A Avemo skrev:
Keramikhällen har en fördröjning av att plattan i sig skall värmas innan den värmer kastrullen. Induktionshällen har inte den fördröjningen. Ju större mängder vatten du skall koka upp desto mindre blir skillnaden i tid. Den främsta fördelen med induktion är hur snabbreglerad den är. Inte hur snabb den är.
Ja, när jag lagar mat på keramikhällen på landet blir jag skogstokig på att det först inte händer nåt alls och att jag sen bränner vid maten...
 
Om jag förstår dig rätt så är du inte säker på om det är enfas eller trefas idag. Det kan vara bra att kolla upp. Är det trefas så är det viktigt att kontrollera att det finns nolla i uttaget. Men det gör det troligen om det är en inbyggnadshäll idag. Skaffa en häll med effektbegränsning om du vill. Men erfarenheten visar att det brukar fungera bra i alla fall. Din mamma har ju redan facit. Hur ofta bränner hon säkringar idag när hon lagar mat?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ta det lugn med säkringarna, pga ren slöhet är det fortfarande 10 A till vår häll, här lagas det 2 o 3 rätter samtidigt till en hel familj utan en enda bränd propp.
Säg till din mamma att helst ha en panna till höger och intill vänster så kan hon brassa på för fullt.
Låter som din mamma bor ensam och då blir det inte så stor matlagning.

Tat lugnt och kolla att det finns nolla i uttaget.

Protte
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
Lägenheter med bara 1 fas har vanligen varit byggda för gasspis. Har det någonsin varit gasspis där din mamma bor?
Om inte så verkar det konstigt att det inte skulle vara 3 x 16 A reserverade för spisen (hällen och ugnen).

Brukar det inte stå på elräkningen vad man har för något?
Eller kan din mamma ta en bild av elcentralen eller gruppförteckningen och skicka dig?
 
Jag räknar med att eftersom det sitter en häll där idag borde en nyare induktionshäll funka, men siktar nog på en inte alltför kraftfull då jag hur som helst tror kablarna kan ha några år på nacken. Svaret får jag nog när jag är på plats och kan kolla själv. Tycker jag fått så mycket info att jag nog kan chansa på vad jag ska köpa... Tack för alla tips
 
Återkopping... Jag kollade elcentralen, det var 3-fas 16A (eller snarare 2 faser till häll och en märkt ugn). Min mamma hade kollat på fel ställe. Så alla hällar som finns lär funka. :) Nu tyckte jag den häll hon har verkar funka, men den är ju gammal och inte induktion så... Jag avser köpa en häll och koppla den lika som den gamla, då bör nolla mm stämma. Om en elektriker kopplat tidigare, vilket jag får förutsätta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.