Problemet är, som Gilbert har skrivit, när det är 13" och krävs högre belastningsindex, då blir utbudet av dubbdäck högst begränsat.
 
Nu är jag helt övertygad om att dubbdäckslagen för släp är en gammal fornhistorisk mindset från tiden då:

1. Vi hade inga obromsade släp i Sverige
2. Det fanns inga vettiga odubbade vinterdäck för Nordiskt klimat
3. ABS bromsar existerade inte på vanliga personbilar.

Mao 20 år sedan.
 
Nimajneb skrev:
Nu är jag helt övertygad om att dubbdäckslagen för släp är en gammal fornhistorisk mindset från tiden då:

1. Vi hade inga obromsade släp i Sverige
2. Det fanns inga vettiga odubbade vinterdäck för Nordiskt klimat
3. ABS bromsar existerade inte på vanliga personbilar.

Mao 20 år sedan.
Spelar ingen större roll när lagen är skriven. Det du inte vill råka ut för är att släpet har sämre grepp än bilen = fällkniv vid halt väglag.

Låter man sen bli att köra när vinterväglag råder så är det helt okej att köra med dubbat på bilen och sommardäck på släpet. Det är bara vid vinterväglag som man behöver dubbat på släpet ifall man har det på bilen.
 
Redigerat:
cem77 skrev:
Spelar ingen större roll när lagen är skriven. Det du inte vill råka ut för är att släpet har sämre grepp än bilen = fällkniv vid halt väglag.

Låter man sen bli att köra när vinterväglag råder så är det helt okej att köra med dubbat på bilen och sommardäck på släpet. Det är bara vid vinterväglag som man behöver dubbat på släpet ifall man har det på bilen.
Naturligtvis vill man inte det, men jag ser absolut ingen i verkligheten hållbar fysikalisk koppling till vilken typ av däck man har på dragbilen.

Naturligtvis har det betydelse under vilka förutsättningar lagen är skriven.

För min egen del spelar det ingen roll då jag inte att köra dubbat.
 
Milkshaken
För en ggn skull så håller jag inte med dej Benjamin... Dubbat är inte bara för att bromsa, utan för att som cem-77 skriver, SIDOKRAFTER.... Jävlar i min låda vad lätt det släpper, har man dessutom dubbat på bilen, som dessutom oftast är tyngre... Ja då har du en riktig pulka därbak...
oavsett om reglerna är gamla eller nya så är dom högst aktuella idag... En aspekt till att räkna med är alla dessa spår i vägbanorna... Eftersatt underhåll... Vagnen spårar som regel inte helt i spåren utan vandrar upp och ned. jag lovar, har du nåt ton på då, då är det riktigt bra med dubbdäck.
 
Milkshaken:

Varför blir det plötsligt sådana våldsamma sidokrafter om jag sätter på dubbat på bilen framför släpet? Då är det ju bättre att köra odubbat så slipper man denna fantastiska naturkraft.:p

Dubbat har ju bara fördelar på blankis så spårningen köper jag inte alls.

Men om jag skulle köra med släpet i full fart runt en isracingbana så ser jag fördelar att ha dubb både på bilen och på släpet.... Men här i blekinge har vi ju ingen isracingbana.:(
 
Milkshaken
Men Benjamin. alla bor inte i varma Blekinge... Och sidokrafter behöver inte vara våldsamma för att det ska bli farligt. En mindre van släpförare kan få problem med att hantera ekipagen, och dess laster. Dubbat för dubbat och odubbat för odubbat, men helst Odubbat på bilen och dubbat på vagnen.
 
Då tråden vandrat iväg pga sidokrafterna tar jag och återupprepar min frågeställning:
Hur upplever ni som har stötdämparlösa släpvagnar att de uppför sig? inget behov av stötdämpare, eller ålar sig vagnarna fram som en punkterad badring när det är vällastat och vägen är ojämn?
 
Gilbert skrev:
Då tråden vandrat iväg pga sidokrafterna tar jag och återupprepar min frågeställning:
Hur upplever ni som har stötdämparlösa släpvagnar att de uppför sig? inget behov av stötdämpare, eller ålar sig vagnarna fram som en punkterad badring när det är vällastat och vägen är ojämn?
Har tillgång till en odämpad vagn som jag kör ibland. Den är stötig och vill gärna hoppa lite när man kör på landsväg med liten last. Lastar man på ett par hundra kilo så lugnar det ner sig, och har man dessutom anpassat lufttrycket i däcken lite så går det helt OK.
Däremot gäller mina erfarenheter släp med 13" däck , inte 10".
Det ser ut som däcksidorna är högre på 13" och det ger ju mer inbyggd fjädring.

En sak som däremot är jobbigare, det är att med handkraft putta och svänga en boggiesläp. Det är tungt, för att inte tala om nästan omöjligt på asfalt med last i släpen.
 
Menar ni stötdämparlösa eller fjädringslösa/stela vagnar?

Många nya vagnar (de flesta?) har ju inga stötdämpare, däremot så har de ju torsionsfjädrade axlar så det finns fjädring.
 
Jesca_j skrev:
Menar ni stötdämparlösa eller fjädringslösa/stela vagnar?

Många nya vagnar (de flesta?) har ju inga stötdämpare, däremot så har de ju torsionsfjädrade axlar så det finns fjädring.
Jag avser torsionsfjädrad vagn utan stötdämpare.

//Erik
 
Men i princip alla släp förutom båtsläp (max 30km/h) har väl fjädring utan stötdämpare.

Åk till macken o låna ett släp o kör en sväng.
 
Nimajneb skrev:
Men i princip alla släp förutom båtsläp (max 30km/h) har väl fjädring utan stötdämpare.

Åk till macken o låna ett släp o kör en sväng.
Allt svenskbyggt normalt(4P, 3S, ÅTM mfl) jag dragit runt på har haft stötdämpare.
 
Boendes i Norrbotten måste jag ändå fråga om det verkligen kan vara ekonomi i att köra ToR Tyskland för astt köpa ett släpvagn? Är dom verkligen SÅ mycket billigare där?
 
vojma skrev:
Boendes i Norrbotten måste jag ändå fråga om det verkligen kan vara ekonomi i att köra ToR Tyskland för astt köpa ett släpvagn? Är dom verkligen SÅ mycket billigare där?
Om vi tar en anssems MSX3000 kostar den 39400+moms, dvs 49500kr, i Tyskland går samma släp lös på 2900 Euro, dvs runt 27500 med dagens eurokurs. om vi då räknar på tysk och svensk registrering kostar tyska släpen ca 30. På svenska släpen ska det dessutom läggas på en resa till Ängelholm, vilket ju inte blir särskilt långt från Tyskland, alternativt frakt. Om man då sen kastar på en eller två släpar till på den understa bär det sig ännu bättre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.