Jag har lossat ca 30 kvm trall satt med rostfri skruv (A2 klass).

Ingen har gått av, däremot blivit runda i skallen...
Skulle aldrig montera med gammal skruv.
Brädorna blir fula runt skruvhålen.
 
jag var dumsnål och köpte vanlig trallskruv och dom går av, köpte A4 nu men tusan så dyrt det var med sånna :/
 
Jag hade ju samma problem med för täta springor. Men inte nu längre.:)
Jag har nu sågat upp springorna med sänksåg. Klar fördel om man har lång skena. Gick hur bra som helst. Sedan tagit ett sandpapprar på en kloss och kört på "tvären". Syns överhuvudtaget inte man gjort något.
 
  • Gilla
kneckedeck och 2 till
  • Laddar…
Kanon, då ska jag låna mig några extra skenor och göra samma operation
 
M
Kan du bidra med en liten bild :)
 
nino nino skrev:
Hej
La ett golv för 4-5år sen, tyvärr så hade jag torkad trall och jag la ihop dom utan springa... jaja jag vet jag får skylla mig själv... :)

Kan man såga mellan plankorna med sänksågen och kanske fräsa en rundning med handöverfräsen?

Någon som provat det?

Ska ev. bygga ut däcket så det blir dubblet så stort, gör jag det så byter jag all trall, så jag skulle helst vilja få till en billig lösning nu.
En gammal tråd, men detta problem dyker naturligtvis upp för många nya som anlägger altan. Inte lätt att veta fuktstatus på brädorna, med påföljande resultat med "tätt" golv som samlar vatten och smuts.
Jag hade problemet och tog cirkelsågen med 2 mm tjock klinga och körde i alla spår/skarvar med gott resultat. Något behov av avrundning av sågkanter såg jag inte.
Tänk på att ställa rätthöjd på sågen för att undvika att såga i alla reglar du passerar med sågen!
Lycka till!
 
S StaffanO1234 skrev:
En gammal tråd, men detta problem dyker naturligtvis upp för många nya som anlägger altan. Inte lätt att veta fuktstatus på brädorna, med påföljande resultat med "tätt" golv som samlar vatten och smuts.
Jag hade problemet och tog cirkelsågen med 2 mm tjock klinga och körde i alla spår/skarvar med gott resultat. Något behov av avrundning av sågkanter såg jag inte.
Tänk på att ställa rätthöjd på sågen för att undvika att såga i alla reglar du passerar med sågen!
Lycka till!
Jodå det är fixat, det var 11 år sen jag skrev 🙂

Mitt senaste golv la jag med kantmått 125mm, det blev bra, kunde nog dragit ner till 124
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.