leby skrev:
Mitt inlägg i denna debatt är nog att för min del så är batterier som passar i flera maskiner väldigt liten vinst. Av alla maskiner jag haft är det alltid batterierna som tar slut först. Nu har jag iof valt vad någon kallade snobb märken, typ blåbosch, makita, dewalt osw men köpt dem på kampanj och då brukar priset inte skilja sig så mycket från de billigare märkena.
Bra att veta. Har börjat kika lite på Makita då dom tydligen varit bäst i test på massor av olika sidor!
 
Lime113 skrev:
Blev fel i natt. Ska vara MEEC multiserie inte MEEC röd.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/?f.brand.terms=%5B"MEEC+MULTISERIE"%5D
Är det av någon särskild anledning du rekommenderar MEEC? är inte det typ budgets budgetverktyg? Beror kanske på vem man frågar, som sagt så är jag inte så kunnig men heller inte helt värdelös hehe. Lägger gärna lite extra pengar på verktyg som är något dyrare för att få ordentlig kvalité och av vad jag har last om MEEC så ska det tydligen vara lite "B" extremt plastigt och en del klagar på batteritider och dylikt.

Har ett tak för skruvdragare på 2500kr har börjat kika på både Makita och Dewalt nu, vet inte varför jag kört in mig så på Ryobi faktiskt.
 
Ja MEEC är budget men de verkar ha satsat på denna serie. Visst grön Bosch blir du säkert nöjd med. Blå Bosch och DeWalt bättre. Festool bäst. Skillnaden är typ 400 kr - 1000 kr - 2000 kr - 3500 kr respektive :)

Edit: per verktyg alltså. Så en skruvdragare, cirkelsåg, sänksåg, vinkelslip, slipmaskin blir 3 000 kr kontra 40 000 :) Välj vad du själv gillar.
 
Jag skulle INTE satsa på batteridrivna sågar, kräver ofta mer effekt än vad batterier kan ge.
Dessutom så håller inte batterier så många år, de dör med tiden.

Ett sladdverktyg kan ligga 5 år, ta fram det och anslut sladden och det är full effekt.

Skruvdragare/borrmaskin är en annan sak, där fungerar det bra med batteri (förutom ålder)
 
Jag har börjat bygga på mig en samling av Bosch gröna verktyg. Tycker de håller god klass för en hobbypulare. Uppskattar mycket att det är samma batteri till samtliga maskiner. Visst kan en sladdmaskin vara stabilare, men för de moment jag gör, som oftast inte är över längre tid, är det guld värt att slippa trassla med en sladd.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Pagno skrev:
Ryobi håller bra klass på många produkter, samma tillverkare som AEG och har blivit utnämnda som top 3 mera än en gång, Ryobi alltså.
Hellre en Ryobi än en DeWalt....
Personligen gillar jag AEG bs12, mest prisvärda och passar mig bra i handen.
Så du håller ryobi högre än dewalt? Visa mig ett test, på något verktyg där ryobi rankas högre. De ryobis ja testat har varit rena skräpet.

Ska du börja bygga en maskinpark, så börja med skruvdragaren, den som ligger bäst i handen kör du på, ja kör enbart batteri på skruvdragare multiverktyg och sticksåg, resten sladd,

Sällan verktyg kommer du långt med julas sortiment, framförallt som hemmapulare, dock är de alltid trevligt med proffsgrejer. Man behöver faktiskt inte festools kompletta Arsenal för att byta några brädor
 
Själv har jag köpt en salig blandning av verktyg. Började med en billig kap/gerssåg, den gick sönder när en takstol ramlade över den. Köpte då en blå Bosch för att det var det verktyget som jag använde mest och då tyckte jag att det var värt pengarna. Mycket röda Meec till de verktyg jag använder sällan, typ stora tigersågen, största borrhammaren, vinkelkap osv. Skruvdragare köpte jag någon aeg till hyfsat pris, dock är väl batterikvaliten lite sisådär, har kompletterat med några blåa Bosch köpta på auktion för några hundralappar.
Bandsåg köptes en liten luna på auktion för 300:- fick komplettera med en motor från Tradera. Men skanna lite mindre lokala auktioner både på nätet och på riktigt. Har man tur kan man fynda rejält.
 
Just Tradera har ja också gjort fina fynd på, mycket säljs till överpriser men fynden finns där för den som är uthållig
 
Proffs magasinet skulle köra en 20-25% rabatt på blå Bosch nu :)
 
buspojken skrev:
Så du håller ryobi högre än dewalt? Visa mig ett test, på något verktyg där ryobi rankas högre. De ryobis ja testat har varit rena skräpet.

Ska du börja bygga en maskinpark, så börja med skruvdragaren, den som ligger bäst i handen kör du på, ja kör enbart batteri på skruvdragare multiverktyg och sticksåg, resten sladd,

Sällan verktyg kommer du långt med julas sortiment, framförallt som hemmapulare, dock är de alltid trevligt med proffsgrejer. Man behöver faktiskt inte festools kompletta Arsenal för att byta några brädor
Klart att jag håller Ryobi´n högre än DeWalt, den är både billigare och lika stark, inte lika snabb iof, men det är bara amatörer som kör på full fart och inte har kontroll! Vill han ha snabba grejer har jag en röd liten skruvautomat, dragaren är just vad den är en dragare ingen borr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.