T Taren43 skrev:
Lite film på tomgång samt sågning i lite ask. Den sågar väldigt rakt och fint och tycker inte att den ger så mycket märken i trät?
Har du kollat drivremmen från motorn?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har du kollat drivremmen från motorn?
Den är flong ny 😀 mer eller mindre allt är utbytt nu, det enda som är kvar är fjädern men den är inte så dålig att sågen borde bli knäpptyst om man byter den. Får fortfarande bra spänning på bladet tycker jag, och sågen sågar väldigt rakt och bra. Har inte testat 12mm bladet ännu dock
 
Ola C Ola C skrev:
Den verkar lite skakigare på tomgång än min var men jag hade direktdrift från motorn. Om du höjer till högsta såghöjden o flyttar undan bladstyrningarna o kör tomgång, har du nåt fladder i bladet då?
Syns kanske lite bättre på denna! Men bladet verkar inte flexa
 
Ola C Ola C skrev:
Den verkar lite skakigare på tomgång än min var men jag hade direktdrift från motorn. Om du höjer till högsta såghöjden o flyttar undan bladstyrningarna o kör tomgång, har du nåt fladder i bladet då?
Har du hunnit kika på filmen Ola? man ser ganska tydligt hur måttbandet hoppar på bordet 😅
 
T Taren43 skrev:
Har du hunnit kika på filmen Ola? man ser ganska tydligt hur måttbandet hoppar på bordet 😅
Kollade filmen för nån dag sen men missa slutet. Svårt att avgöra, tycker inte den e katastrof men nog lite studsigare än min var. Bladet rör sig väl rätt fint så isåfall borde vibrationerna vara mellan motor o såg snarare än mellan hjul o blad.
 
Ola C Ola C skrev:
Kollade filmen för nån dag sen men missa slutet. Svårt att avgöra, tycker inte den e katastrof men nog lite studsigare än min var. Bladet rör sig väl rätt fint så isåfall borde vibrationerna vara mellan motor o såg snarare än mellan hjul o blad.
jo jag tycker det, men som sagt alla lager är nya, nya gummin, ny rem, motorn går knäpptyst utan last. kanske jag bara får acceptera studsandet 😅 ska bygga nytt bord dock, det är väldigt ovarsamt använt i tiderna, hål i aluminiumet och skevt och buckligt. jag såg att du hade byggt ett till din i någon video.

jag tänker mig dubbel 18mm fanér (kanske 18+9) med rampamuffar för infästning av bord och skena för anhållet.
 
T Taren43 skrev:
jo jag tycker det, men som sagt alla lager är nya, nya gummin, ny rem, motorn går knäpptyst utan last. kanske jag bara får acceptera studsandet 😅 ska bygga nytt bord dock, det är väldigt ovarsamt använt i tiderna, hål i aluminiumet och skevt och buckligt. jag såg att du hade byggt ett till din i någon video.

jag tänker mig dubbel 18mm fanér (kanske 18+9) med rampamuffar för infästning av bord och skena för anhållet.
Har du provat att köra den utan blad monterat?
 
Rickard.
Har du testat släppa på bladspänningen?
Sätt spänningen på 5an eller vad som nu är högsta nuffran på "mätaren" och testkör lite. Känns det för löst så behöver du inte såga med den så bara låt den gå.
 
Ola C Ola C skrev:
Har du provat att köra den utan blad monterat?
Jodå, men jag tror det är ackumulerade vibrationer, känns inte som att det tydligt är från ett ställe. Men idag fick den ett stadigare bord som hjälpte en del!
 
  • Bandsåg på ett stabilt bord i ett verkstadsutrymme med trämaterial och spån runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.