cecar33 skrev:
Glöm inte heller att dom uppgivna kostnaderna som du åberopa, skall du kunna visa att du har haft ekonomi till. Det vill säga, du hävdar kostnad på 1 miljon så skall du även kunna redogöra för dom pengarna. Dom köper inte bara att man påstår att man hade dom eller lånat av morfar för någonstans finns dom registrerade om dom är ärliga och därmed beskattade. Så visst möjligheten att få avdrag även om kvitto saknas men då skall man visa att materialet finns på plats och att man betalat det,alltså genom uttag från bank eller liknande.
du verkar inte ha läst första inlägget där jag skriver att huset värderas av en BANK. Om du tänker ett steg längre så vet du säkert att oavsett var i världen du befinner dig, när du ska värdera ditt hus och låter en bank göra det, så är det vissa regler som ska följas. Kan meddela dig om att landet det handlar om ligger i Sydamerika, där pengar kontrolleras 1000ggr noggrannare än i Sverige. Detta för narkotikahandeln, du kan inte ens ha 1000 USD i banken utan att myndigheterna kräver att du förklarar var du har fått de ifrån. Så oroa dig inte.

---

Redigerat bort otrevlig kommentar.
/Moderator
---
 
Mikael_L
Nu är det du som bör lugna ner dig lite ...

DobermannDDR skrev:
Jag har också förstått att det är vinsten som ska skattas.

Huset köptes aldrig färdigbyggt, utan började byggas i början av
80-talet från grunden. Jag köpte tomten och har genom åren (ca 15) byggt
huset tills den blev färdig.

Frågan är hur man beräknar inköpspriset på en egendom som byggdes från
grunden (sen början av 80-talet)?
Det enda som du säkerligen har rätt att dra av från försäljningspriset som skattereduktion på reavinsten är de kvitton för husets uppförande du kan uppvisa.
Har du slarvat bort kvitton? OK, bad luck, synd att det kostar dig 22% av det beloppet.

Själv har jag en hel låda med sparade kvitton, en del på bara någon tia i belopp. :)

Sen kan du givetvis yrka avdrag på belopp där du saknar kvitto, men vill inte SKV godkänna ditt avdrag, eller delar av det så har du inget att sätta emot. Det enda helt säkra är att ha verkliga kvitton/fakturor att visa upp.

Tufft?, japp, men så är verkligheten.
 
Vad någon bank värderar din fastighet till är helt ointressant. Enda nyttan med det är ju att skatteverket har bevis för vad du minst fått för fastigheten. Då är det ju bara för dig att räkna ut och bevisa nedlagda kostnader och hoppas på att skatteverket accepterar dem svårare en så är det inte.


Psst........ Du en sak till, ta 10-15 000 kr i kontanter om du har, och sätt in dem på ditt eget konto i bank så skall du få se, har du mer pengar typ 100 000 kr i kontanter så blir det genast lite besvärligare om du inte har ett bra svar. Så välkommen till verkligheten.
 
Redigerat av moderator:
Micael är du skattejurist eller har du haft någon egendom i utlandet som sedan har sålt och tagit hit pengarna? Skatteverkets egna ord, eftersom huset blev färdigbyggt och då fanns det inte ens på kartan att flytta till Sverige så förstår de att det inte finns några "kvitton". då är det en utförlig beräkning som gäller enligt de. skatta 22% av flera miljoner? visst grabben. Du kanske sparar dina kvitton varje gång du springer till Ica och köper godis men det är väl så det funkar här i Sverige. Jag själv sparar också viktiga kvitton mest för min försäkring.

Cecar va i helvete har hur jag finansierade mitt hus att göra med tråden? som sagt, det enda du har bidragit med är en väldig negativ attityd och pessimism vet dock inte varför. med det där är din ensak.

ni andra som bidrog till att jag har lite ideer som att kontakta en skattejurist och fortsätta ringa Skatteverket anonymt , tack.

och beräkningen finns redan, de finns i värderingsbeviset som är på 50 sidor. där står det utförligt beskrivet när jag köpte tomten samt hur den finansierades. sen står det hur ALLT byggdes samt på ett ungefär hur mkt den kostade och det har blivit godkänd av myndigheterna. varför? jo för att det är så man gör i Sydamerika. man redovisar inga kvitton till skattemyndigheterna där utan de själva gör hela beräkningen, med hjälp av en banker samt andra myndigheter. man köper inga färdiga hus, numera kanske man gör man inte förut. väljer jag att få hit pengarna kommer banken meddela Riksbanken här i Sverige att xxx miljoner är på väg samt var de kommer ifrån eller du Cecar trodde kanske att du kan ta in några miljoner i landet utan att deklarera det på plats bara sådär. Om nu Skatteverket kan inte ta mina dokument på allvar så får jag väl vidta andra åtgärder. Så nu vet du grabben, nu kan du sova gott om nätterna, att deklarera hur jag fick pengar att bygga ett hus blir inga problem.

har ni andra annat tips på hur man ev tar upp kostnader på ett effektivare sätt samt andra saker man kan dra av hojta gärna till.
 
Du har ju fått svar på hur det fungerar, hur det går till i Sydamerika är väl inte relevant. Utan kvitton och fakturor måste du kunna bevisa på annat sätt att du haft de kostnader du hävdar.
Eftersom du frågar så har du säkert gjort en skaplig vinst på affären, och den ska ju beskattas som vanligt. Sen kan man ju såklart försöka hitta på sätt att få vinsten att "försvinna"...

Men det skulle väl aldrig någon som verkar så trevlig och sympatisk som dig försöka sig på?
 
Det vore bättre att du stannar i det banans land du har/hade din fastighet för det är uppenbart att du gillar det stället. Synd för dig att du inte förstår skillnaden på Sverige och svenska skatteregler. 50 sidor med text och stämplar talar sitt tydliga språk du är imponerad, men fattar inte att det är utan värde i Sverige, oavsett om det är 1000 kr eller flera miljoner ja kanske miljarder så är skatten 22 %. Men om du nu har gjort en så stor vinst så lägg några kronor hos dom stora advokatbyråerna för det borde du väl har råd med eller skall allt vara gratis i din värld eftersom du vänder dig till ett forum som är gratis och bara är otrevlig.
 
Njaaa. När Dobberman talade om värdering så tolkade jag det (och säkert fler i tråden) som en värdering, dvs. VAD är fastigheten värd? Och då spelar det ingen roll vad den har kostat att bygga, utan vad någon är villig att betala för den.

Men om "värderingen" innehåller dokumentation och bedömmning av vad den kostat att bygga. Då är det givetvis ett dokument som bör kunna ha ett värde som underlag för avdragsyrkanden.

Dvs. yrkar man på avdrag i förhållande till de byggkostnader som står i "värderingen" så borde skattemyndigheten kunna acceptera det. Undantaget är då arbetskostnad, för där gäller (i sverige) strikt att det skall finnas kvitton/fakturor som bevis.

Sedan kan man bara hoppas på att skattemyndigheten accepterar handlingen som trovärdig.
 
Och Cecar har helt klart en poäng. OM jag i ett avdragsyrkande hävdar att jag saknar kvitton på en kostnad ett visst år, och kostnaden är 1 milj.

Då tittar skattemyndigheten ganska automatiskt på om det ser ut som jag faktiskt ägde en milj före det året, och att jag i skatteredovisning efter den påstådda kostnaden ser ut äga en milj. mindre. Hittar man inga skattade pengar som gått åt till den påstådda kostnaden så ligger man risigt till. Då kan skattemyndigheten tom. acceptera avdraget, men samtidigt skönstaxera för en extra inkomst på en milj. NETTO, vilket kan betyda 2 milj i skatt.

En sådan kontroll misstänker jag att de har svårt att göra om den skattskyldige bodde utomlands vid tillfället, och då alltså även skattemässigt bodde utomlands.
 
Redigerat:
Om det skulle vara så att värderingen av fastigheten visar vad som gjorts och bedömning av vad det kostat då är det ju redan klart, och är väl bara att skicka till skatteverket, men så är nog inte fallet för då är ju frågan en icke fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.