famkuru skrev:
tack bo, svaren jag ville ha... detta schema finns på hällen :) men en sista dum fråga.... när du säger att nollan är ihopkopplade med alla så menar du bara att jag ska sätta nollan i N som är markerat för Nollan och samt se till att nollan är dragen till samma ställe i kontakten i väggen?
Nollan blir automatiskt kopplade till alla faser?
Varför är det 2 nollauttag på hällen som är byglade till varandra?
Nej, nollan kopplas inte till några faser!! Den kopplas till "andra" änden på en belastning.

Förutsätt aldrig nån automatik när det gäller elkopplingar. Övertyga dig själv om att nollan internt i hällen är ihopkopplad med alla element. Jag säger inte att du ska koppla hällen på ett visst sätt, jag säger bara hur den skulle kunna kopplas utifrån den information du gett. Sedan är det du som till 100% måste säkerställa hur det ska tillämpas på just din häll. Att du har en plint med två nollor (visserligen byglade från fabrik?) bör höja ett par ögonbryn.

Det skulle kunna vara så att hällens element klarar både 230V och 400V som är vanligt på t.ex VVB. Men det sa Ikea emot?
 
ja, ikea (men det var ju någon som läste ur en instruktionsbok) sa att den endast tar 230 V.
Jag menade inte att jag skulle dra nollan till några faser utan jag menar när man sätter nollan där den ska sitta så ligger den mot alla faser automatiskt... ?
6 platser finns ju - L1 L2 L3, jord nolla nolla (byglad)....
Jag tror inte att du talar om för mig hur jag ska göra utan vägleder mig lite... det tackar jag för.
 
nu fungerar den fint :*)
 
  • DSC_0180_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0186_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om det är en kabel med Perilex-kontakt som är ditsatt så är det kopplingen uppe till vänster på bilden som används med beteckningen 400V 3N (3 faser + nolla) och då måste nollbygeln sitta i. Sätt tillbaka genast, den tas bara bort vid någon konstig koppling i Holland där man inte har 3-fas utan har dubbla kablar med samma fas.
 
Uppfattat! Tack för svaret! Att blecket ska sitta kvar mellan N1 och N2 visste jag ju egentligen, men lika bra att fråga, när man läser runt på olika forum så blir man ibland osäker.
 
Där fick vi svaret på famkurus fråga om varför det finns två nollplintar. I Nederländerna har man tydligen två separata nolledningar. :)
 
KLISTRA denna tråd Högt upp i detta forum...
 
C
Vad är det för en vit tråd som kommer ur kabeln?
 
Den vita tråden används vid tillverkningen av kabeln för att kabeln ska bli rund och är lättare att forma. Eftersom det är en 5-ledare måste den lille vita vara med för att kabeln ska få en fin form. En 3-ledare blir ju naturligt rund eftersom ledarna ligger i "konform", eller hur man nu ska förklara detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.