Jag missade frågan om 80 cm häll...

Jag har själv en sån, och det är grymt... Bästa med det nya köket.... Även om den inte rymmer fler kastruller så är det grymt smidigt att få plats med två stekpannor, en stor kastrull (typ pastavatten) och en liten kastrull samtidigt.... (om man bortser från att det inte går att köra "full fräs" på alla samtidigt, pga effektbegränsning, eller att det blir rätt varmt i skåpet under då)..

Har du en tjockare bänkskiva så kan det gå att passa in en 80cm häll, de är ju rätt tunna nuförtiden, har du otur får du kanske trimma lite på överkanten av skåpen.... Sen hur det funkar med fläkten är ju en annan fråga...
 
nikasp
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Med all respekt så huruvida du upplever problemet stort eller litet hör väl inte riktigt hit och speciellt inte om din/dina hällar uppför sig på detta vis.

Men vidare har jag även hört att Siemens och vissa av Electrolux hällar uppför sig bättre.
Med all respekt, vad var frågan? Vill du ha exempel på exakta modellbeteckningar eller generellt märken där problemet inte uppstår eller inte märks? Vår billiga Electrolux funkar jättebra: https://www.elgiganten.se/product/v...all/HOI620S/electrolux-induktionshall-hoi620s

I torpet: https://www.ikea.com/se/sv/p/vaelbildad-induktionshaell-ikea-300-svart-20467592/

Den kan pipa ibland och även slå av sig men det beror oftast på att en panna hamnar ovanpå displayen tillsammans med lite vätska. Känns mer som felköp/handhavande-fel. Dvs. för liten för vårt behov.

Bosch hade i alla fall tidigare 100 dagars öppet köp om man inte är nöjd så det kan ju vara värt att kolla. Sen så skulle jag kolla i butik. Upplever ofta vitvarusäljare som mer reko och kunniga så frågar man om det här problemet i en riktig vitvarubutik på dagtid vardag (ej helgpersonal) så bör de känna till om folk klagar på sådant. Lycka till!
 
Redigerat:
Detsamma till dig :D

Jag ska faktiskt prova att köpa en U-profil i aluminium och limma fast den med värmebeständigt lim ovanför displayen/touchpanelen. Sedan ska jag prata med grannen som har glasmästeri. Så får han bocka till en L-profil i polykarbonat som går över panelen men att jag får in fingrarna för att kunna manövrera spisen (y):cool:

vad tror du om det?

Aluminium U-profil som ska limmas ovanför en display/touchpanel för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminium U-profil limmad med värmebeständigt lim på en vit yta, med reflexioner och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handyman 1 skrev:
Min bäste Don Quijote(Nobbe_1),stilla er!:)

Jag har också en electrolux spis med häll,upplever samma fenomen/nackdelar med den,också irriterande att man inte kan ställa en plåt från ungnen på hällen om man har en panna på den samtidigt,då täcker plåten sensorerna och ett evigt pipande tar sin början:oops: man får anpassa sig helt enkelt,SLUTA KOKA ÖVER vetja:crysmile:
Fördelarna tycker jag överväger nackdelarna,idag funderar jag tex aldrig om jag slagit av spisen när jag går hemifrån,eftersom dom inte fungerar utan en panna på spisen!
För att citera Kjell från Ullared "så fungerar det":)
God fortsättning iaf :love:
 
Har en IKEA Högklassig sedan två år och 80 cm, ska visst vara en AEG.
Inte alls känslig, kan droppa från lock, torka med fuktig trasa runt zonerna, etc.
En gång på dessa två år har den reagerat på att det varit blött men då en kraftig överkokning innan den andra hälften i familjen lärt sig att inte vända ryggen till vid uppkok.
Gillar bredden, lätt att snurra och hantera fler kokkärl och stekpanna samtidigt.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Har fått det här svaret på ett inlägg på FB:

Lars Norrbom är hällen under 5 år så ring till Ikea och felanmäl. Så kommer en servicetekniker ut och byter både glas och touchmodul eftersom de två första versionerna var överkänslig. Whirlpool har tagit fram en service lösning med ny progvara på tpuchen och ett glas som har lite annorlunda i fästen emot bottenplatta . Januari 2020 så skulle alla dem nya hällarna som fanns i varuhusen ha dem nya sakerna i sig direkt ifrån produktionen. Minns inte exakt datumet fabriken började med det nya glaset och touchmodulen. Så är din häll 1år + så gör en felanmälan, bara att säga att den är överkänslig så vet både Ikea och förhoppningsvis teknikern som får felanmälan vad det gäller direkt.

A AndersS skrev:
Har en IKEA Högklassig sedan två år och 80 cm, ska visst vara en AEG.
Inte alls känslig, kan droppa från lock, torka med fuktig trasa runt zonerna, etc.
En gång på dessa två år har den reagerat på att det varit blött men då en kraftig överkokning innan den andra hälften i familjen lärt sig att inte vända ryggen till vid uppkok.
Gillar bredden, lätt att snurra och hantera fler kokkärl och stekpanna samtidigt.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Har extremt svårt att se hur glaset skulle göra skillnad när det gäller detta, finns två stora glas tillverkare på marknaden som mer eller mindre har likvärdiga produkter och står för nästan hela marknaden.

Touchen är nog limmad monterad på glaset som en enhet, tror det är därav IKEA kanske byter glas och touch vid fabriksfel.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja jag ska nog prova ”IKEA-spåret” först men sedan blir det ett test med U-list i aluminium och lexan böjt i en L-profil över touchen :cool:

Lexanplast böjd i en L-profil fästad på en U-list i aluminium, möjligt koncept för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminium U-list som kan användas över touchpanel i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har extremt svårt att se hur glaset skulle göra skillnad när det gäller detta, finns två stora glas tillverkare på marknaden som mer eller mindre har likvärdiga produkter och står för nästan hela marknaden.

Touchen är nog limmad monterad på glaset som en enhet, tror det är därav IKEA kanske byter glas och touch vid fabriksfel.
 
A
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja jag ska nog prova ”IKEA-spåret” först men sedan blir det ett test med U-list i aluminium och lexan böjt i en L-profil över touchen :cool:

[bild] [bild]
Kanske skulle fungera om det ryms att "gärda" in panelen,behövs det plexiglas över? om man inte kokar över så vattnet sprutar åt alla håll menar jag;):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.