joflopp skrev:
Myt 2 - Silverfiskar lever på smuts och finns inte om man städar
Silverfisken bryr sig inte om huruvida du städar eller inte. De lever på cellulosa, vilket i vårt fall resulterade i mängder med förstörda brev innan vi började packa det vi var rädda om i hermetiskt tillslutna förpackningar.
http://www.anticimex.com/Sverige/Pr...tegorier1/Angriper-mat--textil1/Silverfiskar/

Enligt anticimex lever de alltså på bl.à avlagringar, men enligt dig lever de på cellulosa. Frågan är då vem som har rätt: joflopp eller anticimex? :rolleyes:

Personligen tror jag att de lever på skit, men de kan säkert smaska i sig cellulosa om det dyker upp sådant.
 
Redigerat:
frohike skrev:
Jo men, det är ju som att säga att säljaren måste tala om att taket har läckt, trots att läckan är tätad, och skadorna fixade. Då finns det ju inget fel ej heller någon brist. Vad skall då säljaren berätta.
Har säljaren sanerat silverfiskarna och ingen har återkommit har säkerligen säljaren ansett felet eller bristen fixad. Vad skall då säljaren berätta?
Silverfiskar syns bara i mörker, eller direkt när man tänt lampan. de är ljusskygga och försvinner snabbt som attan. De märks mest när man bott ett tag.

Om tacket läcker när man inte är i rummet, men slutar läcka när besiktningsmannen kliver in, är det då åtgärdat?
 
blob skrev:
Silverfiskar syns bara i mörker, eller direkt när man tänt lampan. de är ljusskygga och försvinner snabbt som attan. De märks mest när man bott ett tag.

Om tacket läcker när man inte är i rummet, men slutar läcka när besiktningsmannen kliver in, är det då åtgärdat?
Det var inte det jag skrev. Det jag skrev var att är läckan fixad och bristen fixad är det inte längre ett fel eller en brist således behöver inte säljaren säga något.
Lika väl om säljaren har haft problem med silverfiskar, har sanerat så kan säljaren anse att felet är fixat och att det inte heller föreligger någon brist. Således borde inte säljaren ha någon skyldighet att säga något.
Liknelsen jag drog var ett exempel på att om säljaren fixar fel och brister faller säljaren skyldighet att säga något, då säljaren är skyldig att påpeka fel och brister
 
blob skrev:
Silverfiskar syns bara i mörker, eller direkt när man tänt lampan. de är ljusskygga och försvinner snabbt som attan.
Och just detta gör ju också att de kan vara svåra att upptäcka, särskilt för folk som inte ser så bra eller inte är uppe sent, tex äldre. Det kan ju vara så att förra ägaren inte sett dem? Eller sett någon enstaka någon gång ibland, vilket är ganska vanligt och inget man brukar tänka på som ett fel. Jag har sett någon i vår förra lägenhet, hade inte en tanke på att vi skulle sagt det till köparna. Ni kanske använder badrummet mer så det blir fuktigare och de trivs bättre och har ökat i antal?

Jag menar att det behöver ju inte vara så att säljaren har "mörkat" något för er. Det är klart du kan kontakta mäklaren, fråga om de haft problem med silverfisk tidigare och berätta att ni sanerat.

Var det massor av silverfisk som kryllade runt då? Att en skadedjursbekämpare tycker det behövs saneras är väl inte så himla konstigt...;)
 
O
Som sagt tidigare... informationsplikten är en väldigt tung uppförsbacke....
Å sen... vad vill du komma fram till? Tror du att det bara är att säga -hej jag har hittat ett problem, så får man massa pengar?
Så enkelt är det inte... Man måste alltid räkna med att man måste gå till tingsrätten. Så säg att säljaren nu ev. skulle ha brustit i sin upplysningsplikt, (vilket jag inte tror) Då är det inte alls säkert att säljaren håller med dig. Och du måste dra säljaren till tingsrätten. Ibland träffas man i en förlikning innan det går till rätten. Men detta är en lång och ytterst osäker väg. Det är som alltid en sak att ha rätt en annan att få rätt.
Jag undrar hur många som vunnit när dom dragit upplysningsplikten i rätten. trots allt så är din undersökningsplikt tyngre.

Så mitt råd är glöm allt detta med upplysningsplikt. Nu är silverfiskarna borta så slappna av och njut av ditt hus köp.
 
O
joflopp skrev:
Myt 1 - Silverfiskar och fukt hör ihop
Bodde några år i en hyreskasern i Skåne som var infesterad av silverfiskar. Inga som helst fuktproblem, men silverfiskarna fanns överallt. Öppnade man en skrivbordslåda kunde man hitta några silverfiskar, tittade man i kastrullskåpet så fanns det silverfiskar i kastrullerna, kikade man i lampgloberna i källaren och i trapphuset så fanns det drivor av silverfiskar i dessa då de gick i rördragningen tills de ramlade ner i lampgloben.

Myt 2 - Silverfiskar lever på smuts och finns inte om man städar
Silverfisken bryr sig inte om huruvida du städar eller inte. De lever på cellulosa, vilket i vårt fall resulterade i mängder med förstörda brev innan vi började packa det vi var rädda om i hermetiskt tillslutna förpackningar.
Myt 2 kan faktiskt vara sann citat från NE.se "Den är allätare men föredrar stärkelsehaltiga produkter och kan ibland göra skada på äldre bokband, papper och stärkta tyger."
 
eviljava skrev:
[länk]

Enligt anticimex lever de alltså på bl.à avlagringar, men enligt dig lever de på cellulosa. Frågan är då vem som har rätt: joflopp eller anticimex? :rolleyes:

Personligen tror jag att de lever på skit, men de kan säkert smaska i sig cellulosa om det dyker upp sådant.
Förutom cellulosa käkar de stärkelse. Stärkelse finns lite varstans, men att säga att de lever på skit och smuts är alltså inte sant. Även ett rent hem kan få problem med silverfiskar om man har otur.
 
joflopp skrev:
Förutom cellulosa käkar de stärkelse. Stärkelse finns lite varstans, men att säga att de lever på skit och smuts är alltså inte sant. Även ett rent hem kan få problem med silverfiskar om man har otur.
Minimerar man tillgången på mat får man inga problem. Punkt!

(detta gäller för övrigt de flesta skadedjur)

Vi hade som exempel problem i en lägenhet vi bodde i för 5-6 år sedan. De tidigare ägarna värderade tydligen inte hygien på samma sätt som vi. Flyttstädningen var bl.a. under all kritik. Men vi rensade ut och gjorde rent överallt på badrummet (för det var där de verkade hålla till) och de försvann ganska omgående efter detta.

Eftersom vi inte hade någon cellulosa i badrummet utgår jag från att just denna population hade en tämligen ensidig kosthållning, bestående av: skit.
 
eviljava skrev:
Minimerar man tillgången på mat får man inga problem. Punkt!

(detta gäller för övrigt de flesta skadedjur)

Vi hade som exempel problem i en lägenhet vi bodde i för 5-6 år sedan. De tidigare ägarna värderade tydligen inte hygien på samma sätt som vi. Flyttstädningen var bl.a. under all kritik. Men vi rensade ut och gjorde rent överallt på badrummet (för det var där de verkade hålla till) och de försvann ganska omgående efter detta.

Eftersom vi inte hade någon cellulosa i badrummet utgår jag från att just denna population hade en tämligen ensidig kosthållning, bestående av: skit.
Jag håller inte med. Den lägenhet som vi hade innan huset var synnerligen välstädad och nästan nybyggd. Trots detta fanns där silverfiskar. I vårt hus som är sedan 52 med många års halvdan städning pålagrad här och där har vi inte sett till dem. Det är dessutom en myt att de flesta skadedjur trivs ffa i smutsiga hem.
 
Rebeckaf skrev:
Jag håller inte med. Den lägenhet som vi hade innan huset var synnerligen välstädad och nästan nybyggd. Trots detta fanns där silverfiskar. I vårt hus som är sedan 52 med många års halvdan städning pålagrad här och där har vi inte sett till dem. Det är dessutom en myt att de flesta skadedjur trivs ffa i smutsiga hem.
Vem har sagt att de flesta skadedjur trivs bäst i smutsiga hem? Menar du silverfiskar eller diskuterar du skadedjur i allmänhet förresten?

De flesta skadedjur trivs däremot ganska bra där det finns god tillgång på mat. Om skadedjuret ifråga har skit som föda kan det vara en faktor att ta hänsyn till om man vill eliminera förekomsten av den aktuella arten.

Eftersom det enligt din egen utsago inte fanns någon smuts i din nya lägenhet kanske det å andra sidan fanns gott om stärkelse/cellulosa? Detta har ju diskuterats lite tidigare i tråden (ang. silverfiskars föda).

I vårat fall fanns det det gott om både silverfisk och skit. När skiten avlägsnades försvann även silverfiskarna.
 
Redigerat:
Om jag var säljaren och inte haft problem med silverfiskar skulle jag nog påstå att de kommit efter att ni flyttat in.
 
verobar skrev:
Om jag var säljaren och inte haft problem med silverfiskar skulle jag nog påstå att de kommit efter att ni flyttat in.
Vore jag säljaren och hade haft problem med silverfiskar skulle jag nog påstå att de kommit efter att ni flyttat in... :cool:
 
Vi har silverfiskar i vårt hus som är byggt 2007, vi har städfirma som städa varann vecka sedan ett år.
Tycker inte det är speciellt smutsigt hemma. Vi har en katt som hårar samt drar in skräp, plus 2 barn.
Jag lyfter på 3 st stora krukor varje morgon, då dödar jag oftast 2 st silverfiskar av olika storlek.
Silverfiskarna förekommer egentligen i alla våra rum, tror inte vi har ett fuktproblem.
De verkar aldrig ta slut, jag skall i dagarna fixa några limfällor från anticimex.
 
Göran.W
Jag har silver fiskar, myror, mös, flugor, myggor, getingar, spindlar och tom fjärilar.
Inget av detta ser jag som något större problem utan något helt normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.