Jag har aldrig skrivit att man ska eller bör eller troligen kommer att ha en ofullständig förbränning. Jag ville bara påpeka det felaktiga i att påstå att inga sådana ämnen bildas när trä förbränns. Det du skriver om att de partiklar som kommer ut är bara de som fått trädet att växa motsäger ju inte det faktum att otrevliga ämnen kan bildas. Det är ju själva träets beståndsdelar som omvandlas till de ämnena.

Koldioxidtillskott eller inte har jag överhuvud taget inte nämnt.
 
Hehehe detta är nog dagens nekropost :D

/C
 
Hmm, något är skumt. Om du syftar på min post så är den ju inte från idag utan snart 2 månader gammal. Det som däremot gör att allt ser knas ut är att ett flertal poster tagits bort, nämligen de jag svarat på. Vad beror det på?
 
Om jag skulle ha varit *host* moderator så hade jag gärna hjälpt dig. Men tyvärr.. Du får nog hoppas på att någon modd tittar in.

Efter att ha läst tråden så har jag fortfarande inte lyckats utröna om dt var en toppenprodukt eller inte.. låter ju toppen, men jag har aldrig sett en i verkligheten.

/C
 
Har en fråga. Med tanke på pellets är så partikelfri osv som sägs, måste man då ha en skorsten som går över nock? Om jag bara nu vill ha en kort som går över takfoten typ? Går ej detta? Eller man måste ha över nock oavsett om man nu ej kör med den drag varianten då? Är det den ända pellets skorstensvarianten som får sluta under nock då?
 
Har kanske hänt lite med regler på 11år,men ring sotaren om du har skorstensfrågor
 
S Sonny82 skrev:
Har en fråga. Med tanke på pellets är så partikelfri osv som sägs, måste man då ha en skorsten som går över nock? Om jag bara nu vill ha en kort som går över takfoten typ? Går ej detta? Eller man måste ha över nock oavsett om man nu ej kör med den drag varianten då? Är det den ända pellets skorstensvarianten som får sluta under nock då?
Mao vill du göra avsteg så måste du kontakta din sotare som godkänner installationen innan.
 
  • Skärmavbild av en text om krav på skorstenars höjd från en officiell webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sonny82 skrev:
Har en fråga. Med tanke på pellets är så partikelfri osv som sägs, måste man då ha en skorsten som går över nock? Om jag bara nu vill ha en kort som går över takfoten typ? Går ej detta? Eller man måste ha över nock oavsett om man nu ej kör med den drag varianten då? Är det den ända pellets skorstensvarianten som får sluta under nock då?
Min kamin står vid yttervägg och skorstenen går 1 m över tak, inte nock. Iofs skulle det räcka med 1 m över takfot men pga mitt branta tak sitter den något hägre än takfoten.
 
yonna yonna skrev:
Min kamin står vid yttervägg och skorstenen går 1 m över tak, inte nock. Iofs skulle det räcka med 1 m över takfot men pga mitt branta tak sitter den något hägre än takfoten.
Hej du har ingen bild så jag kan se hur du menar? Då har du bara pelletskamin utan det så kallat kmp drag lösningen?
 
S Sonny82 skrev:
Hej du har ingen bild så jag kan se hur du menar? Då har du bara pelletskamin utan det så kallat kmp drag lösningen?
.... Har inte kollat vad kmp drag innebär... :thinking: men tilluft sker via hål under trädäcket. Bild på taket finns under min profil. Kaminen går dygnet runt okt-mars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.