Hej igen,

Nu har jag haft både mitt energibolag och en rörmokare här hemma i huset, och äntligen verkar allt fungera.
Killen från energibolaget var här och konstaterade att det inte var något fel på fjärrvärmeutrustningen. Varken exp kärl eller kopplingar var det fel på.
Så då ringde jag en rörmokare som kom och tittade på det hela efter att jag förklarat problem. Först så citerade han rörmokaren i filmen Drömkåken, som sa att "det kommer att bli dyrt de här" :) Han skojjade lite bara... hoppas jag, för jag har ju inte fått fakturan än :eek:
När han kom hit iaf så fyllde han på systemet med rätt mycket vatten och då började till slut trycket att stiga lite, men sen sjönk det ner ända till 0. Jag fick då iaf in vatten och värme i radiatorerna i hela huset.
Så då konstaterade han att läckan måste vara någonstans i källaren där fjärrvärmecentralen sitter eftersom trycket gick ända ner till 0. Annars så borde jag ha haft lite tryck kvar i ledningen om nu läckan hade varit högre upp i kåken. 0,1 bar/meter ungefär...
Nere i källaren hade jag iaf ett avstick som gick från "fjärrvärmerummet" in till gamla tvättstugan, och där sitter det ett element som aldrig jag haft påslaget. Jag har tittat nogrannt där tidigare och inte sett någon läcka alls.
Men ett av rören in dit går under källargolvet, och det är ungefär en sträcka på 2 meter. Rörmokaren misstänkte att läckaget var där någonstans, för det var tydligen ett rätt vanligt problem att fukten under golvet förstör rören.
Så efter att han pluggat det ledningen så fyllde vi upp systemet igen och då gick trycket upp till 1 bar utan problem och ligger stadigt kvar där... :D

Så det var så "enkelt" trots allt, ett läckage på ett rör. Som tur var så var det inte inbyggt i golv/vägg uppe i kåken iaf.

Tack så mycket till alla er som svarat och försökt få bukt på mitt problem. Jag har då iaf lärt mig lite mer om mitt värmesystem i kåken dock att det "kommer att bli dyrt de här" :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.