tommib
Håller med elmont.
Kopplingen nu är inte svensk, är hällen köpt från Norge? Eller Belgien?

Det är dock mycket viktigt att se till att det faktiskt finns nolla i ditt vägguttag. Det tar elektrikern snabbt reda på och om det saknas kan man ofta komplettera eller koppla om till tvåfas + nolla.
 
Och jag tycker fortfarande att hällen ska återlämnas till elgiganten då den inte ska säljas i Sverige i detta utförande. Vi måste få dem att sluta med dessa dumheter!

Det vore i och för sig intressant att se om det är en häll som verkligen går att koppla in på tre faser.
 
Menar du att dom inte ska få sälja enfas hällar eller missuppfattar jag dig?
 
De bör vara lyhörda för vad folk har för förutsättningar och inte sälja enfashällar till folk i villa.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
Det verkar råda någon slags missuppfattning på detta forum, om att norwesco-don inte hör hemma i sverige. En stor del av alla lägenheter i sverige har bara enfas 230V 20-25A. Spisarna i dessa lägenheter är avsäkrade 20A, det har fungerat ypperligt att driva både spisplattor och ugn på det viset sedan elspisens intåg. Vill man inte ha fast installation på en sådan spis så finns det egentligen bara ett enfasuttag som får avsäkras högre än 16A och är praktiskt användbart, Norwescouttaget.

PS. Norwesco är ett svenskt företag
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Dom kanske borde utbilda sina säljare lite, det brister på fler ställen inom företaget.
 
Det har jag köpt på Elgiganten i barckerby
 
Behöver man bytta säkringar med tanke på den gamla som jag har?
 
Inte om du kopplar om den för två eller trefas.
 
Emil_K skrev:
Det verkar råda någon slags missuppfattning på detta forum, om att norwesco-don inte hör hemma i sverige.
Norwescodonen för spis är inte med bland de tillåtna Svenska uttag och stickproppar enligt ELSÄK-FS 2015:1, men föreskriften är lite lustig då den i nästa andetag (2 kap 3 §) verkar tillåta alla stickproppar som är godkända i annat EU-land...
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib
elmont skrev:
Menar du att dom inte ska få sälja enfas hällar eller missuppfattar jag dig?
De bör framför allt inte sälja hällar som är kopplade för 230V huvudspänning eftersom vi inte har det i Sverige. Kopplar man in hällen enligt klistermärket istället för den stämplade kopplingen så säger det poff.

Att prata teknik med säljarna har jag gett upp för länge sedan på alla större kedjor.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Och jag tycker fortfarande att hällen ska återlämnas till elgiganten då den inte ska säljas i Sverige i detta utförande. Vi måste få dem att sluta med dessa dumheter!
Jag håller med, det är ett d-a oskick. Antar att ganska många luras att köra den på enfas och därmed får sämre prestanda, onödig snedbelastning och kanske problem med att säkringarna ryker.

Bo.Siltberg skrev:
Det vore i och för sig intressant att se om det är en häll som verkligen går att koppla in på tre faser.
Ja enligt "skylten" på undersidan verkar det uppenbart att det ska fungera. Alltså inte den vita klisterlappen utan "gravyren" på underredet.
 
Visa bilaga 205197
Jag tycker att många överreagerar då kopplingen för 1~ och 1N~ är identiska så det borde fungera utmärkt att koppla in i en svensk 1-fas anläggning med norwesco.
Om den levereras med norwesco eller perilex sladdställ beror nog snarast på om den säljs som 1-fas eller inte i marknadsföringen även om den har stöd för 1 eller fler faser.
Jag hade inte blivit förvånad om Elgiganten i Barkarby säljer fler 1-fas norwesco spisar/hällar än med perilex då det är mest lägenheter runt omkring det området.
Jag anser även att elgiganten borde fråga kunden om han har 1-fas eller 3-fas men jag tror även att de flesta kunder inte kan svara på den frågan.
 
tommib
Det är klart att det fungerar men varför ska den vara felmärkt?
Att det sedan fungerar dåligt är en annan diskussion och där håller jag med om att Elgiganten och andra firmor borde ha såpass koll att de inte säljer enfasgrejer till folk som bor i villa och kan köra trefas.

Här kanske det borde finnas en marknad för att dessa företag skulle kunna låna ut en Perilextestare. Jag vet inte om den produkten finns i verkligheten men det är ju lätt att bygga en. Jag tänker mig att det är en Perilexpropp, ungefär som en sån uttagstestare, som kollar om nollan är ansluten, att det verkligen är tre olika faser och att det inte är fulnollat/fuljordat. Då kan kunden åka till Elgiganten, låna en sån, åka hem och plugga i den och sen åka tillbaka till affären med resultatet och kunna välja korrekt spis/häll. Det fungerar inte för fast anslutna spisar men då finns inte detta behovet eftersom de ändå kräver elektriker på plats för att koppla in.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib skrev:
Det är klart att det fungerar men varför ska den vara felmärkt?
Att det sedan fungerar dåligt är en annan diskussion och där håller jag med om att Elgiganten och andra firmor borde ha såpass koll att de inte säljer enfasgrejer till folk som bor i villa och kan köra trefas.

Här kanske det borde finnas en marknad för att dessa företag skulle kunna låna ut en Perilextestare. Jag vet inte om den produkten finns i verkligheten men det är ju lätt att bygga en. Jag tänker mig att det är en Perilexpropp, ungefär som en sån uttagstestare, som kollar om nollan är ansluten, att det verkligen är tre olika faser och att det inte är fulnollat/fuljordat. Då kan kunden åka till Elgiganten, låna en sån, åka hem och plugga i den och sen åka tillbaka till affären med resultatet och kunna välja korrekt spis/häll. Det fungerar inte för fast anslutna spisar men då finns inte detta behovet eftersom de ändå kräver elektriker på plats för att koppla in.
Bra ide! Men det går nog delvis mot affärsiden att sälja installation/service/ny häll... dessa gammelföretag brukar fokusera mer på sitt eget bästa än kundens i min erfarenhet. Och så går de dåligt, inte så förvånande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.