Hej
Undrar om någon vet om någon bra kunskapskälla för att rikta upp en gammal lada. Har hittat en del matnyttig information på forumet men också på youtube. Det jag tänkte på i första hand var om det finns några bra byggnadsvårdsböcker eller annan utbildningslitteratur så man kan börja förkovra sig.

Ladan är står i en L-form på ca 20x25m samt en bredd på ca5m, gissar att L-formen inte gör det enklare men sånt är livet :)

Än så länge är planen att börja rikta upp ladan mha av spakblock under en längre tid i små steg, för att sedan sätta korsstag för att låsa positioner. Har ju en massa annat att fixa så jag behöver ingen quickfix utan det får gärna ta tid. Som jag förstått det är det ingen nackdel att låda träet vila efter varje justering. När väl ladan är rak ska den eventuellt lyftas lite innan resten som takbyte etc.

Mvh A
 
På vilket sätt är ladan skev/sned, utåtgående väggar ( långsida buktar utåt på mitten ) eller helt skev och lutar åt något håll,
 
J jonaserik skrev:
På vilket sätt är ladan skev/sned, utåtgående väggar ( långsida buktar utåt på mitten ) eller helt skev och lutar åt något håll,
Hela ladan har blivit tryck inåt L't om du förstår hur jag menar. Vinden från havet ligger på från ett o samma håll större delen av året, så med tiden har den helt enkelt börjat luta. Vad jag kan se så verkar allt annat rakt och taknocken är jämn i fin. Jag ska ta en bättre ordentlig titt imorgon och ta lite bilder på vilken konstruktion det är invändigt.

Rött= lutningshållet
Blått=Vinriktning
 
  • Satellitbild på en lada som lutar inåt markerat med röda pilar, blå pilar visar vindens riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tagit lite olika bilder på ladan, det är framför allt den västliga sidan som blivit tryckt av vinden, resterande delar är relativt raka.
Röd lada med vindskadad västlig sida och orört gräs framför byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidovy av en röd lada som visar den vindutsatta västliga väggen och jämför den med en rak del av byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lada med böjd västlig sida p.g.a. vindpress, övriga delar är raka, rött med vita knutar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Västlig sida av en röd lada med synligt vindtryck, intill en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad ladugård med vindskadad västlig sida och skevt trästaket i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd lada med slitet tak och väggar som bågnar, framförallt på ena sidan, staket i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd lada med slitet tak och böjd vägg på ena sidan som tecken på vindpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindskadad västra sidan på röd lada med böjt tak och flera träportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Interiör av en lada med träkonstruktion och skevt tak som visar vindskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre takstruktur av en lada med synliga träbjälkar och taksparrar, visar slitaget orsakat av vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad lada med vindtryckt västlig sida, trasig vägg och tak, inklusive gamla vagnar och prylar inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av en lada som visar vindtryckta träväggar och takstolar med gammal vagn och säckar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en lada med träväggar och takbjälkar, inklusive en gammal vagn och diverse föremål i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket foto är insida gavel för första fotot
 
Dom 3 sista, varför la jag till 3 likadan :(
Egentligen finns det ett utrymme bakom väggen som är öppet på ca 5(se bild 3) men innerväggens plankor är ungefär lika snea som gavelns plankor

Säg till om jag är oklar, så får jag göra om inlägget
 
Det finns inga hanbjälkar långt ner där och då kan en lada snea till sig. nu har det nog varit några år detta, så virket har liksom kroknat från ursprunget. Det går att få till det eller stopp med att sätta en lina ( kanske du kan få tag i staglina för EL-stolpar ) 25 mm2 och spänna med grov vantskruv. Tar nog ett par år innan det riktar upp sig, då det inte går att dra tillbaka i ett stycke. Men förhindrar att det ger sig mer. Linan ska då fästat diagonalt i överkant på väggen ( första fotot ) lämpligt att lägga en 45X125 på utsidan och ner till roten på andra sidan med lika där som avhåll .Min lada knäcktes 3 stolar på och då blev det mage utåt på väggarna , satte 2 linor under hjälmgolvet mellan väggarna och drog så knakade i bitarna och nu får det stå så i något och får se om det går att dra med . Materiel till mitt är 16 mm helgängad stång och lyftöglor som linan bänslades i.
Tänkte vissa bilder men batteriet slut i kameran
 
J jonaserik skrev:
Det finns inga hanbjälkar långt ner där och då kan en lada snea till sig. nu har det nog varit några år detta, så virket har liksom kroknat från ursprunget. Det går att få till det eller stopp med att sätta en lina ( kanske du kan få tag i staglina för EL-stolpar ) 25 mm2 och spänna med grov vantskruv. Tar nog ett par år innan det riktar upp sig, då det inte går att dra tillbaka i ett stycke. Men förhindrar att det ger sig mer. Linan ska då fästat diagonalt i överkant på väggen ( första fotot ) lämpligt att lägga en 45X125 på utsidan och ner till roten på andra sidan med lika där som avhåll .Min lada knäcktes 3 stolar på och då blev det mage utåt på väggarna , satte 2 linor under hjälmgolvet mellan väggarna och drog så knakade i bitarna och nu får det stå så i något och får se om det går att dra med . Materiel till mitt är 16 mm helgängad stång och lyftöglor som linan bänslades i.
Tänkte vissa bilder men batteriet slut i kameran
Jag tackar och bockar för informationen (y)

Tanken var att det får ta den tid det tar, jag har inte bråttom :beer:
Om det tar 1-2 år att sakta dra tillbaka det gör inget alls, jag är glad om den blir rak igen med tiden. Jag har andra byggnader som ska fixas först. Ska försöka ta några bättre bilder när det är ljust ute. Är det något speciellt jag ska fotografera så säg till.
Vad jag kan se verkar taknocken rak och ok, men några mindre insjunkningar mellan takstolarna men inget allvarligt.
 
Jag saknar snedstävor från syll till hammarband? Se hur det ser ut i hörnen på en korsvirkeslänga. Utan snedstävor har väggen ingen styvhet. Plankorna styvar en del, men långt ifrån tillräckligt. De är för smala.

Om det bara finns rejäla snedstävor så gör det inget om det är lite snett. Det är en del av charmen med gamla hus. :)
 
Charmigt men föredrar en rak lada. Gör allt enklare när den ska renoveras :D
 
T Tokenäs skrev:
Charmigt men föredrar en rak lada. Gör allt enklare när den ska renoveras :D
Inte då! Bara om du använder fel verktyg, metoder och byggmaterial. ;)
Allt som behövs är en hammare, fogsvans, stämjärn, borr, tumstock, penna, samt den hederliga gamla synvinkeln, osså förstås en rejäl hög med massivt virke i form av bjälkar, plank och brädor. Allt på det gamla goda sättet som ladan är byggd för. Vips är du hemma. :cool:
 
Oldboy Oldboy skrev:
Inte då! Bara om du använder fel verktyg, metoder och byggmaterial. ;)
Allt som behövs är en hammare, fogsvans, stämjärn, borr, tumstock, penna, samt den hederliga gamla synvinkeln, osså förstås en rejäl hög med massivt virke i form av bjälkar, plank och brädor. Allt på det gamla goda sättet som ladan är byggd för. Vips är du hemma. :cool:
Du glömde att det underlättar om grannen har en lagom skev lada, så man har något att rikta mot ;)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hur har det gått? Håller på med ett liknande projekt. Vad för böcker har du kollat i, vad söker man efter på youtube för att få fram något bra? Har du möjlighet att länka :D Mest intresserad av hur du löser situationen där hela syllen ser ut att stuckit ut 15cm
 
Kan erkänna att jag inte kommit så mycket längre än planeringsstadiet, Planen är att inhandla ett gäng spaklyftblock och sätta dom mellan syl och takfotsbjälkarna eller reglarna beroende på konstruktion med rejäla plattjärn. Där det saknas stöd mellan syllen får jag montera sådan. Därefter få det bli ett långsamt jobb att under lång tid succesivt försöka få tillbaka konstruktionen så den blir rak(are). Därefter så ska allt stagas upp och förstärkas troligtvis med vajer och vantskruv.
 
Hej hur går det med detta? Jag kommer ha ett projekt att rika upp en del av en lada. En tvärgående balk togs bort för 25-30år och ersattes med en vajer som istället löpte längs taket upp mot nocken och ner på andra sidan med infästning där. Detta för att kunna köra upp en traktor. Sedan har utvecklat sig så att den delen där balken är borta har buktat ut väggen en bit samt då skapat en försänkning i taket. Skall återkomma med bilder om någon har några tankar. ha de!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.