Nu kommer det en ny produkt på marknaden som verkar till att vara helt perfekt.
I.s.f. en konventionell skorsten gör man bara ett håi i väggen bakom kaminen och monterar på en mojäng på väggens utsida där kaminen anslutes.
Simsalabing, installationen klar.
Vem vet mera om denns uppfinning?
Tänk bara att inte behöva att dra en skorsten genom alla våningar för att komma ut på taket!
Verkar kanonbra, tycker jag.
 
  • Skorsten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har åxså kollat på denna lösning, men antar att det är ok från myndigheter och sotare.... eller???
 
Ja, jag skulle tro att detta är godkännt. annars hade man väl knappast satsat på denna lösningen.
En annan ide som jag får när jag ser detta: Varför inte montera "utedelen" i torpare/krypgrunden?
Det borde ju, rent teoretiskt i alla fall, vara ett sätt att åter få gamla tiders skorstensfot som höll grunden varm och torr?
Vad tror ni, alla kloka människor, här på forumet?
 
men är det inte rök en pelletskamin avger?? kanske dumt att leda ut rök i krypgrunden, de e ju en del springor i golvet....
Eller tänker jag fel?
 
Nej, du tänker rätt. Den som föreslog det tänker fel. :)
 
  • Gilla
jonasthiesen
  • Laddar…
Det är som sagt fortfarande rök som ska ut, borde inte ytterväggen bli skitig ganska fort?
 
Röken från pellets är näst intill partikelfri, det är bara koldioxid och vattenånga. Tillverkaren skriver själv att det kan blir askflagor på väggen, men att de är lätta att tvätta bort.

En sak som inte var så bra med den där skorstenen, eller snarare rökgasfläkten, är att den inte är ett generellt alternativ till en skorsten. Den fungerar enbart ihop med kaminerna KMP Solberga och Mysinge.

Inte var den särskilt billig heller. Det ordinarie priset skulle ligga på 7500:- Dessutom får du inte installera den själv, utan det måste vara en aukoriserad installatör. Så där är man snart uppe i vad en vanlig helisolerad plåtskorsten kostar.

Men det är klart, vill du ändå ha en av de två tänkbara kaminerna, du vill att den ska stå mot en yttervägg och du hade ändå inte tänkt att installera den själv, ja då verkar det vara ett bra alternativ.
 
Försöker lyfta tråden igen eftersom jag vill ha nån form av biobränsle på öv. Med tanke på frugans önskemål om placering (mot yttervägg i förhöjt väggliv) så skulle en vedkamin ge en rejäl skorstenshöjd eftersom den väl måste gå 1 m över nocken? Det finns ju möjligheter att vinkla skorstenen så att man hamnar mot nock men det ger längre skorsten=högre kostnad och besvärligare dragning tror jag.

En pelletskamin däremot har väl inte samma krav på sig, och en skorstensfri variant låter ju rätt bra. I så fall skulle den varianten hamna på norrsidan, strax under takfoten och hyfsat långt från fönster o friskluftsintag.

Extrafråga: ljudnivån på braskamin kontra pelletskamin? Har just nu en värmefläkt modell ÖB braskamin och den låter för mycket enligt frugan.

Fridfulla hälsningar
Kjell G
 
För pelletskamin gäller numera 1 meter över taket där skorstenen går genom yttertaket.
 
Ta(c)k för det, så för vedkaminen gäller fortfarande nocken + 1m.

Det här tål att tänkas på. Har sett begagnad vedkamin och skorsten till överkomligt pris. Funderar på att slå till, om inte annat så för skorstenens skull. Det blir avsevärt billigare än en ny, och funkar lika bra?

Kjell G
 
För vedkamin gäller 1 meter över tak, DOCK minst över nocken.
 
andersmc skrev:
Röken från pellets är näst intill partikelfri, det är bara koldioxid och vattenånga.
FEL, röken från pelletskaminer innehåller partiklar. Dom är mindre än från vedeldning (både i mängd och i storlek, tror jag).

Det är INTE alls bara koldioxid och vattenånga. Röken innehåller bl.a. följande miljö/hälsofarliga ämnen:
Kolmonoxid (CO), Bensen (C6H6), Flyktiga organiska ämnen (VOC), Flyktiga organiska ämnen exklusive metan (NMVOC), Metan (CH4), Partiklar, Polycykliska aromatiska kolväten (PAH), Benso(a)pyren, NOx. Alla i större mängd en från oljeeldning.
 
Mich skrev:
FEL, röken från pelletskaminer innehåller partiklar. Dom är mindre än från vedeldning (både i mängd och i storlek, tror jag).

Det är INTE alls bara koldioxid och vattenånga. Röken innehåller bl.a. följande miljö/hälsofarliga ämnen:
Kolmonoxid (CO), Bensen (C6H6), Flyktiga organiska ämnen (VOC), Flyktiga organiska ämnen exklusive metan (NMVOC), Metan (CH4), Partiklar, Polycykliska aromatiska kolväten (PAH), Benso(a)pyren, NOx. Alla i större mängd en från oljeeldning.
Ja det är mycket möjligt att röken innehåller det där, det har jag ingen kunskap om. Du har väl fått de där ämnena från någon tillförlitlig källa. Det ser ut som om du kopierat från nån tabell, men tagit bort de siffror som anger mängden.
Men allt det där (utom partiklarna) är väl i gasform? Nu gällde ju frågan inte vad som avgav den giftigaste röken - olja eller pellets - utan om det går att släppa ut röken genom väggen utan att den blir alldeles smutsig.
 
Som kollegan säger här på jobbet, det blir alltid extra rök i starten. Skulle aldrig sätta in en sådan lösning i ett hus.
 
Jodå, det kan visst bildas sådana ämnen. Träet i sig innehåller ju en mängd olika ämnen. Vid ofulsständig förbränning av kolväten bildas t.ex. metan och PAH:er. Benso(a)pyren som nämns är t.ex en PAH så det blir lite kaka på kaka. Bara för att det är ett biobränsle betyder det inte att farliga ämnen inte kan bildas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.