Vi renoverade köket 2015 och köpte ett visningsex (Whirpool) induktionshäll, på en av dom större elektronik-jättarna.

Kopplade in den efter kopplingschemat (Vi har 3 10A säkringar för "spisen" med nolla och jord)

Allt funkade klockrent tills för nån vecka sedan. Frun lagar mat, och jag är ute och sågar virke.

Första tanken är att det är gerkapen med bygglampa osv som överbelastat och fått jordfelsbrytaren att släcka huset. Efter lite felsökning så ser vi att det är 1 av säkringarna till spisen som gått. Byter till en ny, och skruvar tillbaka.. svart som natten.

Får hjälp av en granne som felsöker med multimeter, och konstaterar att det är kortis mellan faserna. Öppnar upp den och möts av detta:

Interiör av en indiktionshäll med elektriska komponenter och kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bränd elektrisk anslutning och komponent i öppnad induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..och såhär va det kopplat under 4,5 år ungefär:

Öppen Whirlpool induktionshäll på baksidan som visar anslutna kablar och kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet ju att elektronik inte håller i all evighet såklart, men är orsaken normal, eller kan det ha hänt nått ovanligt i centralen/kablarna/uttaget?

Nu har vi en ny häll (Cylinda, med samma baksida och kopplingsschema. Kopplad som Whirpoolen) redo för inkoppling, men jag vågar inte stoppa i den i uttaget om det blir lika med denna!!:thinking:
 
Ser ut som att det kan ha blivit överspänning till hällen, kolla så att du har nolla hela vägen fram till spisen.

Det som har gått sönder ser ut att vara en varistor, som ska skydda mot överspänningar. Därmed inte sagt att inte mer gått sönder.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det ser ut som ett överspänningsskydd brunnit upp ( blå skivliknande). Om det är det som hänt kan det antingen bero på tillfällig överspänning eller att nollan till hällen på något sätt tappat kontakten.

Om det senare är fallet kommer en ny häll också ryka direkt.

Kan du ta mer bilder på området som är bränt? (och varför ligger det en lös blå vdr? på kanten? Ramlade den bort?)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Det ser ut som ett överspänningsskydd brunnit upp ( blå skivliknande). Om det är det som hänt kan det antingen bero på tillfällig överspänning eller att nollan till hällen på något sätt tappat kontakten.

Om det senare är fallet kommer en ny häll också ryka direkt.

Kan du ta mer bilder på området som är bränt? (och varför ligger det en lös blå vdr? på kanten? Ramlade den bort?)
När jag lyfte på glaset, så låg den lös där inne. Precis som att det är locket/framsidan som lossnat på den!

Magkänslan säger att det inte står rätt till i kontakten i vägg/ matningen fram eller centralen. Har dock inte öppnat och kollat där än.

Återkommer med fler bilder!:)
 
Det kan vara felkopplat i centralen så att bara nollan till spisen bryts av jordfelsbrytaren. Jag skulle ha mätt upp alla spänningar i uttaget både med jordfelsbrytaren av och på.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ser nu att det är på 2 ställen som det brunnit, och där som den "blåa" lossnat!

Elektronikkort med brännskador på två spolar och vit beläggning som lossnat, ordentligt åtskruvad jordledning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Internt av elektronik med trafos och kretsar, tecken på brännskador och lossad komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektronikkomponenter med brännmärken och lossad isolering på ett kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det ha å göra med att teflonpannan är i dåligt skick, som användes när det blev svart!? Frun upplevde som ett "klot" under pannan och hällen när det skedde

Kan inte se nått konstigt när jag öppnar och tittar på kablar i centralen, och inte nått i kontakten heller. Allt sitter åtskruvat, och speciellt nollan.
 
useless useless skrev:
Det kan vara felkopplat i centralen så att bara nollan till spisen bryts av jordfelsbrytaren. Jag skulle ha mätt upp alla spänningar i uttaget både med jordfelsbrytaren av och på.
För visso ja, men då det rullat i 4,5 år ca? Visst, det är jul snart och tomtenissarna brukar vara framme, men jag tror inte det är dom som kopplat om!:p
 
Har jordfelsbrytaren löst ut när spisen har varit igång tidigare?
 
useless useless skrev:
Har jordfelsbrytaren löst ut när spisen har varit igång tidigare?
Nej, inte vad jag vet/ kan komma ihåg. Klart att den löst ut tidigare nån ggn pga nått annat, men allt har ju funkat efter vid återställning så att säga..

Kan man belasta en säkring så pass att ändra säkringar går?
 
Chainsaw_ JT83 skrev:
Kan man belasta en säkring så pass att ändra säkringar går?
Nej, inte om du menar en säkring till en helt annan grupp.
 
Magnus E K
Vad är det för jordfelsbrytare? Läste i någon annan tråd om felaktiga (slitna?) jordfelsbrytare som bryter nollan före faserna, vilket i så fall skulle kunna ge ett kort ögonblick med överspänning till spisen även om allt är rätt kopplat.
 
useless useless skrev:
Nej, inte om du menar en säkring till en helt annan grupp.
(y), då kan det inte vara så heller!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är det för jordfelsbrytare? Läste i någon annan tråd om felaktiga (slitna?) jordfelsbrytare som bryter nollan före faserna, vilket i så fall skulle kunna ge ett kort ögonblick med överspänning till spisen även om allt är rätt kopplat.
Ok..? Den är av märket Hager och sitter fritt. Har ingen aning hur länge den här suttit här, men är såklart installerad i efterhand. Vi har dom klassiska skruv säkringarna och huset vi bor i är 40-tal.

Har sedan vi köpt huset haft lite magont över elen, då det är vissa uttag som inte har jord och trådarna är matad i järnrör av nått slag (märkte när vi plockade bort en vägg tidigare)

Det börjar bli dax att ta tag i den känns det som. Får vänta till sommaren så man kan jobba när det är ljust och inte har behovet av värme!

Men, fram tills dess måste vi kunna laga mat!:rofl:
 
Ser ju ut som att varistorn havererat kanske inte pga överspänning just vid detta tillfället utan som de ibland gör pga inre fel, åldring osv. Din granne med instrument kan se till att allt är ok sett till inkopplingar mm för installationen och fram till uttaget så inget av det som varit uppe ligger fel som tex N. Ni kan ju felsöka lite in mot hällen också på bilderna ser det ut att vara de allra tidigaste skydden i kedjan som gått hem. Eventuellt är det bara resterna av detta som ligger kvar som fel nu så vad händer om det rensas upp och ordnas till lite? Lite tester och mätningar så kan den vara ok och med en ny VDR också då tillbaks i tjänst.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ser ju ut som att varistorn havererat kanske inte pga överspänning just vid detta tillfället utan som de ibland gör pga inre fel, åldring osv. Din granne med instrument kan se till att allt är ok sett till inkopplingar mm för installationen och fram till uttaget så inget av det som varit uppe ligger fel som tex N. Ni kan ju felsöka lite in mot hällen också på bilderna ser det ut att vara de allra tidigaste skydden i kedjan som gått hem. Eventuellt är det bara resterna av detta som ligger kvar som fel nu så vad händer om det rensas upp och ordnas till lite? Lite tester och mätningar så kan den vara ok och med en ny VDR också då tillbaks i tjänst.
Jag har så svårt att tro att nått annat är fel, då det fungerat sedan installation första ggn. Att en apparat går sönder efter viss tid, det köper jag alla dagar i veckan. Den har ju snurrat mer eller mindre varje dag i mer än 4,5 år!

Jag har ordnat så jag kan mäta ikväll. Ger uttaget ok V så är det bara att plugga in den nya, och börja laga mat igen!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.