Jag har ju ett garagebygge kommande sommar och bör väl införskaffa en spikpistol har jag kommit fram till.
Jag har kikat runt på forumet och det verkar som en 21 graders för 50-90mm spik vore rätt för mig. Klarar man stomresning med 90mm spik?

Jag har kikat på julas och biltemas för 13-1400 kr och var nära att slå till på kampanj men de va då slutsåld som tur var:) har många gånger lovat mig själv att sluta köpa billigt skräp men det är svårt:)

Vilken picka kan ni rekommendera? Har kikat på bosch gns 90-21 rs och den ser ju fin ut:) sen har väl makita, hitachi och dewalt liknande?
 
90mm är väl lite för klent att spika stommen med.
Men jag har skjutit all panel samt all råspont med pistol i mina båda husbyggen.

Jag har en Milwaukee 7100-20 som jag importerade från USA för en struntsumma för 3-4 år sedan.
Den har nu skjutit ca 40.000 spik, vart utlånad till tre-fyra kompisar och den har än så länge aldrig krånglat en enda gång.
 
Aha så 90 är för klent alltså.. Då blir det skruv eller att slå för hand på stommen:) men som sagt mkt panel blir det ju å så lär ju måsta skaffa mig en;)

Lättast att få tag i spik till då? Är det 21 grader? Finns det olika skallar eller andra skillnader?

Milwaukee har jag inte kikat på ännu, ska ta och göra det:) annars är det bosch, makita och hitachi jag kikat på, priser i sverige på mellan 3500-5500:-
 
thestrut skrev:
Aha så 90 är för klent alltså.. Då blir det skruv eller att slå för hand på stommen:) men som sagt mkt panel blir det ju å så lär ju måsta skaffa mig en;)

Lättast att få tag i spik till då? Är det 21 grader? Finns det olika skallar eller andra skillnader?

Milwaukee har jag inte kikat på ännu, ska ta och göra det:) annars är det bosch, makita och hitachi jag kikat på, priser i sverige på mellan 3500-5500:-
90 spik går alldeles utmärkt att skjuta stomme med, jag gör det 7-16 mån-fre och har så gjort i många år.

Själv använder jag Basso, har testat Dewalt, Bostich och Makita innan, ingen var dålig men tycker Basson är snäppet bättre. Har haft min nuvarande i ca 2 år, går som sagt i stort sett dagligen, inte ett fel förutom att en o-ring behövt bytas.
Den är också välbalanserad och vettigt prissatt, tror jag betalade ca 2500 plus moms.
 
Går fin fint med 90mm.
 
thestrut skrev:
Aha så 90 är för klent alltså.. Då blir det skruv eller att slå för hand på stommen:) men som sagt mkt panel blir det ju å så lär ju måsta skaffa mig en;)

Lättast att få tag i spik till då? Är det 21 grader? Finns det olika skallar eller andra skillnader?

Milwaukee har jag inte kikat på ännu, ska ta och göra det:) annars är det bosch, makita och hitachi jag kikat på, priser i sverige på mellan 3500-5500:-
Missade att svara på några frågor.

21 grader är det enda jag använder, finns spik överallt. Billigast är nog Biltema eller Byggmax vilka funkar utmärkt enligt min mening.
34 grader finns väl med hel och halvt huvud.
 
Är det bara jag som föredrar att skruva stommar?
 
Batteridrivet är grejen, funkar hur bra som helst.

IMG_1664.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
något du inte skall köpa är gaspistoler. visst dom är bra. men jag får iallafall ont i huvudet av gasen
 
SBH skrev:
något du inte skall köpa är gaspistoler. visst dom är bra. men jag får iallafall ont i huvudet av gasen
Det har jag aldrig råkat ut för.
 
Dewalten är bra men det ska då vara oräfflade spik.
90 mm räfflade har den problem med att skjuta ner helt.
Ska man skjuta fort så är inte Dewalten att rekommendera.
Då är en gas eller luft bättre.
 
Tradera pistolerna är mest troligt "recondition nailguns".
Dvs gamla verktyg som renoverats, vanligtvis i Mexico. Köpte en dewalt dyckert på EBay för några få hundringar, fungerade utmärkt.
 
Den på Tradera verkar skickas från USA. Så det blir tullavgifter också.
 
AxxChild skrev:
Är det bara jag som föredrar att skruva stommar?
Nope, du är inte ensam, jag har inte använt något annat än skruv de båda ggr jag byggt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.