Hej
La ett golv för 4-5år sen, tyvärr så hade jag torkad trall och jag la ihop dom utan springa... jaja jag vet jag får skylla mig själv... :)

Kan man såga mellan plankorna med sänksågen och kanske fräsa en rundning med handöverfräsen?

Någon som provat det?

Ska ev. bygga ut däcket så det blir dubblet så stort, gör jag det så byter jag all trall, så jag skulle helst vilja få till en billig lösning nu.
 
Varför behöver du större springor? Mina ligger också väl tajt, men jag ser inget större problem med det.
 
jag har inga springor, får vattenpölar på golvet och massa skit mellan brädorna
 
Bara att testa. Alternativet att inte göra något kommer inte att påverka ditt trädäck till det bättre. :)
 
Går det inte att lossa brädorna och flytta isär dem?
 
Stryman du har så rätt, får ta tag i det när det är ok väder.

lordi är rädd att skruvarna går av... men det vore kanske ett alternativ
 
Använder du en mutterknackare så klarar sig skruvarna, blir t.o.m. så bra att du kan återanvända dem även om det stjärnskruv, däremot med vanlig skruvdragare är risken att du kommer dra av en del av dem.
Har bytt några delar av en 10-15 år gammal brygga med rostfria skruv. I princip ogörbart med skruvdragaren, rundade skallar eller avdragna, men inga problem med knackaren.
Har du ingen så låna en för att prova hur det fungerar eller köp för den är användbar till mycket annat.
 
Det är ju ett förbannat jobb att skruva upp all trall för att flytta dom ca 3 mm och skruva dom på plats igen. Jag hade helt klart kört av sidorna med en cirkelsåg. Efter det rundat kanten med en överhandsfräs, slipmaskin, sandpapper eller liknande.

Hata Leksand! :)
 
Kan man återanvända skruven och det inte handlar om ett monsterstort trädäck så är skruv-varianten nog bättre än att försöka sig på att få snygga raka snitt med en cirkel/sänksåg. Skruvar man upp alla skruv å kan låta de sitta kvar i själva brädan så går det enkelt att flytta allt sen (vis av erfarenhet från att ha gjort samma misstag när vi byggde altan i vårt förra hus).
 
M
Problemet är sen när skruvarna går av och man får jävlas med att kapa dem :D Men hur svårt är det att få frakt med cirkelsågen - det verkade ju smart!
 
Man sätter tex en lång/rak regel att köra mot så går det på en minut per trallbräda.
Men det viktigaste är att det görs något. Däcket riskerar annars att ruttna, vilket är den klart sämsta lösningen. ;)

För övrigt är detta problem en av anledningar till att jag inte förespråkar att sätta någon trall (torr som våt) helt tätt vid bygget.
 
Jodå jag har en knackare men jag drog av några skruvar direkt...

får nog bli sänksågen iaf...

tänkte på en annan sak, när jag byggde så har jag lagt en plankas fris i änden så la jag en 45*45 mot yttre bärlinan för att ha nått att skruva i. Såg nu när jag plocka isär så ser det väldigt fuktigt ut.. Hur brukar man göra där, dels för att få det stumt i änden och springa som är genomgående så att vattnet försvinner
 
Hej nino
Jag sitter i samma situation. Helt tätt mellan plankorna än, efter 2 år. Hur har du löst det? Blev det bra? Har du några tipps?
 
nino skrev:
Jodå jag har en knackare men jag drog av några skruvar direkt...

får nog bli sänksågen iaf...

tänkte på en annan sak, när jag byggde så har jag lagt en plankas fris i änden så la jag en 45*45 mot yttre bärlinan för att ha nått att skruva i. Såg nu när jag plocka isär så ser det väldigt fuktigt ut.. Hur brukar man göra där, dels för att få det stumt i änden och springa som är genomgående så att vattnet försvinner
Man tittar normalt sett aldrig där. Och det man inte ser, det brukar man inte heller bry sig om. :)
 
nej det är klart att man inte tittar där men det låg ju vatten kvar som kommer att göra så att det ruttnar tillslut...

nu har jag byggt om det så problemet löst, bara springorna att fixa....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.