Jag var bortrest under en månad, under den tiden sprängde grannen i berget då han skulle fixa bergvärme. När vi kom tillbaka var allt som vanligt i en dag men plötsligt kom inget mer vatten. Vi trodde det var pumpen som lagt av men den fungerar (har en djupborrad brunn- 80m). När vi kollade var brunnen helt torr och jag misstänker att det kan ha med sprägningen att göra. Kanske har det påverkat berggrunden och tillrinningen upphört.

Grannen svarar inte i telefon (har ringt flera gånger) och inte heller på sms. Ska gå upp till honom idag och hoppas att han öppnar dörren. Jag har inte blivit informerad om att han ens skulle spränga utan hört detta från andra grannens vuxna son att det pågått sprägningar hos honom.

Vad kan jag göra. Vår familj är nu helt utan vatten (har varit det i en vecka nu) och jag vet inte vilka rättigheter vi har i detta fall. Vi bor i en kuperad terräng där grannens tomt ligger ovanför oss, sedan finns två andra grannar till nedanför oss.

Om jag inte har rätt att kräva nåt av grannen vad kan jag göra? Vilka firmor kan jag kontakta och är den nån som vet vad detta kan kosta? Har det rätt knapert efter vår resa.

Tacksam för svar från nån som vet. :(
 
Hej! I den här skriften från Villaägarna finns en del om vad som gäller vid miljöfarlig verksamhet (sprängning) och ändring av grundvattennivån https://docs.google.com/viewer?a=v&...efkmUI&sig=AHIEtbT1dmi1f-MjzKWmOxju2ViaVtWITA

Möjligheten till skadestånd regleras i Miljöbalken http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=1998:808#K9 Kolla kapitel 9, 3 paragrafen.

Är det inom detaljplanerat område så krävs polistillstånd för sprängningsarbete, så det kan isåfall vara värt att kolla om grannen skaffat ett sådant och om det finns något angivet där som är av betydelse för dig.

Testa ring kommunen och beskriv din situation och hör om du kan få någon hjälp därifrån, ni behöver ju få ordnat en tillfällig vattenförsörjning på något sätt.

Hoppas det löser sig!
 
Fastighetsägaren är ansvarig för eventuella störningar som entreprenören kan drabba/orsaka grannar när det borras.
 
Hej!
Det framgår inte hur långt ifrån varandra ni bor men det finns regler för hur man gör inför sprängningsarbeten. Det är så att om det är nära så måste det göras en besiktning av din fastighet och det skall göras före arbetena påbörjas. Men nu har du en skada så anmäl den till ditt försäkringsbolag men ange ingen orsak om du inte är 100% säker på vad som är fel, det för försäkringsbolaget reda ut.
 
cecar33 skrev:
Hej!
Det framgår inte hur långt ifrån varandra ni bor men det finns regler för hur man gör inför sprängningsarbeten. Det är så att om det är nära så måste det göras en besiktning av din fastighet och det skall göras före arbetena påbörjas. Men nu har du en skada så anmäl den till ditt försäkringsbolag men ange ingen orsak om du inte är 100% säker på vad som är fel, det för försäkringsbolaget reda ut.
En fundering, vad är det för skada som ska anmälas? Ersätter villaförsäkringen verkligen om brunnen går torr? Om inte har man inget att anmäla.
 
Men om man gör så att grannens brunn går tom täcker kanske försäkringen det?
 
Oj, vilken hemsk situation. Har inget att säga, men vill följa tråden...
 
haavard skrev:
Men om man gör så att grannens brunn går tom täcker kanske försäkringen det?
Jo, så skulle det kunna vara för den som orsakat problem/skada.
Men i detta fallet var rekommendationen att TS skulle anmäla till sitt eget försäkringsbolag och vad ska man anmäla för något om torr brunn inte ingår (nu vet jag inte det utan gissar)? Och vill man från försäkringsbolaget driva/utreda en fråga som då inte skulle omfattas av försäkringen?
 
Ja det var svårt att fundera ut vad man skall anmäla,???! Kanske att det inte kommer något vatten när man öppnar kranen, kunde vara något att fundera över. Kanske att det inte går att spola på toan, ja vad...............
 
Jag är inte helt säker, men jag är inne på Haavards linje. Detta är knappast en skada som du kan räkna med att få ersättning från ditt eget bolag. Om du däremot kan visa att du lidit skada pga arbete som din granne gjort, så kanske ansvarsförsäkringen i din grannes villaförsäkring kan gå in. Sedan kan det ju vara så att din granne anlitat en entreprenör med egen ansvarsförsäkring, vilken skulle ev kunna gå in. Risken är dock att den ankommer på dig att visa att du verkligen lidit en skada ( till skillnad från att du bara haft otur med allmänt sjunkande grundvattennivåer alt problem med konstruktionen i din egen brunn).

Edit: Det är många av oss som skriver, kanske dags att TS kommer ingen och berättar status
 
Redigerat:
Tack alla för bra lösningsförslag. Har nu fått tag på grannen som helt förnekar. Så jag ringer upp försäkringsbolag, kommun och en firma som sysslar med brunnar på måndag. Grannen säger att han endast har borrat och inte sprängt för sin bergvrme. Jag vet inte vad jag ska tro var ju själv bortrest. Kan en grundvattennivå bara ändra sig plötsligt utan att någon har påverkat den på nåt sätt?
 
Det kan vara så att grannens borrning har kortslutit två vattenförande skikt i berget och vattnet i det övre skiktet försvunnit ner i djupet. Har då TS brunn dragit vatten från det övre vattenförande skiktet blir det givetvis torrt.
 
Spelar väl ingen roll om han borrat eller sprängt, vattnet är ju borta?

Och nej, grundvattennivåer ändras inte hastigt utan orsak.
En parallell kan ju vara Hallandsåsen, där de väl fick problem både med sänkta nivåer och med förgiftning? Ingen sprängning där, bara borrning.
 
Det är väldigt konstigt det här med uppfattningen om hur försäkringar gäller. Det är på det viset att man skaffar sig för säkringar för de ev. problem man kan råka utför. Det är dina försäkringar som gäller för dig och mina försäkringar gäller för mig. Däremot så kan f-bolag ställa ersättningskrav från den som ev. anses som vållande vid någon speciell orsak.Men åter igen man är inte skyldig att ange orsak till skada bara för att man råkat ut för något. Det räcker med att anmäla skada så får f-bolaget reda ut det själva.För det är ju så att i detta fallet så vet ingen orsaken endast resultatet, inget vatten.
Det normala är att man borrar eftervatten i berget inte spränger, men man kan som sista utväg om man borrar torrt prova med sprängning i redan borrat hål för att se om det kommer vatten.
 
cecar33 skrev:
Det är väldigt konstigt det här med uppfattningen om hur försäkringar gäller. Det är på det viset att man skaffar sig för säkringar för de ev. problem man kan råka utför. Det är dina försäkringar som gäller för dig och mina försäkringar gäller för mig. Däremot så kan f-bolag ställa ersättningskrav från den som ev. anses som vållande vid någon speciell orsak.Men åter igen man är inte skyldig att ange orsak till skada bara för att man råkat ut för något. Det räcker med att anmäla skada så får f-bolaget reda ut det själva.För det är ju så att i detta fallet så vet ingen orsaken endast resultatet, inget vatten.
Det normala är att man borrar eftervatten i berget inte spränger, men man kan som sista utväg om man borrar torrt prova med sprängning i redan borrat hål för att se om det kommer vatten.
Jo, men inte kan du bara ringa ditt försäkringsbolag och säga att "det inte kommer något vatten i kranen". Du måste trots allt gälla något som omfattas av försäkringen.
TS har själv konstaterat att det inte finns något vatten i brunnen, dvs omfattas det av försäkringen, det ska försäkringsbolaget dock besvara.
Sedan ska TS kunna ta hjälp av kommunen och få råd hur man går vidare då det är kommunen som beviljat/godkänt borrning hos grannen vilket misstänks kunna vara orsaken till problemet.. Även ta hjälp av en firma med kompetens på brunnsborrning för att få en dokumenterad bedömning av orsaken till att vattnet försvunnit och vad som krävs för att på nytt få vatten till fastigheten.
Trots allt måste TS få fram vatten till fastigheten, som jag uppfattat det. Vem som sedan kommer att betala för det kan ju bli en lite mera långdragen process utifrån att grannen inte vill kännas vid det. Det är ju trots allt ingen enkel fråga att direkt fastställa orsaken som det ser ut just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.