Hej,

Jag håller på att bygga en garderobsvägg hemma i sovrummet och behöver ett eluttag för belysning i denna. Bakom garderoben finns det en kopplingsdosa där det går en anslutning till en brytare nedanför (satt tidigare en dörröppning där som vi byggt igen) samt en anslutning till taklampan.

Min fundering är om det går att ansluta ett uttag till dosan (så jag slipper dra skarvsladd från befintliga uttag i andra änden av rummet). Kan man i så fall montera ett infällt uttag (framför kopplingarna) eller måste man dra ut en kabel till ett utanpåliggande som monteras strax intill? Kan jag välja skulle jag föredra varianten med ett infällt.

Det finns ingen jordkabel i kopplingsdosan eller övriga uttag i rummet.
 
Om jag förstår dig rätt så finns det en tom dosa.
Borde inte vara några problem att nyttja den.
 
Njae, lite försiktiga måste vi vara. Om det är en kopplingsdosa så passar inte uttag osv direkt eftersom dessa är större än apparatdosor. Sedan så är det inte så populärt att använda utrymme för apparater som kopplingsutrymme, men jag är osäker på hur hårt regelverket verkligen är på den punkten.

Annars så går det ju enkelt att gå ut med en kabelstump och sätta ett utanpåliggande uttag, men om TS nu inte ville det så blir det lite knivigare.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Finns det bara plats i dosan så är det inga problem, notera att detta är ett jobb för en elektriker.
 
Tack för svaren! Om jag förstår det rätt borde det alltså inte vara några konstigheter och därmed ett enkelt/snabbt jobb för en elektriker att fixa.
 
pehu skrev:
Tack för svaren! Om jag förstår det rätt borde det alltså inte vara några konstigheter och därmed ett enkelt/snabbt jobb för en elektriker att fixa.
Visst. Skall du ha elektriker så klarar vederbörande det.
 
Nja, är det en kopplingsdosa som sitter där är det inte bara att sätta dit ett infällt uttag, det passar inte för dosan är för stor. Men visst går det få fast ett uttag i alla fall men inte lika enkelt som om det är en apparatdosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.