Bytte batteri eftersom jag upprepade gånger fått felmeddelande låg batterispänning.
Verkstadens felsökning bekräftade dåligt batteri som man bytte ut.

Nu får jag istället fram felmeddelande ingen slingsignal.

Strömadaptern är varm men jag ser inget grönt ljus på insidan av laddstationen. Ska det inte finnas ett grönt ljus där om allt fungerar som det ska?

Förra ägarna som installerade robotgräsklipparen har gjort en ytterst märklig installation i stöldskyddande syfte, med långa strömkablar på insidan istället för att dra allt från utomhus. Kablarna fastnar i robotdammsugaren.

Finns en skada på kabeln vid adaptern ( se foto) men svårt för mig avgöra om denna orsakar problem med strömförsäljning till laddstationen

Vad behöver jag göra?
 
  • Närbild på en skruvmejsel i skruvhuvud, sliten yta, skruvarbeten, verktyg och teknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten stol i gräs med spindelväv och samlat skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En röra av kablar och en strömadapter på trägolv bredvid en vit gardin och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lysdioden på laddstationen ska alltid lysa eller blinka när den är spänningssatt och i drift.
Nu får du kolla med något mätinstrument att du har spänning från trafo och fram till laddstationen.
Grejorna ser ju rätt så tilltufsade ut, försök snygga upp installationen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Är tyvärr inte tekniskt kunnig och har inte heller mätinstrument för att kolla.

Vad är det mest roliga felet? Tror ni det är transformatorn eftersom kabeln från den ser lite skadad ut eller vad är mest troliga orsak?

Kommer ha en elektriker hos mig i nästa vecka för annat ärende, bör de ha kompetensen att åtgärda felet?
 
Transformator kan köpas på Clas Ohlson för cirka 1500 kr. Finns det någon nu rimlig chans att det löser problemet om jag köper det med öppet köp?
 
Utan att mäta så blir det tyvärr bara gissningar.
Om du ska iväg till Clas, så köp en enkel multimeter, den kommer du ha nytta av i framtiden.
Mät spänningen direkt på laddstationens laddbleck, där ska du ha spänning.
Om inte så kan det vara kabel eller transformator som är defekt.


https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT131B/p/41-1599
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Kollade lager saldot på Clas Ohlson och den fanns enbart att köpa online. Liljekvist har den troligen däremot. Lågspänning kabel med i mitt fall har dragits under marksten och en lång slinga inomhus så hoppas verkligen inte det är den jag behöver byta. Transformator skulle jag nog kunna byta på egen hand. Det är väl bara att koppla den i eluttaget och koppla in den andra lågspänning kabeln. Men skulle det vara lågspänning kabel får jag anlita någon fackman som exempelvis Liljekvist. Frågan är vad de debiterar.
 
C
Om du känner att du inte ens vill försöka lösa problemet själv är nog det bästa att slå en signal till lokala Husqvarna-återförsäljaren om du behöver någon som kommer ut på plats.
https://www.husqvarna.com/se/hitta-aterforsaljare/

Kostar så klart en slant, men då får du förhoppningsvis kompetent hjälp.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Ett tecken på att det är dags att köpa ny klippare, kanske utan begränsningskabel 🤣

Har sedan ett par år en Automower, kanske inte så att jag längtar efter att den ska gå sönder, men när den får något dyrare problem lär den åka ut illa fort. Hatar felsöka slingan, känns som det blir ett par gånger per år det behövs i snitt.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ett tecken på att det är dags att köpa ny klippare, kanske utan begränsningskabel 🤣

Har sedan ett par år en Automower, kanske inte så att jag längtar efter att den ska gå sönder, men när den får något dyrare problem lär den åka ut illa fort. Hatar felsöka slingan, känns som det blir ett par gånger per år det behövs i snitt.
Har du exempel på någon sådan så man kan läsa lite om det?
 
E
Min erfarenhet är att "ingen slingsingnal" betyder brott på kabeln, eller glapp i kontakt.

Angående ny klippare; längtar också till den dagen min blir för dyr att laga så jag kan köpa en med GPS.

Köpte min i våras, och ångrar nu att jag inte kollade upp det innan.
 
Min automower lyser blått vid brott på slingan.

Kollat anslutningarna på baksidan av basstationen?
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Så här ser min laddstation ut. Finns två blåa kablar till den som ser intakta ut. Vad mer behöver jag leta efter?
 
  • Robotgräsklippare på gräsmatta, fastnat vid hög gräs, Husqvarna Automower, närbild, personens hand synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Arn83 Arn83 skrev:
Så här ser min laddstation ut. Finns två blåa kablar till den som ser intakta ut. Vad mer behöver jag leta efter?
Ta bort klipparen, vik fram ”taket” och kolla att anslutningarna med kabelskorna ser ok ut. En av mina ser ut så här. Begränsningskablarna ytterst, guidekabeln i mitten och sen strömförsörjningen.

Skadad, smutsig elektrisk komponent med kablar, säkringar och klämma. Utomhus, tecken på nötning och försummad underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krillek krillek skrev:
Ta bort klipparen, vik fram ”taket” och kolla att anslutningarna med kabelskorna ser ok ut. En av mina ser ut så här. Begränsningskablarna ytterst, guidekabeln i mitten och sen strömförsörjningen.

[bild]
Tack för tips men hur gör man för att vika fram taket? Försökte dra och rycka lite och olika håll utan framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.