Tjena!
Jag håller på att gräva lite runt huset nu och tänkte passa på att fixa med passagen in till krypgrunden.
Tidigare ägare har haft någon sorts nedgrävd träkonstruktion som har förmultat sedan länge. Vi har inte haft någon lucka heller så det har åkt ner en massa grus, löv o annat skit där. Katter osv har vi också sett springa upp o ner.. Så, nu när jag ändå är där och gräver så tänkte jag bygga något. På den här bilden har jag redan hunnit gräva lite, men typ såhär såg det ut innan:
Uppgrävd passage vid husgrund med synlig nedgång till krypgrund och kvarstående förmultad träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut nu:
Uppgrävd passage vid husgrund med synlig krypgrund och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga är då, hur gör man, hur brukar det se ut?
Den här bilden hittade jag online;
3D-modell av en betongkonstruktion för krypgrundspassage vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan detta vara något? Med en lucka över, som lutas ut/ner från fasaden?
Men vad murar man med? Och ska det vara en gjuten platta i botten? Eller bara lite makadam på jorden?
Har ni några smarta råd? Kanske någon som gjort lilnande grej tidigare?
 
Redigerat:
Mats-S
Du har inget utrymme inomhus där du kan göra en lucka i golvet.
Vi har en lucka under vår spis i köket, fungerar perfekt dom få gångerna man behöver komma under huset för att inspektera.
Betydligt enklare lösning, dessutom typ helt riskfri för skador utifrån :)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jo, det hade väl gått att göra, men jag vet inte, nu när det är ett öppet hål där ute, och redan urgrävt för att mura upp passagen så kanske det är lite onödigt att börja ta upp hål inne.. om jag inte måste :thinking:
 
Förresten, det slog mig nu, krävs sånt här bygglov?
 
Z zlendish skrev:
Förresten, det slog mig nu, krävs sånt här bygglov?
Inte bygglov. Men mura med tex leca så blir det lite prydligare. Säkerställ bara att botten lutar utåt och du har någon form av avrinning så du inte bygger en bassäng som får vatten att rinna in
 
O olofh skrev:
Inte bygglov. Men mura med tex leca så blir det lite prydligare. Säkerställ bara att botten lutar utåt och du har någon form av avrinning så du inte bygger en bassäng som får vatten att rinna in
Okej vad bra! Tänkte sätta en något sluttande lucka på, ovanpå muren, som leder bort regn. Kanske gångjärn baktil så man kan tilta upp lukan mot fasaden om man behöver komma in.
Men lägger man första raden leca direkt på jorden? Och sen hiva ner typ en dm makadam i botten när jag murat färdigt? Räcker det? Ingen duk eller nått någonstans?
 
Förresten leder lecablocken in vatten från sidorna? Alltså dom som hamnar under mark.
Ska man putsa muren på utsidan kanske?
 
Vill bara komma igång nu men är fortfarande osäker på hur jag gör det här rätt. Nu står gropen och bara väntar:
Nygrävd grundgrop längs husvägg med elledningar som väntar på vidare arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man behöva leja ut det här? Verkar ju som en rätt enkel grej att få ihop själv om det bara fanns något underlag att gå efter..
 
Om du täcker hålet uppåt med en plåt eller liknande så räcker det nog med att gräva ut lite i botten och ha i typ 10cm bärlager av någon hanterbar dimension. Sen murar du leca ovanpå det. Då får du ett dränerande lager i botten också. Se bara till så ditt dike inte leder in vatten till hålet

detta fixar du själv.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Mats-S
O olofh skrev:
Se bara till så ditt dike inte leder in vatten till hålet
Tänkte precis på samma sak.
Superviktigt att det inte blir bakfall eller "översvämmning" i det där diket, då kan vi nog börja snacka "Houston, We have a problem" ;-)
 
Z zlendish skrev:
Vill bara komma igång nu men är fortfarande osäker på hur jag gör det här rätt. Nu står gropen och bara väntar:
[bild]

Ska man behöva leja ut det här? Verkar ju som en rätt enkel grej att få ihop själv om det bara fanns något underlag att gå efter..
Hej, jag är nyfiken på hur resultatet med luckan blev? Jag behöver nämligen göra samma sak till mitt hus.

/Johanna
 
J JohannaJeppsson skrev:
Hej, jag är nyfiken på hur resultatet med luckan blev? Jag behöver nämligen göra samma sak till mitt hus.

/Johanna
Luckan är inte färdig än, har haft fullt upp senaste veckan men så här ser det ut nu:
Ommålad avloppsbrunn utan lock vid husvägg med trädgårdsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite färg ska på först innan jag bygger själva luckan (locket). Jag kan uppdatera med bild när det är färdigt. Blir nog under nästa vecka, hoppas jag, om jag får tid över.
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Tänkte ba säga att det här blivit uppskjutet tillsvidare. Har haft ett annat projekt samtidigt så jag löste detta istället tillfälligt med en osb-skiva.

Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra luckan sen heller. Det blev inte så mycket höjd kvar i bakre kant som jag hade tänkt mig. Nåväl, såhär får det se ut nu tills jag har mer energi över :seenoevil::coffee:
Tillfälligt byggprojekt med osb-skiva placerad vid en byggnads sockel med plåtvard och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tipsa gärna om ni har någon ide. Typ, vilket material kan det byggas med? Ska det involveras gångjärn någonstans? Måste det vara tätt? Ska jag bygga på muren bara, mot sockeln, eller även upp på fasaden på något sätt? Ja, vad som helst ;)
 
Du hade ju kunnat snedkapa leca blocken så den blir en lutning ut från huset. Sen någon form av metall-lock. Gångjärn är ju såklart snyggast men kanske överkurs. Beror ju lite på hur ofta du ska där o öppna.
 
O olofh skrev:
Du hade ju kunnat snedkapa leca blocken så den blir en lutning ut från huset. Sen någon form av metall-lock. Gångjärn är ju såklart snyggast men kanske överkurs. Beror ju lite på hur ofta du ska där o öppna.
Ja, jag hade faktiskt planerat att snedkapa blocken som du säger. Men jag körde bara en vanlig fogsvans och vid sista raden hade den blivit för slö, så det var hopplöst, och just då ville jag bara bli färdig och tänkte att jag får lösa det på annat sätt senare. Inte jättesmart, jag vet :rofl:
 
  • Gilla
osja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.