Tjena! I brist på större kunskap vänder jag mig hit lite halvakut, ska nämligen få hem en fotograf inför kommande försäljning ,såg dock att dörrkarmen ut mot balkongen såg fruktansvärt tråkigt ut..
Gick loss med en spackelspade och tog bort de värsta.
Min fråga lyder - vad gör jag nu? Är de bara att måla över eller ska de spacklas o slipas? Vet inte vad de är för material under färgen heller om det nu har någon inverkan?
Sjukt tacksam för svar då jag bara har helgen på mig. Dörrkarm med flagnande färg och skador i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad dörrkarm med flagande färg intill ett fönster med ett vitt draperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vit dörrkarm med flagnande färg och märken efter borttagen färg vid en balkongdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Endera så slipar du bort den gamla färgen helt och målar, eller så skrapar du bort allt löst, spacklar, slipar, målar.
 
Jag har ju skrapat bort allt de värsta med en spackelspade, så spackla kanske är de smidigaste?
Har aldrig spacklat på såhär vis innan(bara grovspacklad icke synbara ytor) så alla tips mottages gärna!
Vad för spackel osv :)
 
Är bilden före skrapningen? Annars får du skrapa mer! Allt löst måste bort.

Har du slipmaskin? I så fall är det klart snabbast och blir bäst stt slipa bort färgen.

Om du ska spackla ska du ha snickerspackel, och sen typ 120-papper på en kloss att slipa med. Räkna med att repetera ett par gånger.
 
Ja, bilden är före skrapning.

Nej har ju inte de, kanske skulle kunna hitta en att låna men känns ju som hela vardagsrummet kommer bli fullt med färgdamm??
 
Ja, damm blir det. Även av att slipa spackel!
 
En snabb googling så såg jag att slipmaskin inte var så dyrt(runt 500-800)samt att de verkar sitta nån slags dammuppsamlare på de flesta modeller..
Så lär nog bli ett besök på jula!
 
Du behöver en slip som du kommer åt hörnen med, typ en deltaslip, för att lösa detta.

Även om den har någon uppsamlare så blir det alltid dammigt när man slipar.
 
Färgskrapa funkar utmärkt sedam 80 korn slip-papper och kloss.
Använd ett fin spackel, slipa med 120 korn.
Sedan måla med tex en snickeri färg.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Om man slipar med en deltaslip - vilken grovlek på papper? Samt räcker de att enbart slipa, man behöver inte spackla? (såvida de nu inte är någon spricka i underlaget va?)
 
Jag använder 80 o 100 korn för avverkning och 180 korn för finslip av tex snickerispackel.
 
Tänkte så man vet vad man kanske ska köpa till till slipmaskin..

Glömde fråga om sprickan, ska man göra en fuling och måla över eller lär man spackla?
Spricka i vitmålad vägg med flagnande färg och elledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är om det inte är ett färglager under som har spruckit.

Skrapa och slipa ned ordentligt. Sen spacklar du över eventuella ojämnheter och sprickor.

Vad är det för material under?

Det blir svårt att täcka en spricka med bara färg.
 
Kan inte skrapa ned mer för tillfället då jag bara skrapat med en typ murarspade/spackelspade för att få bort de värsta flagorna, sveper lite morgonkaffe för att sedan åka och köpa en deltaslip (https://www.byggmax.se/verktyg/elverktyg/slipar/multislip-black-och-decker-ka280ast-qs-p42148 ) för att få bort all färg.

Är osäker, men med tanke på att lägenhetshuset är en betongkåk så skulle jag tippa på betong, känns dock inte som det när man knacker på ytan.
 
Köp ett silikonbaserat spackel och lägg i sprickan, det medgör större rörelse utan att spricka.
Som skrivits tidigare att bara måla ger inget snyggt resultat. Utan se till att få bort allt löst, spackla, slipa slätt, måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.