Vi bytte ut mulltoan i somras. Mot Separett. Plötsligt blev allt så enkelt. Urinet är draget till avloppet och numera är toautrymmet HELT luktfritt. Byte av påse är hur smidigt som helst. Efter 2 månader var det dags att lyfta ur hinken med påsen, sätta lock på hinken, ställa hinken under huset (så vi slipper se den) och sätta i hink nr 2 med ny påse. 3 hinkar med lock medföljer.
Mulltoan höll aldrig det den lovade trots att den köptes ny 2008. Den var helt enkelt skitäcklig hur vi än gjorde.
Dessutom dyrare än Separett.
 
För er som vill ha toan inomhus och HAR el - så fungerar Separett bra. MEN du kommer att få byta hink ofta om ni är någr fler än två personer. Gör en kompost och efterkompostera innehållet.

För er med utedass eller ni som inte har el, är det enbart torrdass som gäller.
Se bif PDF om hur man sköter ett torrdass utan lukt & utan flugor.
 
Jag har erfarenhet av alla tre - mulltoa med multrum, separett och förbränningstoalett (Cinderella). Måste säga att förbränningstoaletten är helt outstanding! Den är (skit)bra... Jag upplevde jättestor skillnad när vi installerade den. Det blir liksom aldrig någon ”hantering”. Allt brinner ju upp! Ok, jag vet att den var dyr, men jisses vad bekvämt.
 
K kamy skrev:
Vi har två mullis.
Funkar väldigt bra. Ingen lukt hos oss heller.
monterade du den själv? Står framför min nu och kliar mig i huvudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.