har kikat på att installera högtalare i taket för lite bakgrundsmusik och
funderar på dessa till stora rummet, http://www.kjell.com/?item=26351&path=470000000,494500000
och dessa till badrummet http://www.kjell.com/?item=26115&path=470000000,494500000
tänkte dra dessa till utrymmet under trappen där man kopplar ihop allt men frågan är då,
vad behöver jag koppla ihop det till om jag vill kunna spela musik från t.ex mp3 spelare
och bara i ett av rummen?

tänkte även dra en anslutning för framtida högtalare på verandan..
 
  • högtalare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer att drabbas av akustisk nedsmutsning.

Protte
 
prototypen skrev:
Du kommer att drabbas av akustisk nedsmutsning.

Protte
eh...wich means??
 
Att de olika ljudkällorna kommer att blandas i vissa utrymmen antar jag. Men det är ju en fråga om volym, placering och material i dörrar och väggar.

Men i ditt fall så vill du kunna välja vilken utav zonerna det ska spela i, då är det lättaste att bara en högtalarswitch (med eller utan volymkontroller, kör du på utan så sätt upp en volymkontroll ute i zonen) och en förstärkare/receiver under trappen. Vore det jag så skulle jag:
-Dra alla kablar till zonerna (högtalarkabel + cat5 för framtida uppgradering till keypads) till ett kopplingsställe.
-Sätta en impedansanpassad volymkontroll från t.ex. outdoorspeakerdepot ute i zonerna
-Sätta en airportexpress på receivern under trappen
-Ha en ipod touch / iphone med remote programvaran (förutsätter att du har en dator som står på, kanske ett perfekt tillfälle att skaffa en hemmaserver).

Själv har jag en liknande lösning för vårt nya däck och den kommande bastun. hade det inte varit för att jag gärna sitter och lyssnar mycket själv så skulle jag ha kört på mono istället för stereo, fungerar bra för bakgrundsmusik.

edit: Kika gärna på högtalare på outdoorspeakerdepot, de har bra priser och ska du ändå köpa volymkontroll därifrån så kan du lika gärna köpa högtalarna där. Det finns många andra på forumet som har handlat där.
 
Nej, jag tror att "akustisk nedsmutsning" är ett skämt. Det är inte alla som vill ha ljud omkring sig hela tiden....

Jag skulle vilja ha TV-ljudet i köket. Då skulle man kunna följa nyhetssändningarna utan att slösa bort en
massa tid. Det är ytterst få inslag som behöver bild för att förstås. Dessutom är många inslag helt ointressanta.
Jag testade att lägga ut TV-ljudet i ett par trådlösa lurar, och det går utmärkt att röja i köket samtidigt,
men det vore bättre med en strategiskt placerad högtalare.

En släkting har placerat en liten LCD-TV på diskbänken, men jag tror inte att den lösningen
skulle uppskattas av alla i vårt hushåll...

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Nej, jag tror att "akustisk nedsmutsning" är ett skämt. Det är inte alla som vill ha ljud omkring sig hela tiden....

Jag skulle vilja ha TV-ljudet i köket. Då skulle man kunna följa nyhetssändningarna utan att slösa bort en
massa tid. Det är ytterst få inslag som behöver bild för att förstås. Dessutom är många inslag helt ointressanta.
Jag testade att lägga ut TV-ljudet i ett par trådlösa lurar, och det går utmärkt att röja i köket samtidigt,
men det vore bättre med en strategiskt placerad högtalare.

En släkting har placerat en liten LCD-TV på diskbänken, men jag tror inte att den lösningen
skulle uppskattas av alla i vårt hushåll...

/Hasse
Det kan du enkelt lösa med en trådlössändare och några diskreta datorhögtalare. Det finns även färdiga lösningar för trådlösa högtalare för omkring 600:-, inget välljud men för nyheterna duger det absolut. Om man absolut vill ha en teve i köket så är en pop-up eller pull-down lösning ganska diskret (finns både med och utan elektrisk hiss).
 
Måste bara få tipsa b_hasse om radio..... ;) (som gjort för att funka utan bild!)
 
Johannabacken skrev:
Måste bara få tipsa b_hasse om radio..... ;) (som gjort för att funka utan bild!)
Nyhetssändningarna i radio på kvällstid varar ju bara i 3 minuter. Jag hinner inte fixa köket så snabbt! :)
Dessutom är nyheterna lite väl kortfattade.
Jag är intresserad av nyheter, men jag vill inte slösa bort en halvtimme framför TV'n.
TV-ljudet är en vettig kompromiss. Är något riktigt intressant kan man dessutom förflytta sig till TV'n.

/Hasse
 
fredl skrev:
Det kan du enkelt lösa med en trådlössändare och några diskreta datorhögtalare. Det finns även färdiga lösningar för trådlösa högtalare för omkring 600:-, inget välljud men för nyheterna duger det absolut. Om man absolut vill ha en teve i köket så är en pop-up eller pull-down lösning ganska diskret (finns både med och utan elektrisk hiss).
Vad är det för trådlösa högtalare du har sett?
Dessa, som är rätt dyra för mitt enkla behov, hittade jag hos komplett.se:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334716

Det lustiga är de 3 tillbehören som de räknar upp.
Alla är högtalarkabel i olika längder!

/Hasse
 
ok, någon som har något förslag på hur jag ska koppla i stora rummet, det är ju 4 högtalare som ska upp i taket
och hur delar jag om dom i höger/vänster högtalare då det är stereo?
 
swecul skrev:
ok, någon som har något förslag på hur jag ska koppla i stora rummet, det är ju 4 högtalare som ska upp i taket
och hur delar jag om dom i höger/vänster högtalare då det är stereo?
Jag skulle satsa på mono. Stereo är overkill i ett sånt läge, seriekopplar du två högtalare och parallellkopplar paren så hamnar du på samma impedans som du hade från början.
 
ok, men hur får jag mono från en vanlig stereoapparat, koppla alla till samma uttag...näe...
 
swecul skrev:
ok, men hur får jag mono från en vanlig stereoapparat, koppla alla till samma uttag...näe...
Jag har en förstärkare med en "MONO"-knapp, så det är lätt att jämföra stereo och mono.
Jag rekommenderar dig att köra stereo. Ljudet blir väldigt platt i mono. Ljudet verkar komma enbart från den högtalare du har närmast dig. Även om du sitter nära en högtalare så ger stereo mer "rymd" i ljudet.

Jag är osäker på hur du bäst fördelar höger/vänster mellan de 4 högtalarna, du får testa!

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.