Alfredo Alfredo skrev:
Inte nödvändigtvis. Exempelvis Bahnhof erbjuder publikt IP utan extra kostnad men man måste "beställa" det. Så börja med att kolla hos internetleverantören är mitt förslag.
Nja är du säker på det?
Skulle beställa för nån vecka sen och då skulle det kosta 50:-/mån
Jag hade haft det i några år men utan att det fungerat, såg dom, så jag skulle få det utan kostnad ändå
 
nino nino skrev:
Nja är du säker på det? Skulle beställa för nån vecka sen och då skulle det kosta 50:-/mån
Jag är säker på att de haft det så tidigare, senast i somras. Nu kan de absolut ha infört en avgift. Har bara Bahnhof sommartid på landet.

Enligt deras hjälpsidor https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance verkar det fortfarande vara utan extra kostnad men de sidorna kan naturligtvis vara "ouppdaterade".

Skärmdump av Bahnhof supportsida om publika IP-adresser, information om IPv4-brist och beställning av publik IP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svar från Bahnhof 5 januari i år
Skärmbild av e-post från Bahnhof som informerar om kostnaden för en publik IP-adress och kontaktuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kan det säkert vara olika i olika stadsnät
 
nino nino skrev:
Svar från Bahnhof 5 januari i år
Ja men då är de väl glasklart att de vill ha extra betalt? Om det är en ny avgift eller en avgift som skiljer mellan olika stadsnät kvittar väl för dig? Jag gissar att det är en ny avgift och att de "glömt" att uppdatera sina supportsidor.
 
Är det inte bara att sätta upp en dynamisk dns?
Det finns gratistjänster för dynamisk dns om man inte har en egen domän att använda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Är det inte bara att sätta upp en dynamisk dns?
Men vad hjälper det om man inte har ett publikt IP utan en "nattad" lösning.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Om han har internetanslutning så körs en klient som uppdaterar domän enligt aktuellt IP (pekar om domän mot IP) så han kan ansluta via domännamn utan att någonsin behöva veta vad för IP som används.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man kan fortfarande inte ansluta till ett privat IP från internet.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske missuppfattade men jag fick intrycket att det saknades statiskt IP vilken kan lösas genom en klient som pekar om aktuell ip adress mot önskat domän namn även gratis lösningar finns om man inte har tillgänglig domännamn.

Ser att Bahnhof tydligen använder privata ip adresser för ipv4, gör dom även det om man använder ipv6?
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/245
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
så han kan ansluta via domännamn utan att någonsin behöva veta vad för DNS som används.
Men då måste man ha ett publikt IP och det verkar Bahnhof numera ta extra betalt för.
 
Jag misstänker ett missförstånd här. Jag har publik dynamisk IPv4-adress hos Bahnhof och betalar inget extra för det. IP-adressen har inte ändrat sig på länge, men det kvittar för jag har dynamisk DNS hos Cloudflare. Jag tror det är statisk publik IPv4-adress som kostar 50:- per månad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Jag misstänker ett missförstånd här.
Ja antingen det eller en ny avgift på väg att införas som kanske inte drabbar alla än. Jag chattade precis med Bahnhof och de skrev såhär:

Skärmdump av chatt där Bahnhof bekräftar extra kostnad för publik IP-adress på 50 SEK per månad.

Skärmdump av chattkonversation gällande ny avgift för publik IP på grund av brist på IPv4 adresser.

Sen finns det väl fortfarande möjlighet att det skiljer mellan olika stadsnät/avtalsformer eller att Pontus trots allt missförstår min fråga men jag tycker han verkar ganska tydlig på att det i alla fall för mig numera kostar extra med publik IP.
 
I min tidigare bostad hade jag övervakningskameror anslutna med wifi till en Windows laptop.
Denna laptop körde programvaran Contacam som NVR.
Dynamisk DNS löstes med NO-IP från noip.com, en enkel programvara i laptopen rapporterade min routers publika IP till den tjänsten.
I routern öppnades en portforward-kanal till Contacams serverprogramvara och vips kunde jag komma åt mina kameror med en vanlig browser vart jag än befann mig i världen.

Mina kameror kom jag åt med typ "mindomain.hopto.org".
 
D Dilato skrev:
Dynamisk DNS löstes med NO-IP från noip.com, en enkel programvara i laptopen rapporterade min routers publika IP till den tjänsten.
Ja, om man har publikt ip så finns det en massa enkla lösningar. Men TS skriver att han inte har det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
min routers publika IP till den tjänsten.
Men här är "problemet" att det verkar som att man inte får något publikt IP hos Bahnhof utan att betala 50 kronor extra per månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.