Försöka fatta mig kort:)

Bygger hus generalentrepenad nyckelfärdigt och har blivit fakturerad hela summan vad gäller markarbete/schaktning etc. Men vad jag förstod så skulle en viss del ingå i entrepenaden men hussäljaren hävdar att inga kostnader vad beträffar markarbete ingår.

Fast det står ju tydligt i entrepenadavtalet vad som ingår,.. eller? har jag misstolkat allt och är helt ute och cyklar?.

Entreprenadavtal för husbygge med ikryssade arbeten som ingår, men schaktning ej markerad som ingår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av ett entreprenadavtal som detaljerar vad som ingår och inte ingår i markarbeten för husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokumentsida om fyllningar för hus och ledningar som diskuteras i en byggrelaterad entreprenadavtalstvist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du fått en separat markoffert?
 
P Poxeman skrev:
Har du fått en separat markoffert?
Nej, Men så som jag förstod det så ingick en viss "normal" grundläggning. Men jag är lite idiot ibland och kan mycket väl ha missförstått. Det är säkert så att jag skall betala allt men tycker entrepenadavtalet är lite luddig och svårtolkad.

Om ingenting ingår vad gäller markarbete varför står det som det gör då?.
 
Det är ju inte helt ovanligt att kostnaden för markarbeten inte ingår. Jag hade själv tolkat det som att priset du signerar är exklusive all markarbete (rubrik nivån högre säger ju att markarbeten offereras separat). Och att specen beskriver omfattningen av arbetet i den separata offerten.

Å andra sidan står det också att markarbeten ska utföras först efter en skriftlig beställning, och om du aldrig ens fick en separat offert så kan du väl ändå fråga dem hur det hela går ihop.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Det som ingår är väl det arbete som skulle gjorts om de börjat med en tomt där alla förberedande markarbeten är gjorda. Dvs det är bara att schakta ur och fylla med de där 200mm makadam.
Är det en obearbetad tomt krävs väl i princip alltid mer grävning och fyllnad än så. I markfakturan ska väl isf det som ingår vara bortdraget. För makadamen kan man väl räkna om det finns dokumentation på hur mycket som lagts i totalt. För grävarbetet kan det ju vara svårare. När de grävt djupt fyller de ju inte upp för att sen schakta igen.
 
  • Gilla
Zvitacco och 1 till
  • Laddar…
S
K kindvall skrev:
Det som ingår är väl det arbete som skulle gjorts om de börjat med en tomt där alla förberedande markarbeten är gjorda. Dvs det är bara att schakta ur och fylla med de där 200mm makadam.
Är det en obearbetad tomt krävs väl i princip alltid mer grävning och fyllnad än så. I markfakturan ska väl isf det som ingår vara bortdraget. För makadamen kan man väl räkna om det finns dokumentation på hur mycket som lagts i totalt. För grävarbetet kan det ju vara svårare. När de grävt djupt fyller de ju inte upp för att sen schakta igen.
Så tolkar jag det också.
 
  • Gilla
Zvitacco
  • Laddar…
Hur ser fakturan på markjobben ut?
Är den specificerad eller bara en klumpsumma?
 
ledningsschakt till viss del samt detaljschakt för byggnader samt justering mark runt byggnad 3 m från fasad ingår vad jag kan se. ev schakter för tomten i övrigt ingår ej i offerten.
 
Jag förstår, tack för svaren. Då verkar allt vara på sin plats, de säger ju själva att de inte ingår något alls men man vet ju aldrig.

Dom var ju väldigt optimistiska i kalkylen,
.
P Poxeman skrev:
Hur ser fakturan på markjobben ut?

Se nedan bild sedan fick jag fakturaunderlag men endast på den delen som jag ringat in i rött.
 
Redigerat:
Villa vista Villa vista skrev:
ledningsschakt till viss del samt detaljschakt för byggnader samt justering mark runt byggnad 3 m från fasad ingår vad jag kan se. ev schakter för tomten i övrigt ingår ej i offerten.
Ja, och det var det så jag trodde det var också, fram tills fakturan och hussäljaren hävdar att ingenting ingår vad gäller markarbete.
 
S
Den där fakturan tycker jag du ska be att få specificerad innan du betalar.
 
  • Gilla
Zvitacco
  • Laddar…
Z Zvitacco skrev:
Ja, och det var det så jag trodde det var också, fram tills fakturan och hussäljaren hävdar att ingenting ingår vad gäller markarbete.
Men eftersom de vare sig offererat något markarbete och du inte har gjort en skriftlig beställning tycker jag ändå att du ska fråga dem hur de har tänkt -- finns det något mer som de kanske tänker inte heller ingår. Den där extra-posten hade jag bett dem att speca bättre än så.
 
  • Gilla
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men eftersom de vare sig offererat något markarbete och du inte har gjort en skriftlig beställning tycker jag ändå att du ska fråga dem hur de har tänkt -- finns det något mer som de kanske tänker inte heller ingår. Den där extra-posten hade jag bett dem att speca bättre än så.
Den har dom speccat, jag fick två dokument på mail ifrån dom, en var fakturan jag visade och sedan kom även ett fakturaunderlag där som speccat tydligt tider, mängd av kross använt etc. Men det är bara "extra" posten på 132914 som jag fått underlag på.

De två andra posterna garage, hus fick jag inget annat underlag på.
 
Z Zvitacco skrev:
Den har dom speccat, jag fick två dokument på mail ifrån dom, en var fakturan jag visade och sedan kom även ett fakturaunderlag där som speccat tydligt tider, mängd av kross använt etc. Men det är bara "extra" posten på 132914 som jag fått underlag på.

De två andra posterna garage, hus fick jag inget annat underlag på.
Be om underlag för garage och hus, även om du ändå tänker betala. Larvigt att bara ange à-pris tycker jag.
 
  • Gilla
Zvitacco
  • Laddar…
Vilka schakter har E utfört? Ingående i entreprenaden är enligt avtalet schakt för hus, ledningar + lite runt huset.

Har du beställt schakt för resterande delen av tomten?

Att E hävdar att inga schakter ingår strider ju mot vad kontraktet stipulerar både i kryssrutor och specifikationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.