Arn83 Arn83 skrev:
Tack för tips men hur gör man för att vika fram taket? Försökte dra och rycka lite och olika håll utan framgång.
Min har en flärp i bakkant man drar ut så släpper taklåset, men din ghanske är annorlunda. Har inte förra ägaren lämnat någon manual? Om inte kanske du kan leta på nätet efter din modell.
 
Tack. Vilken sida i manualen fanns denna bild på?
 
Så här ser det ut för mig under locket. Verkar inte vara något uppenbart kabelbrott här
 
  • Nedsmutsad robotgräsklippare på grönt gräs, perspektiv från framifrån, synliga gräsklipp och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg ett är att du säkerställer att det finns spänning fram till laddstationen.
Som det ser ut så kan man ju misstänka kabelbrott någonstans på ledningen mellan transformator och laddstationen.

Det finns ofta lokala firmor som kan fixa dessa fel, men givetvis kommer det med en prislapp.
Om du köper ett mätinstrument kan du snabbt göra en egen koll och se var felet ligger.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Pratade med min närmaste återförsäljare som berättade att första steget i felsökning är att jag tar med mig både roboten laddstationen och transformatoren för felsökning.
Lågspänning kabeln kunde jag låta vara kvar.

Man trodde mest sannolika orsak är att kretskortet har gått.
 
Om du ska göra dig besväret att demontera och ta med grejorna till en verkstad så skulle jag rekommendera att du tar med rubbet, alltså laddstation, trafo och tillhörande kablage, bara då får du full kolla på status och ev. fel på grejorna.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Så här ser det ut för mig under locket. Verkar inte vara något uppenbart kabelbrott här
För mig har det hänt att de lila kontakterna helt har klippt kabeln samt ärjat, så att signalen tappats.
Lösningen blev att klämma dit kontakterna på nytt ställe längre in på kabeln(förutsätter att det finns tillräckligt med kabel, så den ej blir för kort)👍
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Märkligt att det ska vara så svårt att få till ett hembesök av en tekniker. Har ringt två olika verkstäder som båda bad mig komma in med grejerna. Är det något fel med kablarna måste man ju ändå komma ut på plats.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Hur monterar man bort laddstationen? Förutom att dra upp skruvarna så ska väl kablarna som kommer upp från marken lossas. Fanns det någon beskrivning på detta i manualen? Försökte leta upp en video på nätet utan framgång.
 
Är det mycket enkelt att montera bort laddstationen?
 
Enkelt svar: testa!
Du ska bara ta bort skruvarna i plattan och lossgöra kablarna utan att slita eller dra i kablarna.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Kollade närmare idag och såg att lågspänningkabeln inte var inkopplad. Växte massvis med gräs så fick rensa där innan man kunde se den. Måste ha trillat ut. Provade att trycka in den men får fortfarande ingen strömförsörjning i laddstationen. Se foto. Har köpt en ny lågspänningskabel som jag kan lämna tillbaka på öppet köp. Är det dags att testa den nu? Förstår inte varför den gamla kabeln skulle ha slutat fungera...
 
  • Jord, rötter, svart plastbehållarevägg, rör och kablar. Närbild, otydlig kontext, oordnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att mäta spänningen med ett enkelt instrument får du testa pryl efter pryl för att se var felet är.
Du visade tidigare bilder på ett "skatbo" vid transformator och även skador på någon kabel.
Försök kolla dessa grejor. Har du returrätt på kabeln så gör en snabb test med den och se vad som händer.
Det är inte direkt rocket science vi talar .
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har hittat felet. Det var som elektrikern trodde fel på lågspänningskabeln.

Min befintliga transformator fungerar men den har som sagt en skada på ytterhöljet till kabeln och frågan är om ni tycker jag ska byta ut den mot en ny? Finns det risk att skador uppstår på transformatoren och kretskortet i laddstationen om vatten tränger in på något sätt?


Sedan tänkte jag göra en installation utomhus denna gång. Har ni tips på hur man förvarar en 20 meter lång lågspänning kabel samt transformator utomhus på bästa sätt? Behöver ha regn och solskydd av något slag. Någon som kan tipsa/länka till någon bra produkt?
 
  • Slitet metallföremål med repor och hål; skadat kabelskydd avslöjar inre trådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.