M mnils skrev:
Frågan är väl snarare vad som är farligast, det som blir kvar av bladen när de är utslitna eller de mikroplaster som ramlat av från bladen under användandet och spridits vind för våg i naturen?
Tagit från https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-myter-om-vindkraft/

Stämmer det att vindkraftverk släpper ut mikroplaster i naturen?


Ja det är sant, men vindkraftverk släpper ut mycket små mängder av mikroplast i jämförelse med andra befintliga källor. Utsläppen kommer främst från färg som lossnar från rotorbladen. Alla Sveriges vindkraftverksparker släpper tillsammans ut cirka 645 kilo mikroplast, baserat på en uppgift från norska branschorganisationen NORWEA, numera Fornybar Norge, vilket kan ställas mot de miljontals kilo som Naturvårdsverket beräknar att följande källor släpper ut varje år:

  • Vägtrafik inklusive däckslitage: 8 190 ton per år
  • Produktion och hantering av primärplast: 310–533 ton
  • Konstgräsplaner: 1 640–2 460 ton per år
  • Båtbottenfärg: 160–740 ton per år
  • Tvätt av syntetfibrer: 8–950 ton per år
  • Målning av byggnader: 130–250 ton per år
  • Hygienprodukter: 66 ton per år
image
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Abies koreana och 12 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tagit från [länk]

Stämmer det att vindkraftverk släpper ut mikroplaster i naturen?


Ja det är sant, men vindkraftverk släpper ut mycket små mängder av mikroplast i jämförelse med andra befintliga källor. Utsläppen kommer främst från färg som lossnar från rotorbladen. Alla Sveriges vindkraftverksparker släpper tillsammans ut cirka 645 kilo mikroplast, baserat på en uppgift från norska branschorganisationen NORWEA, numera Fornybar Norge, vilket kan ställas mot de miljontals kilo som Naturvårdsverket beräknar att följande källor släpper ut varje år:

  • Vägtrafik inklusive däckslitage: 8 190 ton per år
  • Produktion och hantering av primärplast: 310–533 ton
  • Konstgräsplaner: 1 640–2 460 ton per år
  • Båtbottenfärg: 160–740 ton per år
  • Tvätt av syntetfibrer: 8–950 ton per år
  • Målning av byggnader: 130–250 ton per år
  • Hygienprodukter: 66 ton per år
[bild]
Tack för länken.
Skrämmande lista dock.
 
G GladanS skrev:
Tack för länken.
Skrämmande lista dock.
Ja det blir lite att sila mygg när man jämför med exempelvis konstgräsplaner.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Tagit från [länk]

Stämmer det att vindkraftverk släpper ut mikroplaster i naturen?


Ja det är sant, men vindkraftverk släpper ut mycket små mängder av mikroplast i jämförelse med andra befintliga källor. Utsläppen kommer främst från färg som lossnar från rotorbladen. Alla Sveriges vindkraftverksparker släpper tillsammans ut cirka 645 kilo mikroplast, baserat på en uppgift från norska branschorganisationen NORWEA, numera Fornybar Norge, vilket kan ställas mot de miljontals kilo som Naturvårdsverket beräknar att följande källor släpper ut varje år:
Kan det verkligen stämma med 650kg/år, låter orimligt lite. Mängden borde vara väldigt nära viktförlusten hos bladen över livslängden, nu vet jag inte vad en sådan uppsättning blad väger när de är nya men det måste vara åtskilliga ton. De bilder jag sett på när de är utslitna så är de helt fransiga och mycket smalare än när de är nya så viktförlusten måste vara betydande. Men jämfört med helt onödiga saker som konstgräsplaner och kläder av plast (vem köper det egentligen?) så är det nog försumbart.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Absolut. Jag menar inte att det skulle vara bättre att gräva ner gamla båtar än vingar från vindkraftverk. Jag menar bara att det troligtvis snabbt blir större mängder avfall från vindkraftverken och därmed ett större problem med ev. återvinning.

Det finns ju metoder för återvinning men det verkar tveksamt om de används i någon större omfattning. Kanske är det för dyrt?
Det brukar ju vara det, antingen för metodutvecklingen eller för själva återvinningen, men vi blir ju allt bättre på det här så verkar ju rimligt att det kommer för glasfiber också, om det nu skulle vara ett problem alltså.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja det blir lite att sila mygg när man jämför med exempelvis konstgräsplaner.
Det är som skrönan om fåglarna, den har samma verkshöjd ungefär.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M mnils skrev:
Kan det verkligen stämma med 650kg/år, låter orimligt lite. Mängden borde vara väldigt nära viktförlusten hos bladen över livslängden, nu vet jag inte vad en sådan uppsättning blad väger när de är nya men det måste vara åtskilliga ton. De bilder jag sett på när de är utslitna så är de helt fransiga och mycket smalare än när de är nya så viktförlusten måste vara betydande. Men jämfört med helt onödiga saker som konstgräsplaner och kläder av plast (vem köper det egentligen?) så är det nog försumbart.
Jag har inte lyckats hitta dessa bilder och läsa tillhörande text så det är svårt att uttala sig om.
Man kan ju tänka sig att man använt de mest extrema fall man hittat, eller rent utav felaktiga bilder för att driva någon form av agenda.

Själv väntar jag fortfarande på att drunkna i bullret och få epileptiska skador från vindkraftverken i min omgivning.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja det blir lite att sila mygg när man jämför med exempelvis konstgräsplaner.
Men när det gäller konstgräsplaner så är det något som är konstigt. Det är helt orimligt att de läcker så mycket ifall man ställer vettiga krav på dem.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M mnils skrev:
Kan det verkligen stämma med 650kg/år, låter orimligt lite.
Jag tycker också det verkar lite med tanke på farten de färdas i ( har läst allt från 200-300km/h) och att de träffas av både regn och hagel. Men jag håller det inte för osannolikt, men så är det väl inte bara mikroplaster som eroderar bort så jag håller det inte för osannolikt.

Hittade en artikel om det här;
https://weatherguardwind.com/leading-edge-erosion/

Men de verkar fokusera på hur det påverkar effektiviteten.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men när det gäller konstgräsplaner så är det något som är konstigt. Det är helt orimligt att de läcker så mycket ifall man ställer vettiga krav på dem.
Flödesmodell visar spridningsvägar för granulat från konstgräsplaner, fotbollsklubb, årlig fördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det ska finnas ca 1200-1300 planer.

EDIT: Förtydligar att bilden är för fyra planer.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Är inte granulaten på väg bort och ska ersättas av sand? D.v.s. ett problem med en tydlig enkel lösning.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Och det ska finnas ca 1200-1300 planer.
Jo jag vet, men varför stället man i så fall inte högre krav?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo jag vet, men varför stället man i så fall inte högre krav?
Ja det hade ju varit önskvärt, antar att man inte får ställa för hårda krav på de stackars fotbollsklubbarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag tycker också det verkar lite med tanke på farten de färdas i ( har läst allt från 200-300km/h) och att de träffas av både regn och hagel. Men jag håller det inte för osannolikt, men så är det väl inte bara mikroplaster som eroderar bort så jag håller det inte för osannolikt.

Hittade en artikel om det här;
[länk]

Men de verkar fokusera på hur det påverkar effektiviteten.
Bilden där säger inte jättemycket.

Enligt mina länkar släpper ett vindkraftverk ca 2.25kg per 15år.
Hur många års slitage är dedär? Hur djupa är groparna? Hur stor del av vingen ser ut sådär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.