärt brydda. Hos mig är dock säkringarna i lådan de enda jag har utöver elcentralen. Har inga i mätartävlan.

Till vilken nytta är det för husägaren? Förstår varför nätägaren vill det.
Huvudsäkringarna får kylning, man slipper bjuda in nätägaren i huset vid fel, servisbyte eller mätarbyte, smidigt att gå ut med fler utgående kablar till övriga byggnader, slipper ha en mätartavla inne.
 
En intressant detalj är att flera tillverkare, däribland Siemens som uppfann Diazedsäkringen, anger lägsta omgivningstemperatur till -5°C. Då vikten av att följa blåvitttillverkarens anvisningar ofta påtalas här så kan man enkelt konstatera att mätarskåp utomhus måste vara försedda med uppvärmning.

I praktiken är förstås effekten bara den att en säkring i kyla kommer att bryta för en ström aningens högre än sin märkström vilket det finns marginaler för, men det är likväl ett avsteg från det tillverkaren har angett som villkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.