Det är såklart en smaksak. Jag tycker det låter jobbigt om frontar sitter bara lite fel i höjdled, även om de är riktade "rätt".
 
stefancrs skrev:
Det är såklart en smaksak. Jag tycker det låter jobbigt om frontar sitter bara lite fel i höjdled, även om de är riktade "rätt".
Nja, monterar man den här typen av högtalare korrekt så märks det inte.
Hjärnan kan inte urskilja att ljudet projiceras uppifrån.

Det som krävs är att förhållandet mellan takhöjd och avstånd till lyssningsplats är inom vissa gränser.

Det var väl egentligen det jag avsåg i mitt tidigare inlägg med att välja rätt högtalare beroende på användningsområde.
Väljer man bara godtyckligt en viss takhögtalare som frontar kan det verkligen bli ett uselt resultat...
 
Redigerat:
För de priserna får man ju hoppas det :)
 
En fråga man inte får glömma är flexibiliteten. Vill man (eller, mer troligt, kvinna...) möblera om, så är inbyggda högtalare avsevärt mycket svårare.
 
För surroundsystem så har man givetvis det dilemmat. För "musik överallt i huset" har man inte det. Då är det ju bäst med takhögtalare, tycker jag. någon enstaka in-wall sub stör inte avsevärt i möbleringsfriheten.

Dock... när man har "hifi-grejer" så har man ju också sjukt mycket åsikter kring var i rummet högtalarna ska stå för optimal ljudbild...
 
ImageUploadedByByggahus.se1365524338.185238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har installerat produkter från Russound och är riktigt nöjd med resultatet. Låter bättre än vad jag förväntade mig. 5.1 system i vardagsrummet och sen kompletterar jag med en Zon 2 i köket med 2 takhögtalare.

AV-Reciver: Marantz NR1603
Frontar: 2x Russound 7W86
Center: 1x Russound 7W55LCR
Surround: 2x 7C72 (takhögtalare)
Zon 2: 2x 7C72 (takhögtalare)
Sub: Velodyne SPL-800i
Kabel: Supra Classic 2,5mm2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.