Hur länge lever en induktionshäll, och hur länge har er snurrat!?
 
Chainsaw_ JT83 skrev:
Jag har så svårt att tro att nått annat är fel, då det fungerat sedan installation första ggn. Att en apparat går sönder efter viss tid, det köper jag alla dagar i veckan. Den har ju snurrat mer eller mindre varje dag i mer än 4,5 år!

Jag har ordnat så jag kan mäta ikväll. Ger uttaget ok V så är det bara att plugga in den nya, och börja laga mat igen!:)
Ja att det skulle vara andra yttre fel är osannolikt men när man ändå är igång är det bra att kolla för att utesluta när det är enkelt gjort. Det andra jag skrev var mest pga att det som syns på bilderna ligger så till dvs direkt som skydd vid inkommande matning att det kan vara just den havererade varistorn som är källan och att det i övrigt kan vara ok efter en enkel reparation/kontroll. Men nu har du en ny så då bara att köra på men helst efter några enkla mätningar i uttaget. :)
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Efter ett besök av grannen där mätningen visade rätt spänning, så tog jag mig modet och stoppade i hällen..

Pang, vad bra det blev!:D

Får se hur länge denna håller nu då!

Tack till dom som brainstormat med mig!
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Chainsaw_ JT83 skrev:
Hur länge lever en induktionshäll
Vår billiga IKEA-häll lever och frodas ännu efter 9 år.
När vi först kopplade in vår nyinköpta häll oktober 2010 sa det bara POFF och rök lite grand.
Chefen för el-firman kom och kollade, och konstaterade att de hade glömt nollan, så hällen fick 400 Volt in.
Vi fick nollan kopplad, hällens pris + 500 kr i kompensation för obehaget, och köpte en ny häll.
Och sedan dess har den funkat kanonbra! Så man behöver inte lägga mer än 3000 kr för att få en fullt fungerande spishäll som gör allt man kan önska!
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vår billiga IKEA-häll lever och frodas ännu efter 9 år.
När vi först kopplade in vår nyinköpta häll oktober 2010 sa det bara POFF och rök lite grand.
Chefen för el-firman kom och kollade, och konstaterade att de hade glömt nollan, så hällen fick 400 Volt in.
Vi fick nollan kopplad, hällens pris + 500 kr i kompensation för obehaget, och köpte en ny häll.
Och sedan dess har den funkat kanonbra! Så man behöver inte lägga mer än 3000 kr för att få en fullt fungerande spishäll som gör allt man kan önska!
9 år är ju en fantastiskt bra tid!(y)

Våran Whirpool som vi köpte till renoveringen (visningsex) kostade nog inte gratis i nypris..sån där flexi över hela ytan..tror vi betalade runt 5-6 loppor då, (2015) utan kartong/emballage men med full garanti.

Nu köpte vi en för 3500:- så hoppas att den går i 9 år också!;)
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Kul att det fungerade med den nya hällen! :)

Det jag reagerade på (men inte hann skriva om innan) var att det såg ut på din bild som om VDRer på båda "halvorna" av hällen hade gått sönder. Det skulle ju tala emot att en enskild komponent gått sönder.

En häll består oftast av två likadana halvor som driver 2 plattor var och använder en fas(+nolla) var. Så om ena halvan pajjat (den med rök nära jordledningen) så ser jag inte något uppenbart skäl till varför en VDR brunnit i nedre halvan en bit in i filtret. Förutom om t.ex. nollan "försvunnit". Då skulle du kunna få effekter som detta.

Bra också att du hittade en ny som passade i din bänkskiva :)
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Kul att det fungerade med den nya hällen! :)

Det jag reagerade på (men inte hann skriva om innan) var att det såg ut på din bild som om VDRer på båda "halvorna" av hällen hade gått sönder. Det skulle ju tala emot att en enskild komponent gått sönder.

En häll består oftast av två likadana halvor som driver 2 plattor var och använder en fas(+nolla) var. Så om ena halvan pajjat (den med rök nära jordledningen) så ser jag inte något uppenbart skäl till varför en VDR brunnit i nedre halvan en bit in i filtret. Förutom om t.ex. nollan "försvunnit". Då skulle du kunna få effekter som detta.

Bra också att du hittade en ny som passade i din bänkskiva :)
Ja..dumma tankar kan ställa till det. Även fast allt såg bra ut med matning och spänning osv, så känns det ibland som att det ska bli lika igen!:rofl:

Kan ju vara nått med jordfelsbrytaren som #Magnus E K nämnde nått om. Är väl upp till bevis nu. Brinner denna inom kort så får vi nog byta den, om det inte blir en ny central med inbyggd brytare dvs! Vi har ju den gamla elskåps looken!:thinking::)
 
"Varistorer" har en begränsad livslängd. De är en typ av överspänningsskyd som ska skydd t ex för överspänningar skapade av blixtnedslag i närheten..
Men klarar inte allt...
Nu vet jag inte var och hur är kopplade i systemet men är det på nätsidan, då kan åska förstöra dem.
De kanske snällt har "jobbat i det tysta" under ett antal år/gånger?
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi hörs om fem år, kanske 2024-11-25 och jämför våra erfarenheter och uppdaterar :)
Eller tidigare. Det är ju väldigt inne nu att orera om att saker konstrueras för att gå sönder
[länk]
Nu är det ju några månader kvar men tänkte ändå fråga om den fortfarande funkar till belåtenhet? =)
 
T TypRätt skrev:
Nu är det ju några månader kvar men tänkte ändå fråga om den fortfarande funkar till belåtenhet? =)
Jo, men bättre tidigt än bortglömt😅

Den funkar utan problem. Inga elfel eller störningar alls så det måste ha varit komponenterna som brunnit helt enkelt. 🙂
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.