Sprängningen i samband med bergvp installationen kan ju ha med annat att göra - tex att man vill få ner slangarna för köldbäraren under mark. Låter lite omständigt det också, men vill man inte ha dom i dagen och det är berg överallt så...
 
AndersS skrev:
Jo, men inte kan du bara ringa ditt försäkringsbolag och säga att "det inte kommer något vatten i kranen". Du måste trots allt gälla något som omfattas av försäkringen.
TS har själv konstaterat att det inte finns något vatten i brunnen, dvs omfattas det av försäkringen, det ska försäkringsbolaget dock besvara.
Sedan ska TS kunna ta hjälp av kommunen och få råd hur man går vidare då det är kommunen som beviljat/godkänt borrning hos grannen vilket misstänks kunna vara orsaken till problemet.. Även ta hjälp av en firma med kompetens på brunnsborrning för att få en dokumenterad bedömning av orsaken till att vattnet försvunnit och vad som krävs för att på nytt få vatten till fastigheten.
Trots allt måste TS få fram vatten till fastigheten, som jag uppfattat det. Vem som sedan kommer att betala för det kan ju bli en lite mera långdragen process utifrån att grannen inte vill kännas vid det. Det är ju trots allt ingen enkel fråga att direkt fastställa orsaken som det ser ut just nu.

Men om du kommer hem en dag och huset har brunnit ner till grunden så är du väl inte skyldig att först reda ut vad orsaken är innan du kan göra en anmälan. Man ringer väl och säger att huset brunnit ner eller.

PS Kanske lite för naiv liknelse men ändå DS
 
AndersS har rätt. En villaförsäkring är ett civilrättsligt avtal mellan försäkringsbolaget och försäkringstagaren. Vilka olyckor som omfattas av försäkringen framgår av villkoren. Om du ringer ditt försäkringsbolag och anmäler vad som inträffat, kan de berätta om det omfattas av försäkringen eller inte. Jag har just lusläst mitt eget bolags villkor, och konstaterar att sinande brunn inte täcks. Däremot skulle en stöld av brunnspumpen eller förstörd brunn, t ex pga jordskred eller översvämning, kunna täckas. Jag antar därför att TS försäkringsbolag kommer att avböja skadan, och har därmed ingen skyldighet att agera i frågan vidare. Det som då återstår för TS är att rikta ett skadeståndsanspråk på grannen. I det läget kan grannen anmäla skadeståndsanspråket till sitt försäkringsbolag, som i sin tur utreder om grannen är skadeståndsskyldig eller inte. Om en tvist uppstår, kan TS få hjälp med advokatkostnader genom sin egen rättsskyddsförsäkring. Därmed kan alltså den egna villaförsäkringen ändå komma i spel. Dock behöver TS för att nå framgång framställa ett trovärdigt skadeståndsanspråk, vilket kanske kan göras genom att anlita en lämplig konsult som gör en rapport om trolig orsak till den sinande brunnen.
 
Vad finns det som säger att någon av oss har rätt? Ingen vad jag vet, vi vet inte vad som orsakar att det inte finns något vatten i brunnen. Vad vi inte heller vet, är vilket försäkringsbolag TS har. Vad jag däremot vet är att mitt försäkringsbolag ersätter bla. brunn. Men TS kan kanske kolla vad som står i sitt försäkringsbrev så behöver inte vi tjata om det.
 
Jag har gjort en skadeanmälan nu så får vi se vad försäkringsbolaget säger, jag har Folksam. Imorgon går jag vidare till kommunen, hoppas jag får hjälp nånstans. Tack än en gång till alla för alla bra förslag.
 
veronica_ fuen skrev:
Jag har gjort en skadeanmälan nu så får vi se vad försäkringsbolaget säger, jag har Folksam. Imorgon går jag vidare till kommunen, hoppas jag får hjälp nånstans. Tack än en gång till alla för alla bra förslag.
Fortsätt gärna att berätta hur det går för Er och hur man resonerar från olika håll och kanter kring det problem ni har fått.
 
Som cecar33 skriver så borde man kunna få hjälp av sitt försäkringsbolag med att driva frågan mot grannen eller grannens försäkringsbolag? Rättsskydd brukar väl ingå i villaförsäkring.
 
Redigerat:
Man kan ju knappast driva en fråga INNAN man vet vad som hänt, det kan vara många orsaker till att vattnet inte kommer.
 
tio_Pepe skrev:
Som cecar33 skriver så borde man kunna få hjälp av sitt försäkringsbolag med att driva frågan mot grannen eller grannens försäkringsbolag? Rättsskydd brukar väl ingå i villaförsäkring.
Nej, rättsskydd handlar väl om att bli ersatt för kostnader i samband med en rättsprocess. Inget mer.
 
hur nära bor grannen? fågelvägen. han måste väl ha din tillåtelse för att borra för bergvärme om ni bor inom ett viss avstånd? kan ha fel.
 
Jag (samt många grannar i närområdet) fick problem med sinad brunn efter att sprängning skett 50-100m från fårt borrhål. Vårt försäkringsbolag (TH) betalade dock tryckning av brunnen och det funkerad än så länge efter det. Får kommunalt inom ngt år så ville inte kosta på mer än nödvändigt.
 
Grannen bor ca 50-75 m från oss. Jag kollade med kommunen för att se om vi kunde få hjälp därifrån eftersom det är dom som ger tillstånd. Det visade sig att grannen inte fått nåt tillstånd. Grannen har nu ändrat sin story och menar att han borrade för över ett år sedan. Han vägrar ge mig firmanamn på den som borrat, försäkringsbolaget (Folksam) säger att villaförsäkringen inte täcker sinat brunn och de auktoriserade brunnsborrarna jag kontaktar säger att det inte går att exakt bevisa att det beror på grannens borrning men att det händer att brunnar påverkas. Kommunen var bara intresserade av att höra om det fanns fler i närheten som borrat olagligt. Jag ger upp nu, har ansökt om ett lån och det ska komma en firma hit nästa vecka och hjälpa mig med det här. För nu har vi varit utan vatten sedan den 17/1 och barnen vill komma hem. Har insett att jag inte kommer att få nån hjälp och nu är dessutom granne jättesur på mig för kommunen kanske bötfäller honom.

Det jag kan tipsa alla om är att skaffa sig en bra villaförsäkring som kan täcka sådana saker. Jag hoppas verkligen att ingen ska behöva råka ut för sånt här och mitt i vintern också. Tack alla som kommit med bra tips och verkligen velat hjälpa mig.
 
Tråkigt för dig, men det är väl inte ditt problem att han inte hade tillstånd.

Har du pratat om ersättning med grannen?

Lycka till med vattnet..
 
Hej jag har Trygg Hansa Villa hem med tilläggen Hus plus och Hem plus där ingår det mesta som man kan drabbas av.Senast, stormen 27-28 Nov två enorma Ekar gissades till 15-20 000kr för bortforsling, slutnota
56 000kr självrisk 1 200kr.
Har inte kollat speciellt på vad uttrycket brunn i försäkringsbrevet betyder men det ingår i vart fall brunn.
 
Det låter märkligt om de skulle ha sprängt för bergvärmeborrning. Det tror jag är extremt ovanligt. Däremot så är det tydligen inte ovanligt att borren stöter på vatten, och då "pumpas" det upp enorma mängder vatten. Tryckluften som driver borrhammare längst ned på borren och som skall blåsa upp borrkaxet, tar då med sig vatten upp, Borraren som borrade vårt hål sa att de kan få upp 20 000 liter i minuten.

Om det då är samma "reservoir" somTS får sitt vatten från så kanske nivån sänkts. Den lär väl i så fall återställas efter en tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.