Varit på och knackat ytterligare, verkar som om de är någon form av tilljämningsskiva som sitter där, för de låter ber betong-aktigt högst upp, och desto längre ned man knackar så låter de mer och mer typ "träigt" eller så.

Aja, mot byggmax och inhandla slip samt spackel och se om de har någon mer kunskap att dela med sig av!

Tackar och bockar för alla tips här! (lär säkert återkomma med fler frågor! haha)
 
Gick tydligen därifrån med slipen jag länkade, samt färgskrapa och en varmluftpistol och en tub med lätt handspackel.. Kan bli spännande detta!
 
Om du nu ska sälja och resten inte är i absolut 100% toppskick så hade jag nog för egen del bara skrapat av det som sitter löst och först slipat för hand med en slipkloss med 80-papper och sedan 120-papper och därefter bara målat över.

Öppna balkongdörren på visningen så syns det ju ännu mindre ;).
 
Så, då var de värsta bortskrapat, struntade i att köra med värmepistolen. Körde sedan på ett lager med spackel, kanske tog för mycket spackel visserligen men tänkte att det går ju alltid att slipa ned, bättre för mycket än för lite så man måste göra om det tänkte jag.
Så nu är det bara att vänta på att de ska torka, 8-10h enligt tuben, men skulle tro att de går kvickare eftersom det är ett rätt tunt lager ändå.
Eller går det att påskynda med hjälp av värmepistolen kanske?
 
Låt det torka.

Faran med att lägga på tjockt är att det spricker och sjunker in när det torkar. Men då får du bara lägga på mer efter slip.
 
Kanske lite svårt att se men la inte på något jättetjockt lager, mest bara så att det täckte sprickan och ojämnheter. Men sen är jag amatör på detta, tycker det är så otroligt svårt att få det jämt och i nivå :p
Ett tunt lager spackel på en vägg som täcker sprickor och mindre ojämnheter, med synliga imperfektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha slipat med både 80 och 240 papper så får jag lov o klappa mig på axeln över hur bra det blev, nästan så tanten blev imponerad!
Nu velar jag dock om jag ska måla med halvblank 40 eller om jag bara ska låta de va såhär.
Risken om jag målar är ju att den karmen kommer sticka ut mycket mer än de andra..
Tack för alla tips och råd!

Får sova på saken, synpunkter mottages gärna!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Kör på en obruten halvmatt tak/väggfärg glans 7 så blir inte andra snickerier så "fula och dassiga"
 
Näe precis, för det är just det jag är lite orolig över, eftersom resten av karmen(har två fönster precis bredvid balkongdörren) fortfarande har den gamla färgen så vill jag ju inte att detta ska sticka ut för mycket.
Anledningen till att jag sa halvblank 40 var för att jag har en sådan burk ståendes här hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.