Även om inte väggar och golv har fuktighet över gränsvärdet så avges det alltid en viss fuktighet kontinuerligt från väggar och golv.
Är då dessa väggar och golv kallare än inkommande ventilationsluft så spädes fukten på med vattenutfällning från den varma fuktiga luften som är på sommaren.
Obs att fukthalten i luften beror på luftens temperatur och därigenom förmåga att hålla fukt.
Detta varierar för årstiderna och luftfuktigheten är högst på sommaren.

När det gäller lukt så är det kanske försent att agera när lukten uppstår, det gäller att förebygga och ett av sätten är att hålla värme i källaren sommartid.

På vintern är inomhusluften torr och har förmåga att ta upp mer fukt, därigenom kan den torra luften torka ut källaren bättre än på sommaren.
 
Alright, lär mig en hel del nytt här :)!

Jag vill ju ha varmare i källaren, så det hade ju varit ännu ett plus om det hade torkat ur bättre oxå.. Får nog ta och ringa till någon som kan komma hem och slå ett öga på panna och tillbehör så jag får lite klarhet i vad det är för något jag gör fel
 
Ja, 15-17° är ju väldigt lågt så då har jag full förståelse för att du vill få upp temperaturen.

Jag köpte 10 digitala termometer/hygrometrar på Conrad och har ställt ut i hela huset för att hålla koll på ffa luftfuktigheten. Än så länge har jag inte noterat några dåliga värden alls, varken i källaren eller på entréplan, så jag är fullt nöjd med husets konstruktion. I skrivande stund är det 20° och 50 % rel.luftfuktighet här i gillestugan och då hör jag att elementet susar lite.

Att få någon att komma och kika på systemet tror jag kan vara väldigt bra för dig. Inte bara för att få upp värmen i källaren utan också för att du kan få många råd och tips och på så sätt få järnkoll på just ditt system. (y)
 
roland53 skrev:
Betyder det att du inte har uppvärmning i källaren nu i sommartider?

I så fall tror jag att du begår ett misstag. Det är just i sommartider det är extra viktigt att hålla värme i en källare för att inte eventuell fukt i luft och grund skall fällas ut mot "kalla" ytor. Med kalla menar jag då jämfört med den varma fuktiga luft som genom ventiler/ventilation kommer in i källaren utifrån.
Vad man upplever som kallt,varmt,fuktigt, torrt kan vara lurigt. Man ska nog gå efter ett för ändamålet lämpligt mätinstrument typ termometer, luftfuktsmätare o. dyl.
Det skiljer ca 5 grader uppe och nere på sommar tid. Då upplever man det som kyligt nere.
 
Hos oss kan det utan problem skilja över 15° mellan markplanet och källaren. Det är om det är riktigt varmt ute och solen ligger på, då blir det lätt över 35° i vardagsrummet medan källaren håller under 20°. Jag som inte gillar när det är för varmt skulle säga att det är svalt och skönt i källaren! (y) Som sagt, komforttemperatur är mycket subjektivt men att ha 15° i källaren som TS kan väl ingen levande människa tycka är skönt...:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.