det blir att borra i väggen. Troligtvis läcker det i gamla kanalen så det har säkert kommit upp fuktig luft där. Eternet är det inte många som vill pilla på och för att göra det snabbt och enkelt blir det nog bara hål i väggen + pax i badrummet
 
Det brukar gå att stoppa in ett spirorör i en gammal eternitkanal om den går raka vägen ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok intressant. Hade ju varit gött att bara använda befintligt rör i taket. Om vi borrar i väggen måste vi lägga utanpåliggande el i badrummet. Ska kolla vidare med detta
 
Så här ser det ut på vinden och på taket. Verkar som det bara är ett rakt rör uppåt. Man borde alltså kunna sticka in ett spirorör i detta? Det vore ju riktigt trevligt. Ventilationstekniker vill iofs att vi skaffar ett bättre system med tilluft i huset. Det är ett 60-tals med inte så mycket tilluft. Det finns en del ventiler på väggarna i källaren men på huvudplan är det inte mycket. Det läcker väl inte från fönstren men annars är det dåligt med ventiler

PS. Jag håller på att skrapa bort all mossa på taket med skrapa som sedan skall tvättas lätt med kärcher och sedan alg-behandlas :)

Oisolerad vind med synliga träbjälkar och gammal isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt rör sett uppifrån på ett tak, mot bakgrund av takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rakt ventilationsrör sticker upp på ett tak täckt med mossa och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med takpannor och mossa, före renovering, inklusive en skorsten och ventileringsrör mot vit byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Galt
Röret som går "rakt upp" är sannolikt avluftningen för avloppet.
Där bör du inte sticka ner eller göra något om du inte vill få problem med avloppen i huset.
Ventilationskanalen mynnar rimligen i den fyrkantiga plåtade boxen till höger om avluftningen.
 
och är man osäker kan man binda fast sin mobiltelefon och skicka ner den filmandes i rören.....
 
Nu har jag filmat lite på vinden direkt efter att jag sprejat med jape anti-mögel. Försökte gräva mig ner och se vart röret slutar.


Jag tänker så här nu för att underlätta hur vi ska göra. Som @useless sa borde man kunna sätta in ett rör i eternitröret. Eller så tar jag helt enkelt bort det själv och sätter nytt rör. Den där jäkla lådan på taket hittar jag ingen lucka i eller liknande så måste bända upp den eller lyfta upp den men verkar rätt tung.

Men istället för att borra i väggen i badrummet så borde det ju gå att koppla in ett rör i taket, antingen genom befintligt eternitrör, eller om jag tar bort det och drar nytt.

Det borde bli det billigaste sättet och utnyttjar ju självdraget som funnits sen innan. Då kan man även dra elkablar till pax-fläkten på vinden. Elektriker sa att om vi borrar i väggen måste han dra utanpåliggande kablar.

Mätte även fukten på vinden idag efter att jag tvättat med jape.

58% säger min fuktmätare. Det regnar ute idag och enligt google är det 77% luftfuktiget ute. Jag vet inte om dessa siffror säger något i detta sammanhang.

Tack alla för att ni följer detta, kommenterar och ger bra input
 
Jag funderar även på, borde det inte få plats att sätta ett rör bredvid eternitröret som går upp i taket och ut i den där plåtlådan på taket? Lådan i sig är ju rätt stor. Vad är det mer på taket i lådan som är viktigt? Det är väl bara ett rör som går rätt upp? Det är väl inget i änden på den som är viktigt?
 
Finns det ingen skorsten på huset ??
Har de aldrig haft en panna ??
Mitt tidigare hus från samma tidsålder hade precis som du ett rör för avloppsventilationen, och en ventil i badrummets tak som gick till skorstenen i en eternitkanal.
 
S
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, det var ju en skitnödig elektriker... Det är ju inte en hög med eternit-damm där ligger.

Om det inte tillkommer MER fukt så avstannar tillväxten och det händer inte mkt mer. Det blir ju inte snyggare av sig själv förstås.

Så 1 är ju att åtgärda. 2 är att snygga till på vinden. Om inte annat för att du framöver ska kunna se om det börjar bli svart IGEN om du missat något i åtgärden.
När jag började som elektriker hade jag noll koll på hus. Jag visste att Mögel var farligt och asbest var något man dog omedelbart av. Det var inte förrän jag vart intresserad av husbyggandet i sig självt som jag förstod mer. Så jag förstår att elektrikern reagerade sådär ifall han inte är jätteinsatt i vad mögel är och dess risker/icke risker. Det är ingenting man lär sig i skolan :) Det där facket såg ju inte jättemysigt ut, men å andra sidan ingen fara om man bär ansiktsmask.

De allra flesta elektriker har väldigt begränsad kunskap om hus och konstruktion över huvud taget, detta gäller flera andra hantverksgrupper också.
 
  • Gilla
martin h82 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det spelar nog ingen roll om du har ventilation genom vägg eller tak.
Men ventilation måste du ha. Jag tänker vem gör ett badrum utan ventilation? Finns det mer fusk/klåpar jobb?
Vem ska göra jobbet framgent? Alltid ”nån annan”.


H hempularen skrev:
Såå illa är det inte med mögel. Är man orolig får man väl jobba med mask.
 
Hur länge var det utan ventilation?
 
Renoveringen av badrummet gjordes för 2 år sedan. Det är självklart mest vårt fel som inte tog tag i det efter de var klara. Vi hade en riktigt dålig entrepenör som tog all energi från oss. Efter de stack så bara gjorde vi inget. Nu när vi äntligen orkade ta tag i ventilationen så visade sig det vara större problem än vi trodde. Vårt fina badrum visade inga tecken på mögel och vi vädrar alltid. Tanken fanns inte på mögel på vinden förns någon annan tittade upp där
 
Steg ett för mig hade varit att ta ut all den där äckliga isoleringen och rensa och rengöra.
Måste vara mycket enklare att komma fram till en bra lösning om du kan se tydligt hur det ser ut.
Då ser du också att du inte har mer potentiella problem.
 
hehe ja, isoleringen kanske inte är den vackraste. Men det var precis efter jag duschat den med anti-mögel. Så ser nog mörk och blöt ut på grund av det. Men ska försöka få av kåpan på taket så att jag kan titta ner i eternitröret. Antingen får det ju plats ett rör inuti eternit, eller så kanske det får plats ett rör bredvid. Borde ju vara så enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.