Stort tack för alla svar! Mycket bättre än jag vågat hoppas på. :)

Visst hade jag gärna köpt en dyr såg, men som någon påpekade, det är en hel del som ska köpas in de första åren, och någonstans måste man sätta sina smärtgränser. Det viktiga är bara (för mig) att smärtgränsen måste kompromissa med förnuft.
Som det känns nu, kommer jag nog att lägga en tusenlapp på kapsåg (med risk för att bli "sågad" med en gång: exempelvis en av märket Ferm), och en tusenlapp på bord och stativ till sågen.


Någon som har något bra att komma med vad gäller val av klinga? Jag tänker främst på antal tänder... 24 och 60 finns till den jag sett. Spontant känner jag att 60 borde ge renare, finare snitt...?
 
Vad väljer man till en altan och ett garage?
En billig kap/gir och en bra skruvdragare med två batterier
eller
en bra kap/gir.
Svaret är lika självklart som frågan "Finns det ris i Kina".

Jag har en billig kap/gir och med den har jag använt när jag byggt:
Altan
Vedbod/Skjul
Innepanel
Den duger även bra till tak och golvlister om man ska måla dom för då kan man ju använda akrylfogmassa innan sista strykningen.

Jag älskar bra verktyg men jag kan inte motivera en kap/gir för 3-4000 :)
 
sennen skrev:
Stort tack för alla svar! Mycket bättre än jag vågat hoppas på. :)

En sak jag lärt mig här på forumet är att ska man få en hel radda svar ska man diskutera antingen kap/gersågar eller skruvdragare.

Det vore roligt med en lista på vilka som jobbar som snickare proffesionellt kontra oss hemmapulare. Det är ju en viss skillnad på behov om man bygger 8-10 timmar per dag och använder grejerna hela tiden eller om man bygger en altan och en lekstuga på hobbybasis.

Jag personligen använder dyra prylar och har en massa grunk som jag knappt vet hur man använder, t.ex en fin överhandsfräs som jag inte har en susning om hur den funkar eller vad jag ska ha den till men den ligger där och väntar...haha.

Alla prioriterar vi olika, min fru vill hellre lägga 8 lax på en semestertripp medans jag vill ha kap o geren. Gissa vem som vinner?
 
Och jag vill lägga pengar på kapsåg, tennisracket, objektiv till kameran, en ny båt, semesterresor, fester, god mat, ny dator, kläder, fritidshuset, whisky, squashracket, trädgård, garage, veterinär...

Glömde jag något? :)

Man har för många intressen, helt enkelt. Och därför bara måste man försöka hitta en gyllene medelväg bland alla inköp som blir... Och något sparkonto är ingen idé att drömma om - pengar blir väl mögliga om de ligger stilla för länge? :)
 
Mikael_L
sennen skrev:
Och jag vill lägga pengar på kapsåg, tennisracket, objektiv till kameran, en ny båt, semesterresor, fester, god mat, ny dator, kläder, fritidshuset, whisky, squashracket, trädgård, garage, veterinär...

Glömde jag något? :)
Jodå, massor :D :D

Man har för många intressen, helt enkelt. Och därför bara måste man försöka hitta en gyllene medelväg bland alla inköp som blir... Och något sparkonto är ingen idé att drömma om - pengar blir väl mögliga om de ligger stilla för länge? :)
Du vet väl varför kronan är rund?, det är för att pengarna ska rulla ... *ler*
 
Kolla på Bauhaus, här i Stockholm säljer dom alla Dewalt prylar med 50% rabatt så dom blir faktiskt inte direkt dyrare än "budgetvarianterna"
 
Bra tips! Jag ilar dit på lunchen!
 
Själv så köpte jag en ALTO på coop för ett antal år sedan, fungerar helt PERFEKT!!
DÅ har jag ändå revoverat och satt ny panel på en lada, att STOR boningshus, 2 st uterum och den funkar KLOCKRENT!!!

Visst den är säkert inte lika bra som en Makita eller blå Bosch men va fan det är ju fler verktyg man vill ha.

Det enda jag kan sakna är att den inte har teleskop, så jag kan kapa regeln/plankan "framifrån" och inte som nu ovanifrån och ner.

Som bord har jag ett som är köpt på Clas i sjön, men för större projekt använder jag ett hemma snickrat som består av två långa bänkar som står på bockar. en på vardera sidan och i mitten är det nersänkt. Så att plankan ALLTID ligger i rätt nivå, och sågen är fastsatt med bult i mitt bord.
Då spelar den ingen roll om det du ska kapa är 1m eller 3 m, det beror endbart på plats och hur långt du gör bordet.
Detta bord är ovärdeligt vid större projekt, och vid mindre blir det från clas i sjön.

Är det oklart sänd ett PM så sänder jag en skiss
 
psr skrev:
Kolla på Bauhaus, här i Stockholm säljer dom alla Dewalt prylar med 50% rabatt så dom blir faktiskt inte direkt dyrare än "budgetvarianterna"
Va?? 50% på Dewalt? Det är ju fan att man bor i Göteborg. Fast de kanske har rabatt här också. Nån som vet?
 
esox71 skrev:
Va?? 50% på Dewalt? Det är ju fan att man bor i Göteborg. Fast de kanske har rabatt här också. Nån som vet?
Jag var på Bauhaus i Göteborg för ett par dagar sedan och det var inte några röda lappar på dewalt prylarna men jag tyckte att en hel del var lite ovanligt billigt.
Jag köpte en DW433 bandslip för 1700 eller 1800 kr kommer inte ricktigt i håg. Jag har tittat runt i andra butiker och den brukar kosta 3200-3700kr.
 
Tjena ! Bauhaus säljer ut sina DeWalt-verktyg med halverat pris i sina butiker. De upphör med DeWalt.

WoodRat
 
Ooooh måste genast bege mig dit :). Hemsidan säger ju inte särskilt mycket...
 
De argumenten som yppas i denna tråd hade kunnat komma från sambon.
Själv hävdar jag bestämt att det är verktyget som gör mannen, inte tvärt om.

Sedan vill jag bara poängtera att jag aldrig blivit missnöjd med ett verktyg som varit svindyrt....

Sedan har vi ju alla våra laster, vissa dricker, andra spelar, mm
 
Jag har inget emot dyra verktyg, de är jättebra, och använder man dem många timmar i veckan blir man kompis med dem. Men inköpslistan över vad som skall köpas till vårt första hus tangerade denna morgon 400.000kr (utöver vad huset kostar) och det är fortfarande massor av problem som kommer kräva inköp av mer saker, och därmed kosta mer pengar.

Att i det läget "uppgradera" listan över verktyg som skall köpas från 10kkr till 30kkr låter sig inte göras, trots att jag dricker och spelar mycket måttligt. Den ekonomiska verkligheten kommer ikapp, och man får nog se till att önska sig saker i födelsedagspresenter och julklappar kommande år istället.
 
SWETROT:Ditt problem är kanske att du bor i extremaste storstan, allt verkar kosta det dubbla där....:) allvarligt, vis´st har du rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.