Hej,

Nu är det så här att jag får inget vatten hemma. Vattenpumpen i pumphuset går hela tiden, men det finns inget tryck i hydroforen. Jag har bytt alla säkringar som tillhör pumpen och hydroforen men inget resultat.

För några veckor sen bytte jag tryckströmbrytaren, och då fick jag reda på att motorskyddet behövde bytas för att pumpen krävde mer Ampere styrka, men det funkade hur som helst. Men att jag måste byta motorskyddet inom en snar framtid, Men jag har inte gjort det än.

Snälla någon som kan/haft liknande problem? Vad ska jag göra?

Mycket tacksam för svar!
 
Hejsan!

Inget kul det där. Du säger att pumpen går oavbrutet. Pumpen brukar vara inställd på att gå till ett visst tryck har uppnåtts. Det låter somom du har en läcka någonstans i ditt system.

Har du en tryckande pump? Har du djupare brunn än 10m har du det. En tryckande pump får inte gå torrt då behöver den primas med vatten.

Lycka till!
 
Krilleman
Som frlise påtalat, vad har du för pump? I ev borrhål? Eller kanske en jetpump?
 
Jag har en Jetpump som sitter i pumphus. Jag vet faktiskt inte hur långt ner brunnen är då jag är nyinflyttad hit. Jag provade öppna en plugg i pumpen och drog loss slangarna lite grand och då sprutade det vatten så jag tror inte att pumpen går torrt. Men hur kan jag upptäcka ett sånt läckage? Vad rekommenderar ni att jag ska göra? Ringa bravida/ annat företag som är bra på sånt?
 
Foto?
Som du beskriver det ger ju pumpen vatten.
Var är tryckröret placerat? Frostfritt? Vilken temp har du utomhus nu? Ispropp?
Om pumpen går så är det inget fel på motorskyddet eftersom den är kopplad till el-sidan av pumpen.
Finns det ingen tryckmanometer på på pumpen eller vid hydroforen? Vad visar den?
 
Om pumpen går utan att det kommer något vatten så kan det vara så att du måste fylla på vatten i systemet för att bygga upp tryck. Har du plockat bort en plugg och slang från pumpen så att vatten sprutade så har du förmodligen fått luft i systemet. Hade du inget vatten innan dess så är det något annat. Bottenventilen kan ha tagit in lite skräp och läcker ut vattnet.
Om du har en jetpump som ser ut som bilden så skruvar du bort det lilla locket på pumphuset.

http://www.rinkabyror.se/images/upload/artiklar/_640x640/1490_1.jpg

(På bilden är det den till vänster om hålet uppe på pumpen.)
På vår pump passade fast nyckel #17.
När du skruvat bort pluggen så fyller du i vatten i hålet tills det är fullt. Du skall fylla slangen ned till bottenventilen samt pumpen så det går åt en del vatten. Skruva sedan på pluggen igen och starta pumpen. Du kan behöva göra detta några gånger innan trycket börjar komma upp ordentligt. Ta bort pluggen, fyll på vatten, skruva på pluggen, sätt på pumpen osv.
På vår hydrofor tog det en stund innan det syntes att trycket steg, men sedan gick det snabbt.
OBS! Starta inte pumpen om pluggen inte sitter på för då sprutar det vatten ur hålet!

Jag hade alltid en fast nyckel #17 liggandes nere vid pumpen samt minst 8-10 stora pet-flaskor fyllda med vatten.
Hoppas det fungerar.
Lycka till.
 
Redigerat:
Jag tror att jag kommer avvakta till imorgon tills bravida kommer. Men vad är smartast att låta pumpen rulla eller ska jag stänga av den? Jag vill inte ha frysta rör heller imorgon ifall jag stänger av pumpen?

Tack allihopa!
 
Om det inte kommer något vatten hade jag stängt av den så att inget går sönder.
 
Vad är det som kan gå sönder förutom pumpen?
 
Jag menade så att inte pumpen går sönder.
 
Hoppas det löser sig. Två tankar till. Har du en ispropp som sitter innan tryckmätaren kommer pumpen jobba då den inte anser att trycket är tillräckligt högt. Ett annat fel kan vara att pumphuset läcker så trycket blir för lågt. Kom gärna med en uppdatering om vad som var fel.

Som knipo skrev stäng av elmatningen till pumpen så den inte går varm, vissa har skydd men dumt att chansa.

Lycka till
 
P PilotP skrev:
Hej,

Nu är det så här att jag får inget vatten hemma. Vattenpumpen i pumphuset går hela tiden, men det finns inget tryck i hydroforen. Jag har bytt alla säkringar som tillhör pumpen och hydroforen men inget resultat.

För några veckor sen bytte jag tryckströmbrytaren, och då fick jag reda på att motorskyddet behövde bytas för att pumpen krävde mer Ampere styrka, men det funkade hur som helst. Men att jag måste byta motorskyddet inom en snar framtid, Men jag har inte gjort det än.

Snälla någon som kan/haft liknande problem? Vad ska jag göra?

Mycket tacksam för svar!
Hur gick det? Vad var det för fel?

Jag har samma problem. VVS-firma har bytt vattenpump och bottenventil men de får inte upp något tryck. Vad kan det vara för fel?
 
hsd
Mer information
Är det 3faspump, är det en jetpump, är pumpen nere i borrhålet,vad är gjort och varför finns alla 3 faser till pumpen....
 
  • Gilla
herman1
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Mer information
Är det 3faspump, är det en jetpump, är pumpen nere i borrhålet,vad är gjort och varför finns alla 3 faser till pumpen....
Pumpen stod och gick hela tiden utan att bygga upp tryck. Rörmokaren fyllde pumpen med vatten men det hjälpte inte. Nu har vi bytt till en ny jetpump (sitter inte i borrhålet) samt bytt bottenventil i källan. Fyllde upp sugslangen med vatten och även pumpen men får inte pumpen att bygga upp något tryck ändå. Elektriker har fasvänt pumpen men det hjälper inte. Rörmokaren trycksatte ledningen ner till källan och den höll tryck.
 
hsd
Bottenventil, menar Du ejektor
Finns vatten i brunnen
 
  • Gilla
herman1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.