Jag vet att det finns många trådar ang dessa induktionshällar men jag skapar ändå en ny !


Frågan : Vi har beställt kök och ska ha inbyggnadshäll, har blivit erbjuden en induktionshäll för strax över 3000:-
Ska man ha en sånn ?
Försäljaren som hade haft både och ångrar att han inte tog induktion i det nuvarnade köket han har.

Vad tycker ni ??!
 
induktion med power boost är helt oslagbar...
Är själv kock å effektiviteten går "nästan" att gemföra med gasolspis när man höjer å sänker graderan..

Ex när du håller på att koka över mjölk, skulle du haft en vanlig spis så ligger det väme kvar i plattan å du måste ta bort kastrullen för att det inte ska koka över..

Medans med induktion bara behöver sänka värmen på vredet så reagerar plattan direkt å värmen går ner i temperatus å mjölken sjunker ihop igen!!

Power boosten är grym om du bara ska koka upp nått ex vatten till pasta, koka korv!

Så för mig är det ett självklat val!

Men sen finns det väl bättre å sämre induktions hällar oxå, men det kan jag tyvärr inte svara på,

Själv har jag en bosch!!!
 
Jag håller med förgående talare, lägg till pengarna så att du får en induktion. Det enda negtiva jag kan komma på är att vi fick köpa en helt ny uppsättning av kastruller och stekpannor. Ikea har ett paket i serien +365 som funkar bra.
Vi har en miele.
 
Vi valde induktionshäll vilket vi inte ångrar! Går supersnabbt att koka upp vatten till exempel. Vi använde vattenkokaren mycket förut för att värma vatten till matlagning, det har vi i princip slutat med nu, använder den endast för tevatten.

Snabbheten att sänka temperaturen som nämns ovan är också en fördel.

Hällen är lått att göra ren och hålla ren också, då den inte blir så varm som en vanlig glashäll så bränner inte ev. spill fast.

/Fredrik
 
Kan du välja induktion så skall du ha det. lika bra att kasta ut alla gamla kastruller och stekpannor när man flyttar / Bygger om.
 
Inget att fundera över, kör på induktion. Jag skaffade det i höstas och skulle inte vilja ha ett kök utan induktion. Kom precis hem från en fjäll vecka där jag behövt laga mat på en vanlig häll och vilken njutning det var att komma hem och få köra induktion igen. När man är van är det riktigt irriterande att vara utan.
 
Induktion är det enda rätta.
Att man måste slänga alla gamla kastruller, grytor och stekpannor är en sanning med modifikation.
Induktion kräver kärl som är magnetiska. Så kolla med kylskåpsmagneten. Fasnar den på undersidan av kärlet/pannan så funkar det för induktion.
OBS! Kärlet/pannan måste vara plant under. Har en gammal gjuten pankaksstekpanna som inte är planslipad. Den fungerade bra på gamla spisen, men det blir väldigt ojämt gräddat på induktionsspisen.
 
Tackar för svar!

Då lutar allt åt att det blir induktion och kastruller ska vi ändå köpa nya så det gör inget !
 
valter53 skrev:
Induktion är det enda rätta.
Att man måste slänga alla gamla kastruller, grytor och stekpannor är en sanning med modifikation.
Induktion kräver kärl som är magnetiska. Så kolla med kylskåpsmagneten. Fasnar den på undersidan av kärlet/pannan så funkar det för induktion.
OBS! Kärlet/pannan måste vara plant under. Har en gammal gjuten pankaksstekpanna som inte är planslipad. Den fungerade bra på gamla spisen, men det blir väldigt ojämt gräddat på induktionsspisen.
Håller med, jag är mest nöjd med induktionshällen av allt nytt i köket. Fick jag bara välja en sak att ta med till nästa kök, skulle det utan tvekan bli induktionshällen. Vi fick pensionera ca tre kastruller, varav en var någolunda bra. Dom riktigt bra kastrullerna, traktörpannan, såtösen (ni vet den där man gör sås i, hur man nu stavar till det) samt våra bra stekpannot (gjutjärn) kunde vi använda då de alla har magnetisk botten. Det var igentligen ganska skönt att få rensa ut slitna telfonpannor och billiga, halvtaskiga alukastruller. Vi har köpt två nya grytor, en 3l och en 5l i rostfritt. På ICA-maxi, inte dyra alls. Funkar toppen.

Vad gäller planhet i botten, är min erfarenhet prrecis tvärt om, den stora gjutjänspannan har alltid haft ojämn värme i botten, det märks när man steker pannkakor. Frtamför allt har dom blivit ljusa i mitten. Den gamla ärvda plättlaggen är ännu värre, det blir mycker ojämn färg på plättarna beroende på i vilket fack dom är stekta. Men sedan vi fick induktionshällen, blid vanliga pannkisar mycket jämna i färgen och skillnaden i färg mellan olika plättar betydligt mindre. Vi har tidigare både haft vanlig spis och häll spis.

Våran indutionshäll är var märket Siemens.

/Joacim
 
En liten "fräckis" bara - som kocken ovan påpekade så är induktionshällen jättebra - nästan lika bra som en gashäll.......
Jag älskar min gashäll och skulle aldrig vilja byta tillbaks till induktion. Så mitt råd är gas, dvs om ni är fria att välja:)
 
Jag stämmer in i lovsången och passar på att sticka ut hakan och säga att induktionshällen nog är det största köksliga framsteg som gjorts. På en god andraplats kommer varmluftsugnen.
 
Jag håller med Ylva_P. Gas är grejen. Vi installerade två gasplattor och två elplattor i vårt kök. Gasol på flaska som man byter max 2ggr per år. Vi använder bara elen om man ska varmhålla någon sås som blivit klar för tidigt. *Allt* annat kör vi med gashällen.

Jag har dock aldrig testat induktionshäll men de flesta säger ju "nästan lika bra som gas" så varför inte köra gas då :)
 
OlaF skrev:
Jag har dock aldrig testat induktionshäll men de flesta säger ju "nästan lika bra som gas" så varför inte köra gas då :)
För att det är smidigare (och förmodligen billigare) med el? :)

/fredrik
 
...Men om jag hade gas så skulle jag installera en gasgrill i köket. Och en wokbrännare! och ett par induktionsplattor...

/fredrik
 
Jag tror vi lägger 4-500 kr per år på gas. 1½ PA11 ungefär och då lagar vi "riktig" mat dagligen och har mycket bjudningar där det ska fram många rätter till mycket folk. Jag vet inte hur mycket en spis drar i el men det är rätt många kWh gissar jag. Eventuell kostnasskillnad är småpotatis i sammanhanget tycker jag och definitivt något vi gärna betalar för lyxen med gas.

Att man får åka och byta gasflaska uppvägs av att det är smidigare att laga mat tycker vi men jag var också skeptisk tills jag testat. Nu ångrar jag att jag tjatade till mig hälften el och skulle gärna ha en liten värmeplatta till såsen istället för att slösa bänkplats med två plattor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.