KnockOnWood: Absolut skönt ja, men än är det inte över =)

mogge_73: Ja vattnet tar ofta slut hos oss och har så gjort sedan 10 år tillbaka. Det tar slut även om vi är mycket restriktiva med användningen. Har vi gäster här över natten och det blir lite mer disk etc är det garanti att det tar slut, så det är helt klart ett stort problem för oss.

Att det förhåller sig så är garanterat också anledningen till att pumpen rasat redan efter 10 år, många start/stopp. En pump med den kvaliteten (Grundfos) ska ju utan problem hålla minst det dubbla och sannolikt längre än så. Tack dock för informationen, men jag är nog ändå beredd att ta risken då det skulle betyda mycket att få bättre tillrinning. Worst case blir det väl att köpa till filter som jag vet kostar rätt mycket, men det får det i så fall vara värt.
 
Pumpen startar stannar knappast oftare för att det är dåligt med vatten utan snarare tvärt om.
 
Gr8 skrev:
Att det förhåller sig så är garanterat också anledningen till att pumpen rasat redan efter 10 år, många start/stopp. En pump med den kvaliteten (Grundfos) ska ju utan problem hålla minst det dubbla och sannolikt längre än så. .
I och med att du har en vattenpelare i slangen på ca 70 m innebär detta att pumpen har ett mottryck på ca 7 bar varje gång den startar.
Detta kan innebära att kopplingen mellan pump och motor pajar, ibland inom kortare tid än 10 år (egen erfarenhet vid mindre tryckhöjd :().
För att skona pumpen och förlänga livslängden är en mjukstart att föredra. Min pump var en 3-fasare, så jag vet inte om mjukstart finns för 1-fas pumpar?
 
elmont: jo i mitt fall startar pumpen absolut oftare eftersom tillrinningen till brunnen är så låg = vattnet tar slut relativt ofta. Pumpen fungerar nämligen som så att när vattnet tar slut i brunnen så stannar den automatiskt efter typ 30 sek. Därefter provar den att starta pumpen igen efter 5 min och kommer inget vatten eller inte tillräckligt med vatten för att tryckbrytaren ska slå ifrån så stannar den igen, väntar 5 min och så vidare. Att det fungerar så har för vår pump sannolikt betytt otroligt många start/stopp.

roland53: aha ok, ja så kan det säkert vara. Vår pump, Grundfos SQ2-85, ska dock vara utrustad med mjukstart, se t ex http://www.billigtvvs.se/produkter/101609/10002659/sq2-85
 
M
Jag vet inte hur det är med alla 220v grundfos. Vår 220v grundfos har mjukstart, och motorskydd behövs inte till 220v pumpar (enligt manualen iaf).

Men om det är dåligt med vatten kan det vara så att pumpen går varm om den "sörplar" mycket, eller att filtret sätter igen pga ökad partikelinströmning.

Trycket som pumpen ska uppnå är höjdskillnaden mellan hydropressen/-foren och vattenytan i pumphålet. Är det lite vatten kommer pumpen ju som redan är nämnt, behöva motverka kanske 70-75 meters vattenpelare istället för kanske 20-30 meter, beroende på var normalnivån är.

Ta upp pumpen och kolla om den kan rengöras - det finns kanske reservdelar om något har gått sönder inuti.
 
Då var det dags för en statusuppdatering igen. Ledsen att den kommer lite sent, men har ju varit nyårsfirande och annat emellan =)

Den 30:e var pumpfirman här och drog upp pumpen. Det visade sig snabbt att pumpen var trasig och deras förklaring är att pumpen fått göra väldigt många start/stopp. Det hade uppenbarligen blivit mycket varmt vid flera tillfällen för det var ett hål i vattenslangen, längst ner. Nu är pumpen utbytt till en ny Grundfos SQ2-85 och vi har åter vatten. En fördel med den här nya är också att den max gör 3 start/stopp och därefter måste du manuellt återstarta den. Passar våra driftsförutsättningar väl =)

Som jag skrev försökte de även att trycka hålet, men även den här gången misslyckades försöket. Hålet blev endast spolat (och eftersom det var 10 år sedan var det ju inte fel). Jag har även fått en sannolik förklaring till varför det inte går. Troligen är hålet linstötborrat och då är oftast foderrören och början på hålet 4 tum. Därefter är det 3 tum, alltså c:a 100 mm. De manschetter som används vid tryckning är vanligen 4, 5 alt 6 tum och de fungerar ju inte i mitt fall. Jag behöver hitta någon som har en 3 tummare. Ev har jag en firma på kroken som ev har det, men inte säkert. Jag tar tacksamt emot tips från er ifall ni vet någon firma i Stockholmstrakten som skulle kunna ha rätt grejer.
 
Skönt att det löste sig!
Vad kostade kalaset?
 
Ja väldigt skönt att det löste sig kan jag lova.
Vet faktiskt inte vad kalaset kommer att gå på. Min gissning är dock c:a 15-16 kkr inkl moms enligt följande:
- Pump ca 10 000 kr inkl ny elkabel
- c.a 2 000 kr för felsökning, dra upp pump, montera, sänka ned den och testköra (6-8 timmar, delvis 2 pers och uppskattat timpris om 300 kr efter ROT).
- 4 000 kr för spolning av brunn

Återstår nu också att se om det går att trycka brunnen. En sådan operation kostar väl kring 7-8 kkr. Blir med andra ord ett rätt dyrt kalas det här =)
 
Göran.W
Går det inte trycka så finns det sprängning kvar att prova.
Inte så vanligt i dag och inte lika effektivt som tryckning och troligen dyrare med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.