Har du möjlighet att ta en induktion så skall du göra det. Det gjorde vi och det är kanon. Lägg i ett paket bacon i kall panna och sätt på plattan. Det tar 15 sek innan det börjar fräsa! Vi har en 80 cm Siemens. Upptäckte igår timerfunktionen när jag skulle koka pasta. Satte timern på 7 minuter och efter den tiden stängdes plattan av och koket upphörde direkt.

Gasspis, hur rengör ni om det skulle koka över? Och allt fett som stänker, hur tar ni bort det?
 
Conan skrev:
Har du möjlighet att ta en induktion så skall du göra det. Det gjorde vi och det är kanon. Lägg i ett paket bacon i kall panna och sätt på plattan. Det tar 15 sek innan det börjar fräsa! Vi har en 80 cm Siemens. Upptäckte igår timerfunktionen när jag skulle koka pasta. Satte timern på 7 minuter och efter den tiden stängdes plattan av och koket upphörde direkt.

Gasspis, hur rengör ni om det skulle koka över? Och allt fett som stänker, hur tar ni bort det?

Ja möjligheten har vi absolut eftersom det är ett helt nytt kök...det är bara att öppna plånboken det ! Gas ska vi INTE ha
 
Conan skrev:
Gasspis, hur rengör ni om det skulle koka över? Och allt fett som stänker, hur tar ni bort det?
Precis som på en glashäll, eftersom det är en sådan i "botten". Vi har haft hällen i sex år nu tror jag och den ser ut som ny. http://www.bosch-hushall.com/shared/produkter/F0001757.jpg

Induktionshäll är säkert jättebra så kör på det. Ni blir säkert jättenöjda. Jag är bara så väldigt nöjd med vår gashäll och önskar att fler "vågade" köra med det i Sverige. Gasugn är en annan femma men vi har varmluftsugn.
 
Gas har en nackdel som inte belysts ännu. Användande av gas ger en fet yta på karotter och även på spisen. Om detta är generellt för gas eller unikt för stadsgas vet jag iofs inte.

En induktionshäll behöver du inte byta tuber på. Tuber som antigen måste nivåbevakas eller går slut när det minst passar. ;)
 
Vi har inte märkt något fet yta på någonting fast vi diskar ju grejerna ibland också ;) Kanske är det något som gäller för stadsgas eller en gammal fördom? Det är i alla fall inget jag sett i Spanien heller när vi är där och där har ju *alla* gas.

Jag ger upp att försöka framföra gasens förträfflighet i köket. Gör som ni vill så fortsätter jag trivas med mitt val.
 
Gas är fantastiskt. Har jobbat med det i restaurangkök, och älskar det!
Någon fet yta har jag aldrig lagt märke till, men det har ju varit P11 tuber, som jag haft, och inte stadsgas.
Men, i mitt snart färdiga nya kök skall jag ha induktion... Mest för barn säkerheten.
Har istället satsat på en stor utegrill med gas, som jag kan använda hela året.
Rent allmänt är det så att gashällar är mycket billigare än induktionshällar, och gas är inte så dyrt det heller, så det är nog mer ekonomiskt med gas.
 
Vad är det som är säkrare med induktion än gas? Att det är säkrare än vanlig spis förstår jag men vår gashäll är svår för ett barn att slå på och stänger av gastillförseln om lågan slocknar, t.ex. om det kokar över. Obs! Jag är genuint intresserad av anledningen... inte på gaskorståg :)
 
På denna bild kan man se hur det ser ut på en gas respektive en glashäll när man inte rengör varje gång man har använt grejerna:
Gaggenau Häll / Gas / Ångkokare

Personligen är min erfarenhet att det går att att få en sådan gashäll rengjort till ursprungsskick men inte glashällen.
 
OlaF skrev:
Vad är det som är säkrare med induktion än gas? Att det är säkrare än vanlig spis förstår jag men vår gashäll är svår för ett barn att slå på och stänger av gastillförseln om lågan slocknar, t.ex. om det kokar över. Obs! Jag är genuint intresserad av anledningen... inte på gaskorståg :)

Induktionshällen går bara igång om något magnetiskt ställs på plattorna. Sedan blir den sval, med en gång du tar bort kastrullen från plattan. Gashällen tar betydligt längre tid på sig att kallna. Små fingrar är mycket snabba.......
 
Please tipsa oss!
Vi har precis gjort avrop på huset och valde en traditionell häll, men kan byta upp oss till induktion för några futtiga lappar. Borde vi satsa på det?
 
haddirajan skrev:
Please tipsa oss!
Vi har precis gjort avrop på huset och valde en traditionell häll, men kan byta upp oss till induktion för några futtiga lappar. Borde vi satsa på det?
Det var precis det jag frågade när jag startade denna tråd "bör man satsa på induktion" och svaret verkar utan tvekan vara : JA ! Så vi kommer att göra det, hur mycket extra får ni betala ??
 
Japp det ska ni! :)

Jag hade trott att en gashäll och en induktionshäll "höll värmen" ungefär lika dåligt men det är kanske sant att gallret håller värmen längre än glaset på en induktionshäll. Låter egentligen inte rimligt i mina öron men jag har ingen induktionshäll att göra jämförande test med :)

Hursomhelst tror jag väldigt få föredrar en vanlig glashäll framför en induktionshäll och numera när de inte kostar som en mindre bil så låter det ju helt rätt att byta upp er.
 
Vi har valt induktion med fyra plattor samt en en gas wokbrännare, allt från Seimens. En perfekt kombination tycker vi men kanske lite dyrt.

//johan
 
Martin_Blomberg skrev:
På denna bild kan man se hur det ser ut på en gas respektive en glashäll när man inte rengör varje gång man har använt grejerna
Ingen av våra glashällar är ens i närheten så illa efter sex år och jag kan lova att vi inte rengör dem efter varje användning :)

MEN... vi har ett märke på elhällen som vägrar försvinna helt så visst kan glashällar bli irreparibelt skadade. När hällen är nyputsad syns det inte så mycket men helt försvinner det inte. Ser ut som typ mjölk som kokat över och bränt fast men vi vet inte vad det är.
 
OlaF skrev:
Ingen av våra glashällar är ens i närheten så illa efter sex år och jag kan lova att vi inte rengör dem efter varje användning :)

MEN... vi har ett märke på elhällen som vägrar försvinna helt så visst kan glashällar bli irreparibelt skadade. När hällen är nyputsad syns det inte så mycket men helt försvinner det inte. Ser ut som typ mjölk som kokat över och bränt fast men vi vet inte vad det är.
Glömde säga en sak om glashällar. Jag har slutat att använda gjutjärnspannor/grytor på dessa. Pga risken att pannan/grytan skulle halka ur händerna på mig och dunsa ner på glaset. Då kan glashällen spricka och det kostar ca 2000 kr. Med gashäll (förståss utan glashäll under) kan man ju lugnt använda vad man vill.

Är det nån som har lyckats hitta en mocka/espressobryggare som funkar på induktionshäll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.