Går det att kakla ovanpå befintliga plattor eller inte? Petra Brüggemanns erfarenhet är att besiktningsmannen troligtvis kommer att indikera fukt i badrumsgolvet den dag bostaden ska säljas, om klinker är lagt ovanpå klinker.


Du kan läsa artikeln här: Inget klinker på klinker i badrummet
 
E
Skrivet av: Gäst

Intressant att man får olika besked om man pratar med olika personer, även hos BKR. Det förstärker mitt intryck av att de är ett gäng personer som inte har någon som helst aning om vad de håller på med. Deras enda uppgift är att förvirra den stora massan människor så att ingen vågar göra om sitt badrum själv, utan måste anlita en hantverkare. Samma hantverkare som är den organisation som troligen står bakom BKR.

Kalla mig gärna konspirationsteoretiker.
 
E
Skrivet av: Nisse

Jag håller fullt med Anonym 19 januari 2010 21:17, jag håller på och renoverar mitt badrumm själv och prata´t med olika hantverkare, jag låtsades att inte förstå någonting på badrum och vvs, men olika hantverkare som anser sig proffsiga anklagar varandra för att göra si eller så är fel och inte enligt BKR. Men det verkar att inget vet exakt vad BKRs regler går ut på. Jag har fått 5 olika offert på samma jobb från 75.000 till 221.00 kr. Detta är inte rimigt tycker och jag ska ta mig fan göra det själv. Läs på och gör rätt.. då vet du åtminståene hur det är gjort.. ta bilder hela tiden..
 
E
Skrivet av: Gäst

Lite märkligt råd i slutklämmen; anlita bara certifierade plattsättare.. Var det inte det hon hade gjort? (Även om de inte kunde visa papper från senaste kursen) Näe, ta reda på hur man gör och jobba själva istället. Tar längre tid men blir bättre. Har (i mitt yrke nära badrumsbyggarna) stött på tillräckligt många nissar med giltiga papper som fortfarande gör badrum som de alltid gjort, med vanligt gips etc...
 
E
Skrivet av: Gäst

"Så länge håller Charlotte inne 30 000 kr och hon avvaktar med ytterligare betalningar"

Rent generellt, är det lagligt att hålla inne pengar? Om inte, kan man då gå till Kronofogden och kräva in pengarna som hantverkare?
 
Jo, de sa att de var certificerade, men sedan visade det sig att de ljög. Petra menar att du ska be att få se papper på det också, eller ännu hellre ring till BKR och fråga.
 
E
Skrivet av: Gäst

Om hantverkaren går till Kronofogden och Charlotte får ett betalningsföreläggande bestrider hon detta och ärendet hamnar då i Tingsrätten, där ärendet får avgöras, om hantverkaren vill gå vidare.
Hantverkaren har ju förfarit bedrägligt då han fakturerat för något som inte finns i badrummet.
 
E
Skrivet av: Gäst

Så hur kom då Charlotte fram till siffran just 30.000 kr som håller inne?
 
E
Skrivet av: Gäst

Om resterande arbete som var kvar endast motsvarade låt oss säga 10.000 kr. Är det lagligt för Charlotte att hålla inne på de resterande 20.000 kr?
Var hittar man den informationen om att man får ta egna beslut om hur mycket pengar man får hålla inne? Och är det lagligt för Charlotte att göra det?

Ett annat fiktivt exempel:
Anna skall betala slutfakturan på 50.000 kr till hantverkaren men har gjort av med sina pengar på annat. Pengarna finns inte kvar på hennes konto. Hantverkarna har endast en tröskel kvar att installera (= arbete för ca 500 kr) men Anna väljer att hålla inne 50.000 kr. Är det lagligt?
 
Att hålla inne med betalningen är det enda påtryckningsmedel man har som konsument.*Betala aldrig förrän du anser att du har fått den avtalade tjänsten levererad. I det här fallet var 30 000 kr en summa som Charlotte bedömde att det var rimligt att hålla inne och då skulle hon göra det.
 
E
Skrivet av: Gäst

Svar till Anonym, tors, 2010-01-21 09:01.
Om golvet skulle rivas upp och nytt golv skulle läggas hade tätskiktet skadats och i princip badrummet fått göras om från början, så Charlotte skulle egentligen hållit inne hela summan då 30 000:- inte skuklle täcka uppförandet av ett nytt badrum.
 
E
Skrivet av: Gäst

Du har helt klart rätt. Frågan är om det bara räcker att betala årsavgiften till BKR för att få behålla sin behörighet år efter år. Verkar inte finnas någon ordning alls hos BKR.
 
E
Skrivet av: Gäst

"I det här fallet var 30 000 kr en summa som Charlotte bedömde att det var rimligt att hålla inne och då skulle hon göra det"

Charlotte bedömde? Var hittar man informationen om att man får göra så? Frågan är fortfarande åter igen om det är lagligt?

Och har en ´Charlotte tillräckligt med kunskap för att kunna räkna ut hur mycket som är kvar att göra och hur mycket det skulle vara värt?

Jag upprepar en gång till: är det är lagligt?
 
E
Skrivet av: Gäst

Om du står i valet att köpa en bil för 200.000 kr av Toyota eller att köpa en likadan bil av en kille på en parkeringsplats kl 03.00 på natten för 100.000 kr. Tittar man alltid på prislappen och väljer den billigaste?

Kanske läge för konsumenterna att börja göra lite research på vem man handlar med? Ansvaret ligger även hos dig som konsument.

Tack för ordet.
 
Om man säger så här. Det är inte lagligt att leverera något annat än överenskommet. Det är där det börjar. Då behöver man inte heller betala, så länge man inte har fått det man beställde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.