Har blivit förtjust i infräst hantag (även känt som boxgrepp). Är intresserad av att använda detta handtag på en inbyggd garderob. Dock är det dyrt om man vänder sig till en aktör som ex. www.pickyliving.se som erbjuder det.

Vad är mina andra andra alternativ om man vill komma undan billigare? Bilden är bara ex på handtaget, inte tänkta träslag.

Valnör-G6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur dyrt är dyrt?

Fräs det själv eller leta upp någon som är billigare?
 
Shakula skrev:
Hur dyrt är dyrt?

Fräs det själv eller leta upp någon som är billigare?
Har du tips på billigare alternativ?
 
Mikael_Swe skrev:
Har du tips på billigare alternativ?
Fräsa själv är väl billigare?
 
Tyvärr så har jag inga bilder på själva fräsningen men jag fräste ur handgrepp till några lådfronter. Jag använde en mall i MDF och kopierring på fräsen. Först fräste jag ur det mesta med en vanlig notfräs och avslutade med en fingergreppsfräs (kan ha varit: http://www.axminster.co.uk/axcaliber-drawer-pull-router-cutter-2).

Mina hål är ju mer ovala men det går väl att göra hålet i mallen rektangulärt också:
https://www.byggahus.se/forum/mobel...lack-och-putsning.html?perpage=15#post1714395
 
Vad är det för material i dina garderobsdörrar? MDF går väl att få hyfsad finish, såna där ihåliga dörrar typ ikeas skjutdörrar kommer inte bli speciellt snyggt. Greppet på bilden i första inlägget har ju annat material i botten, antingen är det fräst med "hylla" från baksidan och sen istoppat bottenmaterialet som landar på hyllan bakifrån, eller är det fräst med underskär från framsidan och sen ipregat nåt flexibelt material framifrån, typ folie eller fanér.

Om det är skjutdörrar så man aldrig ser baksidan verkar det enklare att fräsa bakifrån och sen stoppa nåt snyggt material i botten, från baksidan. Då behövs inget specialfrässtål.

Typ så här, streckade är bottenmaterialet.

DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.