Hej!
Jag har en gammal induktionshäll med elkontakten som visas i första bilden, den har problem och vill bytta till en annan som har elkotakten som i andra bilden. Jag vill veta om jag får ersätta den gamla med den nya? hur ska jag göra det och hur ska jag bytta vägguttaget så att den nya ska funka utan problem?
tack för hjälpen
Den gammla: En gammal uttag och en nyare elkontakt i förgrunden, för bytte av induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya: Äldre modell av en induktionshälls elkontakt med tre stift ovanpå en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elkontakt för induktionshäll med röd kabel bredvid vägguttag.
Redigerat:
Hej och välkommen till forumet!
Vad heter din nya häll? Har du märke och beteckning så går det se hur du ska koppla.
 
Kanske bäst om du ber en elektriker fixa detta. Ska inte ta mer än ca 30 minuter.
Du har ett så kallat Perilix-uttag i väggen. Det har normalt tre faser för att kunna ge högre effekt till en ansluten spis.
Ditt nya uttag är ett Norwesco-uttag, enfas. Det ska då anslutas till Jord, Fas och Nolledare i en ny Perilix-kontakt.

Kopplar du fel riskerar du bränna upp din nya häll.
 
Om det ska fungera utan problem som du säger så ska du byta din nya spis till en annan som har samma kontakt som din gamla, eller kontrollera om din nya spis går att koppla om för 2 eller 3 faser. Du behöver också kontrollera att det finns en nolla framdragen till det perilexuttag du har idag.

Din gamla spis går på tre faser, 400 V 3~. Din nya spis går på enfas, 230 V~ men den kräver då mer än 32 A för att fungera "utan problem" och det kan du inte få i en svensk bostad. Ingen elektriker kan fixa det.

Din gamla spis använde inte nollan, men i stort sett alla nya spisar har elementspänningen 230 V och kräver en nolla. Ditt uttag ser gammalt ut och det finns stor risk för att nollas saknas där. Det måste kontrolleras innan en ny spis pluggas i.
 
Hej!
tack för all svar och hjälp, min nya är siemens typ HT6ET60, 220v-240v, 50/60 Hz, 6600W.
 
tommib
Det var väldigt svårt att hitta din nya häll, är du säker på att den där modellbeteckningen stämmer? Kolla efter ett E-nummer någonstans på skylten. Hur som helst är det vi är ute efter inkopplingsanvisningen. Troligen går det att koppla om hällen till tvåfas (med nolla) men det behöver verifieras. Leta efter en skylt som ser ut som den nedan:

Schema över inkopplingsanvisningar för 1-fas, 2-fas och 3-fas med spännings- och ledningsbeteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om den anger ett alternativ som heter 2N~ så är det lugnt.

Precis som Bo säger måste uttaget kontrolleras så att nollan finns framdragen, annars säger det puff om nya fina hällen när du kopplar in den. Dessutom måste anslutningskabeln bytas till en Perilexkabel. Bägge dessa övningarna är klokt att lämna bort till en elektriker (uttaget får du enligt lagen inte göra själv).
 
Tack tommib!
Jag har hittat den och den liknar exakt 1N med en skillnad istället av V på femman finns L2. Jag köpt den på Elgiganten.
 
Om märkskylten på din nya häll enbart anger alternativet för 1N så tycker jag att du lämnar tillbaka hällen till elgiganten och åker till en annan affär som kan plocka fram en häll som passar i en svensk bostad, 400 V 2N~ eller 400 V 3N~. Observera att du fortfarande måste kontrollera ifall du har en nolla framdragen till spisuttaget.
 
Kontakten på den nya hällen ser engelsk ut, med sådana grova flatstift.
Konstigt att Elgiganten säljer sådant i Sverige.
 
Då den har L2 med på skylten så är det bättre om du fotograferar skylten och lägger upp här.
 
Arnodt skrev:
Kontakten på den nya hällen ser engelsk ut, med sådana grova flatstift.
Konstigt att Elgiganten säljer sådant i Sverige.
Det är en norskt don för 25A enfas 230V, brukar kallas "Norwesco" efter tillverkaren. Inte helt ovanlig.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Förekommer även här i Sverige för högre strömmar än vad Schuko är godkänd för. Den vanliga norwescokontakten är väl godkänd för 25A?

Tyvärr är det ovanligt att vi har så stora huvudsäkringar att det är vettigt att belasta en fas så mycket. Det finns heller ingen anledning när vi nu i de flesta fall har trefas in i husen, det är bättre att fördela lasten.

Om det står L2 på inkopplingsanvisningen vid femman borde det stå 2~ (alltså utan N) bredvid. Det verkar konstigt. Som sagt, fotografera skylten och lägg upp.
 
Lägenheter med enfas brukar ha 25A, då funkar det.
(Har en bekant som har 25A trefas i en lägenhet på kanske 70 m[SUP]2[/SUP] men det har jag bara sett en gång.)
 
Jag kanske har skrivit fel, men nu bifogar bilden på skylten, tack för hjälpen
Vit elkontakt, ojordad, tillsammans med elektronisk apparats etikett, kopplingsschema och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På plåten tycker jag mig se att spisen går att koppla 1fas+nolla eller två fas+nolla eller trefas+nolla. så är ditt uttag fullkopplat kan du bara byta sladd och stickpropp. Är det inte fullkopplat kan du byta sladd och stickpropp samt koppla om i uttager och köra tvåfas + nolla. Pappersbilden visar hur det är kopplat nu.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.