VI har köpt en whirlpool från ikea där det visar 3 olika installeringssätt på baksidan
3fas 400
2 fas 400
230 v - 1fas eller bygla till 2 fas.

Ikea säger dock att den bara kan installeras till 230 v - varför finns då de andra 2 scheman?

Problemet är att vi har 3 st 10 amperssäkringar och det går ju inte att bara använda en av dom!

Kan någon förklara - är det inte 230 i varje fas? Brukar det finnas scheman som inte används?
Hur kan man dela upp 230 på 2 faser så man får 2 faser att spela på?
Hoppas ni förstår mitt problem. Jag vill egentligen ha 400V eftersom det finns i väggen och är mer effektivt.
 
400 V fås mellan två faser, 230 V fås mellan fas och nolla.Induktionshällar kräver nolla också, i ditt uttag är det inte troligt att det finns nolla meddragen. det går att koppla in hällen med 2 faser+nolla och jord. kan du inte lägga upp ett kort på schemat?
 
Jo det är 230V mellan fas och nolla och 400V mellan två faser.
Din häll vill ha 230V, dvs elementspänningen i hällen är 230V.
Den kan dock kopplas in över tre olika faser vilket innebär att hällen blir Y-kopplad - du måste då ha en nolla med till hällen.

Hade hällen haft elementspänningen 400V hade den behövt 2 eller 3 faser utan nolla - varje element kopplas in mellan två faser.

Men som sagt i ditt fall kopplas varje element in över fas och nolla.
Så om du har 3 faser, nolla och jord framdragen så kan du koppla in hällen över tre faser vilket är det bästa alternativet.
 
Nolla är indraget - 5 tåtar finns från proppskåpet. 2 svart, 1 brun, 1 blå och en jord.

kan tyvärr inte lägga upp kort för schemat är inte i färg utan inetsat i plasten. men det finns som sagt 3 alternativ.
L1, L2, L3, jord och byglad nolla
L1 , L2bygladL3 jord och byglad nolla
eller L1byglad till L2 jord och nolla
 
Det låter ju jättebra - men varför är det en nolla med även till kopplingen i schemat med 230V?

Behöver man mer än en nolla? kan jag alltså kolla L1 L2 L3 var för sig och jorden till sitt och nollan till sitt (den är 2 uttag som är byglade till varandra på schemat) och summan av kardemumman blir 230 v delade på 3 element?
 
Ja, förutsättningen är att du stensäkert kan identifiera vilken tråd som är nolla. Gör du fel så brinner hällen och i värsta fall resten av huset också. Om du missar att koppla in nollan så får din häll slumpartat vilken spänning som helst mellan 0 och 400V. Det bränner sönder elektroniken och riskerar att starta en brand.


Trefas är så fiffigt att det kan aldrig bli högre ström i nollan än vad det max går i EN av fasledarna. Går det lika mycket ström i alla 3 faserna så blir det ingen ström alls i nollan. Därför räcker det med en nolla som är lika tjock som en av fasledarna.
 
tjock, du menar att tråden måste ha samma tjocklek som fastråden? nollan är nyss dragen eftersom vi just bränt en häll när vi trodde att en tråd satt i nollan fast den inte gjorde det.,........
 
famkuru skrev:
tjock, du menar att tråden måste ha samma tjocklek som fastråden? nollan är nyss dragen eftersom vi just bränt en häll när vi trodde att en tråd satt i nollan fast den inte gjorde det.,........
Och du är sugen på att försöka koppla själv igen? :x:x Ring en elektriker!!
 
jag förstår att du tycker det... tur att det inte är din häll då! jag är problemlösare som håller på att lösa mitt problem genom att fråga och försäkra mig om att mina och andras teorier håller....
Alla kan göra ett fel (ouppmärksamhet) men inte 2. Märker jag att jag inte förstår logiken anlitar jag en elektriker... spänningen är olidlig.
 
Den inkopplingsbeskrivningen är inte gjord för lekmän...(den kanske är skriven av en lekman). Om det inte är något vansinningt konstigt med denna häll så ska du välja det första inkopplingsalternativet:

Kabel Plint Häll
fas1 ------------o L1 o-----hällelement1-------\
fas2 ------------o L2 o-----hällelement2--------| Alla "nollor" är ihopkopplade
fas3 ------------o L3 o-----hällelement3--------| här och sedan kopplad till
nolla -----------o N o--------------------------------/ nollan i matande kabel.
jord ------------o PE o---------

Glöm alltså inte nollan. Och den ledaren måste ha minst samma area som fasledarna.
 
tack bo, svaren jag ville ha... detta schema finns på hällen :) men en sista dum fråga.... när du säger att nollan är ihopkopplade med alla så menar du bara att jag ska sätta nollan i N som är markerat för Nollan och samt se till att nollan är dragen till samma ställe i kontakten i väggen?
Nollan blir automatiskt kopplade till alla faser?
Varför är det 2 nollauttag på hällen som är byglade till varandra?
 
Kul med optimism och GO-GET-IT!!-anda, men el är inte riktigt rätt område för sådant. Tro mej, jag har bränt upp åtskilligt med elektronik i mina dagar. ;)
 
då har jag långt kvar för det här är det enda fel jag gjort :)
 
Göran.W
Är du det minsta osäker ring en elektriker.
Senast i fredags kom en kund in med en grillad häll.
Att laga den hade kostat över 3000kr
 
om jag är det minsta osäker så kommer jag att kalla på en elektriker! Jag vill se om jag kan bli säker först - men jag kommer inte att chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.