D09
Hej

Fundrar på att ta in lite offerter kring att göra iordning bef grusväg dvs höja och fixa till diken samt lägga på asfalt.

Vad ska man tänka på för frågeställningar?

Vad är bästa underlaget?

Hur tjock ska asfalten vara?
Vilken asfalt ska man ha?

Mina tankar går att först lägga en 16/32 bädd som paddas för att ha vägen dränerad och sen duk, bär och slitlager/finare och sen asfalt.

Vägen är ca 100meter lång, 3 meter bred och behöver höjas runt /mellan 10-30 cm
 
4cm AG16 + 4cm ABT11
300m2 komplett med överbyggnad, asfalt, diken och trummor är inte gratis på något vis, vad hade du tänkt spendera?

Säg runt 40000+moms för massa, 9000+moms för bärlager. Maskin för diken och justering + läggare, personal, lastbil för trp av massa och grus.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Freddex skrev:
4cm AG16 + 4cm ABT11
300m2 komplett med överbyggnad, asfalt, diken och trummor är inte gratis på något vis, vad hade du tänkt spendera?

Säg runt 40000+moms för massa, 9000+moms för bärlager. Maskin för diken och justering + läggare, personal, lastbil för trp av massa och grus.
Jag har grovt uppskattat asfalten till ca 60 000kr ( 200kr/m2 ) .

Väguppbyggnationen har jag inte uppskattat riktigt än.

Diken finns men det är för dåliga, därav höjningen.
Vägen är idag berg/ bärlager ( 0/150 ) och minimalt med slitlager som alltid regnar bort pga dåliga diken, fel lutning på väg osv .

Tror inga trummor behövs tror jag. Finns ett bef 160 rör redan. Man kanske bedömmer att flera behövs. Bra synpunkt :)
 
D09
Freddex skrev:
4cm AG16 + 4cm ABT11
300m2 komplett med överbyggnad, asfalt, diken och trummor är inte gratis på något vis, vad hade du tänkt spendera?

Säg runt 40000+moms för massa, 9000+moms för bärlager. Maskin för diken och justering + läggare, personal, lastbil för trp av massa och grus.
Är det grov asfalt ? :)
 
Ag fungerar som bärlager/förstärkning som tar upp förskjutningskraft tilsammans med resten av överbyggnaden, abt är normal villagatebeläggning. Inte super fin, inte grov heller.
Det är bättre att dika ur och lägga nya trummor innan du lägger topp, att göra det om 5 år drar med sig en hel drös andra kostnader när du har belagt vägen.
En grov tumregel utan att veta direkt hur det ser ut är runt 1000:-/m2. Men det är farligt generellt, kan bli både billigare och dyrare.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
harry73
Ett lager 8/16 grus fyller ingen funktion. Vägen är tät på ovansidan, så därifrån borde inget vatten komma.förstärkningslager är kapilärbrytande, så du behöver det inte heller för kapilär vatten under ifrån.

Det endaste som kan hända att det står vatten i diket och att du väldigt snabt får vatten under vägen.

Vad har du för trafik å vägen?

Lastbil, slambil, traktorer, mm.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
harry73 skrev:
Ett lager 8/16 grus fyller ingen funktion. Vägen är tät på ovansidan, så därifrån borde inget vatten komma.förstärkningslager är kapilärbrytande, så du behöver det inte heller för kapilär vatten under ifrån.

Det endaste som kan hända att det står vatten i diket och att du väldigt snabt får vatten under vägen.

Vad har du för trafik å vägen?

Lastbil, slambil, traktorer, mm.
Någon enstaka grusbil, slambil 1 ggr per år, personbilar och en traktor som plogar.

Det är en rejält brant backe hela vägen ner till anslutningen ( min väg är en skaftväg ).

Så inget dränerande grus då? Tänkte mest för berget verkar ha fåror som leder /pressar ut vatten på några ställen.
 
D09
Bör det gå tid mellan anläggningen av gruset och asfalten eller kör man i ett?
 
Beror på, men normalt sett kör man över överbyggnaden med vält. Är det långdrag med hög precision lägger man ut avjämning med läggare sen på med massa. Men det känns kostsamt och lite överkurs för en byväg. En väghållare hade kanske snarare valt att jämna av och lagt en topp Y1G och sen räknat med bättring mellan 8-10 år.
Ta ner lertoppen i vägen om det finns och dika ordentligt, det kommer du långt med. Vänta ett år och se hur vägen beter sig.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
nu spånar jag bara lite, men minns du la upp bilder på din väg tidigare. kan ha varit i samband med nå sten som skulle hindra avåkning.

men hade det inte varit bättre att dika ur ordentligt med en grävare och sen ta hand om allt vatten där uppe så du inte får det rinnandes över vägen!

exempelvis massiv avvatning vid toppen i form av V'en som går över(under) vägbanan som du leder ut i nya fina diken
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Lutte skrev:
nu spånar jag bara lite, men minns du la upp bilder på din väg tidigare. kan ha varit i samband med nå sten som skulle hindra avåkning.

men hade det inte varit bättre att dika ur ordentligt med en grävare och sen ta hand om allt vatten där uppe så du inte får det rinnandes över vägen!

exempelvis massiv avvatning vid toppen i form av V'en som går över(under) vägbanan som du leder ut i nya fina diken
Stämmer, min fina grushög till väg.

Ja. Det är ett klart alternativ ifall asfaltering blir för dyrt.
Idag står berget i dagen på många ställen så det måste på mer material för kunna göra något vettigt känns det som.
Samtidigt har vägen sjunkt ihop på sidan mot berget så det finns inget direkt dike och berg sluttar nästan direkt mot vägen.
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föreslår att du dikar ur och grusar upp vägen ordentligt, saltar med sommarsalt och hyvlar (inte sladdar) till rätt profil på vägen. Gör avrinningsV:n som redan föreslagits.

Jag tror du kommer långt med det. Nackdelen med asfalt är att det är jäkligt halt på vintern och att en dålig asfaltsväg är sämre än en dålig grusväg...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
harry73
Och när en asfaltbäg hår sönder, då blir det dyrt.
grus går att hyvla igen
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.