Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej,
Hej, nu blev jag förvånad.
Har du inte redan koll på detta, jag har ju sett dig så aktiv på elforumet en lång tid på en rätt hög nivå ju.
 
Ja, tack! Det är sonens snabbrenovering av köket. 4 mm2 verkar vara bra men tyvärr finns den storleken inte på plats utan behöver inhandlas på nätet. Återstår 6 mm2 och vi får in fas nolla jord i ett rör.
Personligen tycker jag det är bökigt runt alla hörn med dessa rörvinklar. Hade varit betydligt smidigare med inputsade kablar som de flesta svenskar elektriker avskyr. Men vi hittar inga 3G4 kablar nånstans.
 
A
Om du inte har en alldeles tokig förläggning av matningen till hällen så räcker 2,5mm kablar och 16A gruppsäkring.
 
Mikael_L
Det är som Demmpa skriver inte lämpligt med 2L+2N, då det inte är brukligt i Sverige. Utan alternativet finns bara för att det är metoden som gäller i annat land.

4mm2 FK eller MK är en ovanlig fågel, men RK är relativt vanlig. Och det är ju dessutom smidigare att dra i ett rör med skarpa böjar.

Jag tror dessutom att det skulle vara helt OK med att gå ner till 2,5mm2 area på skyddsjord och ändå klara max tillåten tid till trip.
Dock lär den minskningen av area inte göra någon större skillnad, men möjligheten finns, ... troligen.
Jag hinner inte räkna på det nu, men kan göra't ikväll.
 
A
Javisst så är det ju!
Svårt att räkna då man inte vet förläggningssätt men man kanske kan anta att det inte är andra kablar eller metall i vägen och max längd 10m samt att kopparn är helt ren med resistiviteten av 1,8*10-8 vid 300K
 
Jag tittade på en IKEA-häll, den har anslutningseffekt 7.2 kW och det anges 2x15A eller 1x30 A. Då känns det lite klent med 2.5 mm2 eller tänker jag helt fel?
 
A
2,5 är ju vid två faser,+nolla jord.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
1x30 A ... Det lär inte finnas många privata kök med den avsäkringen. Varför skriver Ikea ens en sådan sak?
 
A
Dessutom i enlägenhet som troligen har en 16A säkring ev 20A som huvudsäkring
 
torbeno torbeno skrev:
1x30 A ... Det lär inte finnas många privata kök med den avsäkringen. Varför skriver Ikea ens en sådan sak?
För att det går att göra, sedan kanske inte förutsättningarna är vanligt förekommande i Sverige men IKEA säljer ju på många marknader och anvisningar är ofta en översättning av något som används rent generellt (finns ofta tokiga översättningar). Men det är också kunskap som förväntas av den som kopplar in hällen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
electroluxaren skrev:
Svårt att räkna då man inte vet förläggningssätt men man kanske kan anta att det inte är andra kablar eller metall i vägen och max längd 10m samt att kopparn är helt ren med resistiviteten av 1,8*10-8 vid 300K
Nja, det brukar inte vara svårt att räkna, sen brukar dessutom ingen elektriker räkna, majoriteten kan inte ens.

Jag vet inte vad du menar med "metall i vägen", men det är troligen inget som behöver räknas på, möjligen borras i.

Längden på ledningen spelar dock roll, men de längder det handlar om inom en bostad blir typiskt aldrig begränsande, jag har aldrig varit ens i närheten.
Och här hamnar vi fortfarande i samma, ingen elektriker räknar, de flesta kan för lite. Men de lite mer noggranna mäter upp i efterhand med installationsprovaren för att se om det är godkänt.

Slutligen, vi elektriker och elkonstruktörer använder aldrig kopparns resistivitet i någon som helst beräkning. Kabelstandarder anger max tillåten resistans för olika kablar, kabeltillverkarna minskar mängden koppar tills de precis klarar kravet (så kopparen är alltid av mindre area än nominellt), så räknar man så använder man de tabellerade värdena på resistans.

Sådärja, nu fick du lite inblick i... , framförallt vad vi elektriker typ aldrig gör ... räknar eller funderar. :crysmile:
 
Mikael_L
electroluxaren skrev:
Dessutom i enlägenhet som troligen har en 16A säkring ev 20A som huvudsäkring
Lägenheter med enfas har nästan alltid en 25A mätarsäkring, 6mm2 ledare till centralen i lägenheten.
20A säkring och 4mm2 ledare till spisen.

Allt annat är ovanligt.

Och man får alltså fram 4,6 kW till spisen som max. OK, lite överlast kan säkringen tåla, så det går nog att dra 5kW kortvarig med automatsäkringar och kanske 6-7kW med porslinssäkringar.
 
A AndersS skrev:
För att det går att göra, sedan kanske inte förutsättningarna är vanligt förekommande i Sverige men IKEA säljer ju på många marknader och anvisningar är ofta en översättning av något som används rent generellt (finns ofta tokiga översättningar). Men det är också kunskap som förväntas av den som kopplar in hällen.
Well, jag ser ju framför mig scenariot Sven Svensson går på Ikea och letar efter en spishäll. Han vet om att ha bara har en-fas i sin gamla lägenhet. Hittar en fin, fyra plattor och booster. Funderar, kan jag ha denna hemma hos mig? Kollar och ser att den går bra att ansluta till bara en fas. Den köper jag! Elektrikern får ju lösa det elektriska, det blir hans problemen.
Jag har varit i uppskattningsvis 10 000 hushåll. Aldrig sett ett kök säkrat med 30 A.
 
Det finns en ny kabel för renovering i lägenheter.
MQQ 5G4mm² som bara är 13,3 mm högflexibel med en patenterad hal plast.
I första hand för att dras som stigare från elcentral till lägenheten i befintligt rör där det idag finns 2x6mm² men även till en Perilex.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Well, jag ser ju framför mig scenariot Sven Svensson går på Ikea och letar efter en spishäll. Han vet om att ha bara har en-fas i sin gamla lägenhet. Hittar en fin, fyra plattor och booster. Funderar, kan jag ha denna hemma hos mig? Kollar och ser att den går bra att ansluta till bara en fas. Den köper jag! Elektrikern får ju lösa det elektriska, det blir hans problemen.
Jag har varit i uppskattningsvis 10 000 hushåll. Aldrig sett ett kök säkrat med 30 A.
Vad är problemet, har man inte mera kunskap så får Sven Svensson bita i det det "sura äpplet" av ett felköp och återlämna den.
Det står ju klart och tydligt att för enfas anslutning ska det vara 30A, som tillverkare ska man ange vilka krav som gäller för olika inkopplingsalternativ.
Så förstår man inte det grundläggande ska man inte själv köpa utan ta hjälp, så här har Sven Svensson fått en ny kunskap och förhoppningsvis får Sven nu den hjälp han behöver för att veta vad han ska köpa av elektrikern.:D
Såvida elektrikern inte lyckas lösa matningen om det går.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.