S
Jaha, då är de dags att gå på nästa maskin för att få iordning. Det vill säga ytterligare en "Inca bandsåg"-tråd!

Farsan har en Inca Bandsåg som är lite bortglömd... Använd för några år sen med varierande resultat så behövs nog en generell genomgång.

Verkar finnas olika modeller eller har jag missuppfattat något? Hur kollar man vilken modell man har?
Just nu står den lite dumt till så ni får hålla till godo med dessa två bilderna nedan.

Anhållet verkar försvunnet, går det att köpa nytt? Temu i sämsta fall kanske har något 'universal' som passar?
Eller hur gör man annars?

@Frustrator och @Ola C verkar ju ha god koll på denna maskin, men de finns säkert fler entusiaster!
 
  • Nötet etikett med tekniska specifikationer, delvis synlig, på föremål med tejp och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En använd bandsslipmaskin från INCA i en verkstad med oordning och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Tror jag såg någon som vill sälja ett inca anhåll på blocket
 
Skärmdump av onlineannons för en bandsågsdel, mot lila bakgrund, erbjuder köp och fraktalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Modellerna är snarlika, skiljer mest på drivningen. (Motor under, eller direktmonterad)
 
  • Älska
SvanteC
  • Laddar…
Går det dåligt att såga så är det ofta sågbladet som är dåligt.
Kan också vara bladspännkngen o bladstyrningen.
Första bilden är troligen på det sågblad som är monterat. Där ser du bla längden som är det viktigaste. Sedan tänder, bredd o tjocklek är mer beroende på vad du ska såga. Tunt eller tjockt,rakt eller kurvigt, trä eller metall.
Anhåll finns ju två varianter. Det ena som du fick bild på som du klyvsågar med. Sen har du ett anhåll som ligger i spåret på bordet för att kapa med.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Frustrator Frustrator skrev:
[bild]
Sedärja!

Finns ingen universal som funkar? 600kr känns som mycket pengar...? Eller?
 
S
K kioskdavid skrev:
Går det dåligt att såga så är det ofta sågbladet som är dåligt.
Kan också vara bladspännkngen o bladstyrningen.
Första bilden är troligen på det sågblad som är monterat. Där ser du bla längden som är det viktigaste. Sedan tänder, bredd o tjocklek är mer beroende på vad du ska såga. Tunt eller tjockt,rakt eller kurvigt, trä eller metall.
Anhåll finns ju två varianter. Det ena som du fick bild på som du klyvsågar med. Sen har du ett anhåll som ligger i spåret på bordet för att kapa med.
Toppen! Bra att veta!

Får ta och öppna upp den i helgen och kolla hur den ser ut invändigt!
 
S SvanteC skrev:
Sedärja!

Finns ingen universal som funkar? 600kr känns som mycket pengar...? Eller?
En träbit och en tving ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vill du ha hjälp så är det bara att säga till så att vi upp en tid när jag kommer över så tittar vi igenom den. Visst smsade jag länken till bruksanvisningen till dig?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vill du ha hjälp så är det bara att säga till så att vi upp en tid när jag kommer över så tittar vi igenom den. Visst smsade jag länken till bruksanvisningen till dig?
Svarar mig själv, det hade jag inte. Men nu har jag.
 
  • Haha
SvanteC
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Sedärja!

Finns ingen universal som funkar? 600kr känns som mycket pengar...? Eller?
Kan också tycka 600:- är ganska dyrt för vad man får. Konstruktionen är enkel och det är inte jättesvårt att bygga ett eget anhåll. Ser dessutom ut som din såg saknar anhållsskenan, den svarta du ser utanpå bordet här, så blocketanhållet kommer inte räcka utan du måste ändå meka till en frontskena själv https://files.klaravikcdn.com/uploa...37/extrabilder13783497_large.jpg?v=1642445857

Jag byggde eget anhåll till min såg (Ingen Inca men spelar mindre roll), det behövs inte mycket mer än en skena att fästa det på, en t-form och en ratt för att spänna det.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-156#post-2706888
 
  • Gilla
  • Älska
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
S
Ola C Ola C skrev:
Kan också tycka 600:- är ganska dyrt för vad man får. Konstruktionen är enkel och det är inte jättesvårt att bygga ett eget anhåll. Ser dessutom ut som din såg saknar anhållsskenan, den svarta du ser utanpå bordet här, så blocketanhållet kommer inte räcka utan du måste ändå meka till en frontskena själv [länk]

Jag byggde eget anhåll till min såg (Ingen Inca men spelar mindre roll), det behövs inte mycket mer än en skena att fästa det på, en t-form och en ratt för att spänna det.
[länk]
Tack för bra insikt! De stämmer att anhållsskenan saknas.
 
S
Frustrator Frustrator skrev:
Vill du ha hjälp så är det bara att säga till så att vi upp en tid när jag kommer över så tittar vi igenom den. Visst smsade jag länken till bruksanvisningen till dig?
Tack! Vi hörs av! :)
 
S
Hmm! Motorn startar å brummar, men man behöver peta lite på en av hjulen för att den ska orka med att dra igång...? Efter det går den som en klocka å brummar på fint.

Sitter någon låda under start/stopp-lådan, en startströmbegränsare kanske som ballat ur?

I övrigt verkar maskinen rätt fräsch. Såg i nån annan tråd om att byta gummit, det är nog en god idé för de verkar rätt torrt.
 
S SvanteC skrev:
Hmm! Motorn startar å brummar, men man behöver peta lite på en av hjulen för att den ska orka med att dra igång...? Efter det går den som en klocka å brummar på fint.

Sitter någon låda under start/stopp-lådan, en startströmbegränsare kanske som ballat ur?

I övrigt verkar maskinen rätt fräsch. Såg i nån annan tråd om att byta gummit, det är nog en god idé för de verkar rätt torrt.
Är det enfas eller trefasmotor? Är det enfasmotor så lär det vara startkondensatorn som behöver bytas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.