Bronken
En fråga till Hallerudsbo:
Jag tänkte lite logiskt (?) och tyckte att vattnet i strålen borde bli varmare efter lite körning då den passerat motorn men tyckte inte det var mer än några grader varmare än vattnet båten åkte i.

Hur ska man tänka?
 
H
Vattnet som är i den strålen passerar inte motorn.
Vatten tas in via drevet upp genom riggen, där är sedan den berömda adapterplattan som ärgar sönder på många motorer.
Sen inkommande på motorn där tas en slang ut till denna strålen.
Liten del går ut via strålen som en indikation på att du har kylvatten upp till motorn.
Resterande passerar genom motorn, en del motorer har typ 2 kretsar där vatten passerar ena delen av motorn och ut med avgaserna genom propellern oftast.
Den andra delen passeras när motor Uppnår temp och termostaten öppnar och ut via propellern.
Sen finns det någon motor som har poppet valve.
Om man ger full gas så öppnar den direkt av vatten flödet för att få fult flöde i motorn.

men strålen kommer endast ha vatten temp då den är tatt ut före motorn.
 
Bronken
OK tack, man lär sig varje dag.

Status just nu i alla fall är:
- Efter en kvarts tomgång så kunde jag fortfarande hålla handen på motorn (kollade ej detta senare).
- Körde på halvfart nån halvtimme igår och lampan började i alla fall inte lysa.
- Bra stråle mest hela tiden, något starkare vid mer gas tyckte jag.
- Efter ett stopp var det bara skvätt igen, men efter lite mer pill så blev det stråle igen.
 
H
Kan hända du får ta av slangen från genomföringen.
Då slangen är större och det är ett litet hål i genomförningen.
Så skiten kanske du trycker in så du får stråle sen tätar det sig igen efter ett tag.
Men som sagt den strålen har inget med kylningen av motorn bara en infiltration som visar att vatten kommer upp.
 
Bronken
Allright.
Får inte loss sidosköldarna (sönderdagen bult) och det var lite trångt att komma åt just där men då får dom kolla det också när dom byter impeller.
 
H
Ja eller till hösten.
Vet inte helt hur genomförningen är på dessa men Yamaha har en slang som är grövre än genomförningen.
Så om du fått in något litet i systemet och det fastnar där.
Petar man rent så går det kort tid så är det tätt igen.
Tar man bara loss slangen och spolar rent.
 
Bronken
Verkar bli till hösten.

Jag är så trött på alla båtverkstäder:

- "Ring oss, vi hjälper dig"
- "Skicka formulär så kontaktar vi dig"

Går inte att komma fram och man får aldrig svar. Tur för dom att dom inte behöver vara rädda om sin kundkrets då de alltid har fulllt upp - på sommaren. Man kan ju svara att man inte kan just nu eller att tyvärr det är fullt.

Och de kan hitta på vilka fantasipriser de vill - man kanske ska sadla om - nu har jag ju pillat bort smuts i skvallerhålet, så det kan väl inte vara så svårt att göra allt annat i en motor :)
 
H
Går Og bra till i höst.
Men håller med.
Våren så är det hopplöst att få hjälp av båtfirmor.
Har köpt en del delar via Hansen marin när jag köper delar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.