Om varje fas då är avsäkrad med 16 A, blir inte noll-kabeln på 2,5 mm2 belastad med 3 x 16 = 48 A.
Blir inte nollan överbelastad? Jag menar om endast en kabel 5 x 2,5 mm2 är framdragen till spisen.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Om varje fas då är avsäkrad med 16 A, blir inte noll-kabeln på 2,5 mm2 belastad med 3 x 16 = 48 A.
Blir inte nollan överbelastad? Jag menar om endast en kabel 5 x 2,5 mm2 är framdragen till spisen.
Inte om det är trefas, då blir maximala strömmen i nollan 16A (typ).
 
A Arnodt skrev:
Om varje fas då är avsäkrad med 16 A, blir inte noll-kabeln på 2,5 mm2 belastad med 3 x 16 = 48 A.
Blir inte nollan överbelastad? Jag menar om endast en kabel 5 x 2,5 mm2 är framdragen till spisen.
De tre faserna är förskjuta 120 grader så det blir faktiskt aldrig mer än 16A. Detta är det underbara med trefas. Sök på internet så finns det många bra förklaringar
 
Fairlane
Hur tänkte elektrikern här?
Om det tidigare fanns 400V och det finns en nolla (för att kunna köra) på enfas så borde hen väl rimligen kopplat in det på tre faser?
Eller kan det varit bara två fser, noll och jord framdraget?
Annars förstår jag inte varför hen gjorde som hen gjorde. Eller det gör jag inte ändå, att bara koppla in på en fas känns inte professionellt.
 
E
En elektriker som frågar sin kund hur spisen ska kopplas.
Kan knappast vara någon riktig människa.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
En elektriker som frågar sin kund hur spisen ska kopplas.
Kan knappast vara någon riktig människa.
Ingen riktig elektriker, men människa lär han vara.

Men jag håller med, låt inte den elektrikern göra något mer med elen i huset. Låter som han missat både grundkursen och det mesta i övrigt av utbildningen.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Om varje fas då är avsäkrad med 16 A, blir inte noll-kabeln på 2,5 mm2 belastad med 3 x 16 = 48 A.
Om du drar 16 A i varje fas så blir strömmen i nollan 0 A. Det är därför den heter nolla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.